Cognitive approach to the study of precedent names in media discourse (based on the material of Russian and French)

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The object of study was precedent phenomena, or rather precedent names, and their functioning in modern Russian and French media discourse was considered as the subject of the study. Precedent names that perform appellative, cognitive, communicative, expressive, text-forming functions are strong elements of the text and are able to influence the mass consciousness. The frequency of their use in the materials of mass media discourse is steadily growing, which explains the relevance of the study. In the course of the study, the goal of analyzing precedent names was fulfilled, the comprehension of which requires referring to the cognitive context REAL ECONOMY, which is a component of a private matrix that includes the concept PERSONALITY as a core. Using the method of cognitive-matrix analysis to describe the components of the matrix as a system of cognitive contexts or conceptual areas, it was revealed that when comprehending a precedent name in relation to the context REAL ECONOMY, the cognitive contexts APPEARANCE, PSYCHE AND STATUS of the concept PERSONALITY are actualized. It is proved that the STATUS cognitive context when referring to the REAL ECONOMY conceptual area is most often interpreted. The study made it possible to draw a conclusion about the importance of the text-forming function of precedent names, which have become an effective tool for speech influence, and the importance of studying the cognitive mechanisms of their functioning.

About the authors

Yu. M. Razumovskaya

Derzhavin Tambov State University

Author for correspondence.
Email: Julieden@yan-dex.ru
ORCID iD: 0000-0002-7494-4413

Senior Lecturer of Foreign Languages and Professional Translation Department

33 Internatsionalnaya St., Tambov 392000, Russian Federation

References

  1. Dobrosklonskaya T.G. Medialingvistika: teoriya, metody, napravleniya [Media Linguistics: Theory, Methods, Directions]. Moscow, Book House University, Dobrosvet Publ., 2020, 178 p. https://doi.org/ 10.31453/kdu.ru.91304.0107 (In Russian).
  2. Parshina E.O., Babina L.V. Imena sobstvennyye v funktsii naritsatel’nykh v angliyskom yazyke. Kognitivno-diskursivnyy aspect [Proper Names in the Function of Common Nouns in English. Cognitive-Discursive Aspect]. Saarbrücken, LAP Lambert Academic Publ., 2013, 124 p. (In Russian).
  3. Krasnykh V.V. «Svoy» sredi «chuzhikh»: mif ili real’nost’? [“Peculiar” Among “Strangers”: Myth or Reality?]. Moscow, Publishing and Trading House of the Humanitarian Book “Gnosis”, 2003, 375 p. (In Russian).
  4. Voronova I.B. Tekstoobrazuyushchaya funktsiya literaturnykh imen sobstvennykh (na materiale epicheskikh proizvedeniy XIX–XX vv.): avtoref. dis. … kand. filol. nauk [Text-Forming Function of Literary Proper Names (Based on Epic Works of the 19th – 20th Centuries). Cand. philol. sci. diss. abstr.]. Volgograd, 2000, 24 p. (In Russian).
  5. Boldyrev N.N., Alpatov V.V. Kognitivno-matrichnyy analiz angliyskikh khristianskikh toponimov [A cognitive-matrix analysis of English Christian place-names]. Voprosy kognitivnoy lingvistiki – Issues of Cognitive Linguistics, 2008, no. 4 (17), pp. 4-14. (In Russian).
  6. Boldyrev N.N. Kognitivnaya semantika. Vvedeniye v kognitivnuyu lingvistiku: kurs lektsiy [Cognitive Se-mantics. Introduction to Cognitive Linguistics: Course of Lectures]. Tambov, Publishing House “Derzhavinsky”, 2021, 236 p. (In Russian).
  7. Fedenko A.Y. Dvukhkomponentnyye slozhnyye sushchestvitel’nyye kak modeli reprezenta-tsii znaniy o che-loveke i artefaktakh v sovremennom angliyskom yazyke: avtoref. dis. … kand. filol. nauk [Two-Component Compound Nouns as Models of Representation of Knowledge about a Person and Artifacts in Modern English. Cand. philol. sci. diss. abstr.]. Tambov, 2015, 24 p. (In Russian).

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».