Semantic and cognitive features of verbalizing perfume scents in internet reviews of Russian and English internet discourse

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

INTRODUCTION. Internet discourse is a topical subject of research in contemporary linguistics. Its communicative, cognitive and even evocative components are becoming the subject of study. The aim of the study is to analyze the semantic and cognitive features of perfume verbalization (Juliette has a gun, Givenchy and Baccarat Rouge) in Russian and English Internet communication texts. The lack of domestic publications dedicated to the conceptual structure of these perfumes and the analysis of multilingual comments through the prism of their perception determines the relevance of this study. The research broadens our understanding of the cognitive mechanisms of verbalizing scents in different linguistic cultures. The comparison of English and Russian comments on the perception of perfumes was carried out using a new approach – evocative comparison.

MATERIALS AND METHODS. The material of the study was the process of perception of Juliette has a gun, Givenchy and Baccarat Rouge scents and its representation on the fragrantica.ru and fragrantica.com forums. The study employed descriptive and quantitative counting methods, contextual and semantic-cognitive analysis.

RESULTS AND DISCUSSION. It is revealed that the cognitive attributes of the studied perfumes in the English discourse are represented by a wider set of characteristics than in Russian. Thus, Juliette has a gun in the Russian language segment of comments is verbalized by emotionally polar cognitive attributes, among which negative ones prevail, based on anthropomorphic metaphor. Positive characteristics of the perfume are created on the basis of gustatory and visual object qualities. In English reviews, the conceptualization of the fragrance is complemented by the metaphor of music, olfactory evocations and tactile attributes. The variety of Givenchy cognitive attributes (olfactory, vegetal, visual, gustatory, animalistic and anthropomorphic images) indicates the popularity of the fragrance in the Russian-speaking segment. In English comments, the conceptualization of Givenchy perfume is supplemented by reference to other perfumes, emotional subjective evaluations, and sound evocations. Common cognitive features for Russian and English reviews of Baccarat Rouge are sweetness, causticity, suffocation by a smell with a unique recognizable DNA.

CONCLUSION. Common cognitive features and key differences in the perception of Juliette has a gun, Givenchy and Baccarat Rouge fragrances in Russian and English Internet reviews have been identified, and their field structure has been presented. The predominance of metaphorical verbalization of scents and the polymodality of metaphors in the conceptualization of these perfumes have been identified. The results of the study can be used in further research into the linguistic features of evocative texts.

About the authors

T. P. Pavliuk

V.I. Vernadsky Crimean Federal University

Email: flutemix@yandex.ru
Tatiana P. Pavliuk - Cand. Sci. (Philology), Associate Professor of the Humanities Department, Institute of Pedagogical Education and Management (Branch), SPINcode: 5782-2758, RSCI AuthorID: 911886, Scopus Author ID: 57670431500.4 Academician Vernadsky Ave., Simferopol, 295007, Republic of Crimea Russian Federation

Z. A. Dubinets

V.I. Vernadsky Crimean Federal University

Author for correspondence.
Email: Zarina46@yandex.ru
Zoreslava A. Dubinets - Cand. Sci. (Philology), Associate Professor, Head of the Humanities Department, SPIN-code: 3191-8636, RSCI AuthorID: 890314.4 Academician Vernadsky Ave., Simferopol, 295007, Republic of Crimea Russian Federation

References

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».