Increasing the Level of Motivation of Foreign International Relations and Bilingual Students in Studying the Language of Professional Communication

Мұқаба

Дәйексөз келтіру

Толық мәтін

Аннотация

The article is devoted to the description of the work of teachers of the Russian Language Department of MGIMO on the development of professional competence of foreign students. The authors describe some methods of active learning such as business games and student conferences. Business games allows teachers to solve the following tasks: activation of the studied lexical and grammatical material, the development of new vocabulary, syntactic constructions, norms of communicative behavior; training in the construction of monological speech and dialogue; motivation of students to increase their linguistic and cultural knowledge. Participation in student conferences helps to strengthen motivation for a more in-depth study of the Russian language, increase the level of education of students, proves the need for independent work. The article analyzes the experience of holding business games, conferences and the UN Model in MGIMO.

Авторлар туралы

Nina Afanasieva

MGIMO University

Хат алмасуға жауапты Автор.
Email: afan-nina@yandex.ru
ORCID iD: 0000-0002-9462-7706
SPIN-код: 7446-9609
ResearcherId: HKV-1185-2023

Candidate in Pedagogy, Associate Professor, Head of the Russian language Department

76 Vernadsky Ave., Moscow, 119454, Russian Federation

Svetlana Zakharchenko

MGIMO University

Email: sveta.zakharchenko@gmail.com
ORCID iD: 0000-0002-6815-2153
SPIN-код: 2770-3555

Candidate in Pedagogy, Associate Professor of the Russian language Department

76 Vernadsky Ave., Moscow, 119454, Russian Federation

Irina Mogileva

MGIMO University

Email: mogilevairina@yandex.ru
ORCID iD: 0000-0003-2169-370X
SPIN-код: 7187-0014
ResearcherId: Е-8534-2016

Candidate in Philology, Associate Professor of the Russian language Department

76 Vernadsky Ave., Moscow, 119454, Russian Federation

Әдебиет тізімі

  1. Abbasova, A.A. 2019. Formation and improvement of educational motivation in teaching RCT using debatable teaching methods. Global’nyi nauchnyi potentsial 8 (101): 20–23. Print. (In Russ.).
  2. Korobova, E.V. 2017. Game technologies in teaching a foreign language as one of the means of developing professional foreign language competence. In Humanities in economical university. Moscow: Ros. ekonom. un-t publ. Vol. 1. Pp. 176–183. Print. (In Russ.).
  3. Cygankova, P.V. 2020. Live-action role-playing games and online role-playing games: psychological functions in the modern socio-cultural context. Vestnik Permskogo universiteta. Filosofiya. Psihologiya. Sociologiya 3: 459–474. Print. (In Russ.).
  4. Chernyshenko, O.V. 2016. Game technologies as a linguodidactic tool in teaching Russian as a foreign language. Kazanskiy pedagogicheskiy zhurnal 6: 136–140. (In Russ.).
  5. Afanas’eva, N.D. 2016. History of international relations. Textbook on the language of the specialty. SPb: Zlatoust publ. Print. (In Russ.).
  6. Artem’eva, O.A. 2007. The system of educational role-playing games of professional orientation. Tambov: Tamb. gos. tekhn. un-t publ. Print. (In Russ.).
  7. Samuelsson, S. 2002. En studie av Undervisnings och Lärandemiljöer i affärsspel. Luleå tekniska universitet. Web. URL: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:989919/ FULLTEXT01.pdf (In Swedish)
  8. Bogacheva, A.V. 2016. Motivation and methods of its improvement in the process of teaching Russian as a foreign language. Aktual’nye problemy gumanitarnykh i estestvennykh nauk 4: 12–15. Print. (In Russ.).
  9. Vokhmina, L.L. 2016. The content of the concept of motivation in teaching Russian as a foreign language. Russkii yazyk za rubezhom. Gosudarstvennyi institut russkogo yazyka im. A.S. Pushkina 1: 4–14. Print. (In Russ.).
  10. Ilyushina, N.N. 2022. Preparing students for a scientific conference as the first experience of research activity. Minsk: BGU publ. Pp. 281–286. Print. (In Russ.).
  11. Kriger, G.S. 2015. Holding student conferences as one of the necessary conditions for professional development 4: 27–30. Print. (In Russ.).

Қосымша файлдар

Қосымша файлдар
Әрекет
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».