Teaching experience with the use of innovative methods and techniques

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

Practical experience of teaching in higher education institute using innovative methods and techniques are described. Noting that in mass practice of higher education is a characteristic feature to disregard for the subjective motivation basis of teaching, the attempts to change the situation in teaching based on the analysis of the research are made. Based on the experience of V.Y. Laudis in the designation of changed perceptions on the subject of scientific psychological knowledge and inclusion in the context of its study of the diversity and heterogeneity of rational knowledge forms, teaching is considered not as a translation of knowledge, but as a complex, multifaceted, multidimensional, and effective through training activities. Noting that the transition to a subject-subject paradigm of education assumes certain changes in the nature of the interaction between teacher and students and that these changes should primarily affect attitudes of participants of educational process, applied forms and methods of training, approach to the assessment of interaction, is identified as one of the key problems of higher education – improving the efficiency of interaction between teachers and students. Summarizing the essential characteristics of the interaction from the point of view of these positions, the concept of “interaction of teaching and learning in the educational process” is “deepened”. Due to the fact that the leading goal of interaction learning (teacher) and students (students, undergraduates, doctoral students) they see the development of individuals interacting parties, and the concept of “interaction” in this aspect is seen as a deep and multi-faceted phenomenon that consists of mutual knowledge, relationships, understanding, mutual action and interaction. Implementation of the proposed integration models of interaction of subjects of educational process and elements of new educational technologies, – this is a kind of learner-centered technology-based on personalization (adequate inclusion in the process of interaction of the personal experience of all his subjects). Also it is believed that many psychological techniques and methods are particularly optimal for creating learning from each other and “understandingly” atmosphere classes. Especially popular is receiving the INSERT and its application in the lectures. Lecture-insert is not only thought-provoking students with form classes, but by stimulating effective interaction of subjects of educational process.

About the authors

Gulymira Amankyzy KASEN

Al-Farabi Kazakh National University

Email: alia80.80@mail.ru

Aliya Malikovna KUDAYBERGENOVA

Al-Farabi Kazakh National University

Email: alia80.80@mail.ru

References

  1. Ляудис В.Я. Методика преподавания психологии. М., 2000.
  2. Старцев М.В. Системно-квалиметрический подход к оценке взаимодействия субъектов образовательного процесса в вузе: автореф. дис. ... канд. пед. наук. Тамбов, 2006.
  3. Грудзинская Е.Ю., Марико В.В. Активные методы обучения в высшей школе. Учебно-методические материалы по программе повышения квалификации «Современные педагогические и информационные технологии». Н. Новгород, 2007.
  4. Темпл Ч., Стил Дж., Мередит К. Чтение, письмо и обсуждение для любого учебного предмета: подготовлено в рамках проекта «Чтение и письмо для Критического мышления». Пос. Ш. М., 1997.
  5. Залевский Г.В. Фиксированные формы поведения индивидуальных и групповых систем. Томск, 2004.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».