Work Values in the Generational Aspect on the Example of Younger Millennials of Saint Petersburg

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The article examines the career trajectories and work values of thirty representatives of the generation of younger millennials living in St. Petersburg and employed in education and science, IT, industry and services, with a stable average income. Based on the analysis of semi-structured interviews, narratives about the importance of permanent employment of young people are described: the desired salary level, personal responsibility in the workplace, building relationships with colleagues, developing soft-skills and hard-skills, achieving stability and sustainability in life. Classism in the process of reproduction of labor values also remains a significant category. It is reflected in the narratives of informants about employment and is associated with gaining agency and independence in the process of gaining work experience.

About the authors

Elizaveta Sergeevna Balatsiuk

HSE University

Email: ebalatsyuk@hse.ru
ORCID iD: 0000-0002-1117-305X
Junior Researcher, Center for Youth Studies St. Petersburg, Russia

Elizaveta Vitalevna Kresnikova

HSE University

Email: ekresnikova@hse.ru
ORCID iD: 0009-0009-4636-4110
Trainee Researcher, Center for Youth Studies St. Petersburg, Russia

References

  1. Андреева Ю.В., Лукьянова Е.Л. Между работой, детьми и торговым центром: баланс жизни и труда в семьях молодых российских рабочих // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2019. № 3. С. 122—141. DOI: https://doi.org/10.14515/monitoring.2019.3.08 EDN: TGDECE
  2. Andreeva J.V., Lukyanova E.L. (2019) Between Work, Children and Shopping Center: Work-Life Balance in the Families of Young Russian Workers. Monitoring obshchestvennogo mneniya: ekonomicheskie i socialnye peremeny [Monitoring of Public Opinion: Economic and Social Changes]. No. 3. P. 122—141. (In Russ.) DOI: https://doi.org/10.14515/monitoring.2019.3.08
  3. Андрианова Е.В., Тарасова А.Н., Печеркина И.Ф. Мотивы и трудовые ценности молодежи: парадоксы развития // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2018. № 3. С. 324—343. DOI: https://doi.org/10.14515/monitoring.2018.3.17 EDN: XSWAUX
  4. Andrianova E.V., Tarasova A.N., Pecherkina I.F. (2018) Motivation and Labor Values of Youth: Development Paradoxes. Monitoring obshchestvennogo mneniya: ekonomicheskie i socialnye peremeny [Monitoring of Public Opinion: Economic and Social Changes]. No. 3. P. 324—343. (In Russ.) DOI: https://doi.org/10.14515/monitoring.2018.3.17
  5. Аранжин В.В., Нехода Е.В. Влияние трудовых ценностей различных поколений работников на выбор форм и видов занятости: результаты теоретического анализа // Экономика труда. 2022. Т. 9. № 1. С. 161—178. DOI: https://doi.org/10.18334/et.9.1.114077 EDN: TRHHZC
  6. Aranzhin V.V., Nekhoda E.V. (2022) Labour Values Influence on the Choice of Employment Forms and Types: Theoretical Analysis Results. Ekonomika truda [Russian Journal of Labor Economics]. Vol. 9. No. 1. P. 249—270. (In Russ.) DOI: https://doi.org/10.18334/et.9.1.114077
  7. Бурдье П. Дом, или Перевернутый мир // Практический смысл / Под ред. Н.А. Шматко. СПб.: Алтейя, 2001. С. 221—231.
  8. Bourdieu P. (2001) Dom, ili Perevernutyj mir [Home or an Upside-down World]. In: N.A. Shmatko (ed.) Prakticheskij smysl [The Logic of Practice]. St. Petersburg: Altejya. P. 221—231. (In Russ.)
  9. Вайс Х. Мы никогда не были средним классом. Как социальная мобильность вводит нас в заблуждение. М.: Издательский дом ВШЭ, 2021.
  10. Weiss H. (2021) My nikogda ne byli srednim klassom. Kak socialnaya mobilnost vvodit nas v zabluzhdenie [We Have Never Been Middle Class: How Social Mobility Misleads Us]. Moscow: Izdatelskij dom VShE. (In Russ.)
  11. Вознесенская Е.Д. Молодые рабочие: из села в город // Социологический журнал. 2013. № 3. С. 75—91. DOI: https://doi.org/10.19181/socjour.2013.3.421 EDN: RDLZZD
  12. Voznesenskaya E.D. (2013) Young Workers: from Village to City. Sotsiologicheskij Zhurnal [Sociological Journal]. No. 3. P. 75—91. (In Russ.) DOI: https://doi.org/10.19181/socjour.2013.3.421
  13. Головляницина Е.Б. Инновационен ли российский средний класс? Особенности профессиональной структуры и трудовых ценностей среднего класса накануне кризиса // Мир России. Социология. Этнология. 2009. Т. 18. № 4. С. 19—36. EDN: NDSVTP
  14. Golovlyanitsina E.M. (2009) The Russian Middle Class: An Innovator? Professional Structure and Job Values of the Middle Class before the Economic Crisis. Mir Rossii. Sociologiya. Etnologiya [Universe of Russia. Sociology. Ethnology]. Vol. 18. No. 4. P. 19—36. (In Russ.)
  15. Гребер Д. Бредовая работа: Трактат о распространении бессмысленного труда. М.: Ad Marginem, 2020.
  16. Graeber D. (2020) Bredovaya rabota: Traktat o rasprostranenii bessmyslennogo truda [Bullshit Jobs: A Theory]. Moscow: Ad Marginem Press. (In Russ.)
  17. Козина И.М., Виноградова Е.В. Молодые инженеры: трудовые ценности и профессиональная идентичность // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2016. № 1. С. 215—230. DOI: https://doi.org/10.14515/monitoring.2016.1.08 EDN: TOWNPT
  18. Kozina I.M., Vinogradova E.V. (2016) Young Engineers: Work Values and Professional Identity. Monitoring obshchestvennogo mneniya: ekonomicheskie i socialnye peremeny [Monitoring of Public Opinion: Economic and Social Changes]. No. 1. P. 215—230. (In Russ.) DOI: https://doi.org/10.14515/monitoring.2016.1.08
  19. Поплавская А.А. Ценность труда для студентов российских вузов: логики обоснования выбора в пользу личной выгоды или общественной пользы работы // Экономическая социология. 2023. Т. 24. № 2. С. 11—48. DOI: https://doi.org/10.17323%2F1726-3247-2023-2-11-48 EDN: DLWLAG
  20. Poplavskaya A.A. (2023) The Value of Work for Russian University Students: The Logic of Justifying the Choice in Favor of Personal Gain or Social Utility. Ekonomicheskaya sociologiya [Journal of Economic Sociology] Vol. 24. No. 2. P. 11—48. (In Russ.) DOI: https://doi.org/10.17323%2F1726-3247-2023-2-11-48
  21. Радаев В.В. Миллениалы. Как меняется российского общество. М.: Издательский дом ВШЭ, 2020. DOI: https://doi.org/10.17323/978-5-7598-1985-1 EDN: STOTFS
  22. Radaev V.V. (2020) Millenialy: kak menyaetsya rossijskoe obshchestvo [Millennials: How the Russian Society Changes]. Moscow: Izdatelskij dom VShE. (In Russ.) DOI: https://doi.org/10.17323/978-5-7598-1985-1
  23. Стэндинг Г. Прекариат: новый опасный класс / Пер. с англ. Н. Усовой. М.: Ад Маргинем Пресс, 2014.
  24. Standing G. (2014) Prekariat: novyj opasnyj klass [The Precariat: The New Dangerous Class]. Transl. from Eng. by N. Usova. Moscow: Ad Marginem Press. (In Russ.)
  25. Твенге Д. Поколение I. Почему поколение Интернета утратило бунтарский дух, стало более толерантным, менее счастливым — и абсолютно не готовым ко взрослой жизни. М.: Рипол-Классик, 2019.
  26. Twenge D. (2019) Pokolenie I. Pochemu pokolenie Interneta utratilo buntarskij duh, stalo bolee tolerantnym, menee schastlivym — i absolyutno ne gotovym ko vzrosloj zhizni [iGen: Why Today’s Super‐Connected Kids Are Growing Up Less Rebellious, More Tolerant, Less Happy and Completely Unprepared for Adulthood]. Moscow: Ripol-Classic. (In Russ.)
  27. Чернова Ж.В., Шпаковская Л.Л. «На других надейся, а сама не плошай». Прагматический индивидуализм как дискурсивная стратегия нормализации биографий молодых представительниц среднего класса // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2020. № 6. С. 173—194. DOI: https://doi.org/10.14515/monitoring.2020.6.1691 EDN: UPBBAS
  28. Chernova Z.V., Shpakovskaya L.L. (2020) “God Help Those Who Help Themselves”. Pragmatic Individualism as a Discursive Strategy for Normalizing the Biographies of Young Middle-Class Women. Monitoring obshchestvennogo mneniya: ekonomicheskie i socialnye peremeny [Monitoring of Public Opinion: Economic and Social Changes]. No. 6. P. 173—194. (In Russ.) DOI: https://doi.org/10.14515/monitoring.2020.6.1691
  29. Adkins L. (2003) Reflexivity: Freedom or Habit of Gender?. Theory, Culture & Society. Vol. 20. No. 6. C. 21—42. DOI: https://doi.org/10.1177/0263276403206002
  30. Aroldi P. et al. (2011) Generational Belonging between Media Audiences and ICT Users. Broadband Society and Generational Changes. Vol. 5. P. 51—68.
  31. Arnett J.J. (2004) Emerging Adulthood: The Winding Road from the Late Teens through the Twenties. Oxford: Oxford University Press.
  32. Bannon S., Ford K., Meltzer L. (2011) Understanding Millennials in the Workplace. The CPA Journal. Vol. 81. No. 11. P. 61—65.
  33. Beck U., Giddens A., Lash S. (1994) The Reinvention of Politics: Towards a Theory of Reflexive Modernization. Cambridge: Polity Press.
  34. Calk R., Patrick A. (2017) Millennials Through the Looking Glass: Workplace Motivating Factors. The Journal of Business Inquiry. Vol. 16. No. 2. P. 131—139.
  35. Cennamo L., Gardner D. (2008) Generational Differences in Work Values, Outcomes and Person‐Organisation Values Fit. Journal of Managerial Psychology. Vol. 23. No. 8. P. 891—906. DOI: http://dx.doi.org/10.1108/02683940810904385
  36. Christiaens T. (2020) The Entrepreneur of the Self beyond Foucault’s Neoliberal Homo Economicus. European Journal of Social Theory. Vol. 23. No. 4. P. 493—511. DOI: https://doi.org/10.1177/1368431019857998
  37. Ernst S. (2016) Issues and Aspects of Comparative Long-term Studies in Youth Unemployment in Europe: Biographical Constructions of “Generation Y”. Cambio: rivista sulle trasformazioni sociali. Vol. 6. No. 12. P. 167—183. DOI: https://doi.org/10.13128/cambio-20405
  38. Giddens A. (1991) Modernity and Self-Identity. Cambridge: Polity Press.
  39. Hubers C., Schwanen T., Dijst M. (2011) Coordinating Everyday Life in the Netherlands: A Holistic Quantitative Approach to the Analysis of ICT‐Related and Other Work‐Life Balance Strategies. Geografiska Annaler: Series B, Human Geography. Vol. 93. No. 1. P. 57—80. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-0467.2011.00361.x
  40. France A., Roberts S. (2015) The Problem of Social Generations: A Critique of the New Emerging Orthodoxy in Youth Studies. Journal of Youth Studies. Vol. 18. No. 2. P. 215—230. DOI: https://doi.org/10.1080/13676261.2014.944122
  41. Lancaster L.C., Stillman D. (2003) When Generations Collide: Who They Are, Why They Clash, How to Solve the Generational Puzzle at Work. New York: HarperBusiness.
  42. Mahmoud A.B. et al. (2020) The Reincarnation of Work Motivation: Millennials vs Older Generations. International Sociology. Vol. 35. No. 4. P. 393—414. DOI: https://doi.org/10.1177/0268580920912970
  43. Mannheim K. (1970). The Problem of Generations. The Psychoanalytic Review. Vol. 57. No. 3. P. 378—404.
  44. McNay L. (1999) Gender, Habitus and the Field: Pierre Bourdieu and the Limits of Reflexivity. Theory, Culture & Society. Vol. 16. No. 1. P. 95—117. DOI: https://doi.org/10.1177/026327699016001007
  45. Mirrlees T. (2015) A Critique of the Millennial: A Retreat from and Return to Class. Alternate Routes: A Journal of Critical Social Research. Vol. 26. P. 277—304.
  46. O’Connor A., Raile A.N.W. (2015) Millennials’ “Get a ‘Real Job’”: Exploring Generational Shifts in the Colloquialism’s Characteristics and Meanings. Management Communication Quarterly. Vol. 29. No. 2. P. 276—290. DOI: https://doi.org/10.1177/0893318915580153
  47. Ortner S.B. (2006) Anthropology and Social Theory: Culture, Power, and the Acting Subject. Durham: Duke University Press. DOI: https://doi.org/10.1215/9780822388456
  48. Risman B.J. (2018) Where the Millennials Will Take Us: A New Generation Wrestles with the Gender Structure. New York: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780199324385.001.0001
  49. Savu A., Lipan Ș., Crăciun M. (2020 Preparing for a “Good Life”: Extracurriculars and the Romanian Middle Class. East European Politics and Societies: and Cultures. Vol. 34. No. 2. P. 485—504. DOI: https://doi.org/10.1177/0888325419842209
  50. Shevchuk A., Strebkov D., Davis S.N. (2018) Work Value Orientations and Worker Well-Being in the New Economy: Implications of the Job Demands-Resources Model Among Internet Freelancers. International Journal of Sociology and Social Policy. Vol. 38. No. 9/10. P. 736—753. DOI: http://dx.doi.org/10.1108/IJSSP-01-2018-0006
  51. Woodman D. (2018) Gender and Generations: Using a Generational Framework to Rethink Continuity and Change in the Gender Order. AG About Gender-International Journal of Gender Studies. Vol. 7. No. 13. P. 1—25. DOI: https://doi.org/10.15167/2279-5057/AG2018.7.13.500
  52. Worth N. (2016) Who We Are at Work: Millennial Women, Everyday Inequalities and Insecure Work. Gender, Place & Culture. Vol. 23. No. 9. P. 1302—1314. DOI: https://doi.org/10.1080/0966369X.2016.1160037

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Канал журнала в Telegram: t.me/inter0000

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».