Features of assimilation of knowledge by students at the process of studying the discipline “Functional anatomy of the central nervous system”


Cite item

Full Text

Open Access Open Access
Restricted Access Access granted
Restricted Access Subscription Access

Abstract

In the article the process of assimilation of knowledge when studying discipline "Functional anatomy of the central nervous system" at faculty of clinical psychology of GBOU VPO "St. Petersburg State Pediatric Medical University" of the Ministry of Health of Russia is analyzed. In the course of assimilation the preparatory stage of studying of a subject is of great importance. The teacher focuses attention of students that anatomy as the descriptive discipline is subjective in the basis. It causes need of development of the uniform principles and approaches to the description of a structure of various anatomical structures. At the first stage of assimilation of knowledge there is a perception of a certain anatomic object; allocation of its properties and qualities on the offered algorithm is carried out. At the second stage the judgment of the most essential communications and the relations of the object of studying is made. At the third stage there is a process of imprinting and storing of features of a structure of the studied object, and also its communications and functions allocated as a result of repeated visualization and repetition. At the fourth stage active reproduction by a student of acquired knowledge and understanding of its essential properties and the relations is carried out. Only at this stage the teacher can estimate quality of the acquired knowledge by students. The fifth stage assumes active use of the acquired knowledge, its creative transformation, application in studying of other subject matters.

About the authors

Natalia Yu Zavarzina

Saint Petersburg State Pediatric Medical University of Health Ministry of Russia

Email: nzavarzina@mail.ru
PhD, Associate Professor. Department of General and Applied Psychology at the Rate of Biomedical Sciences. St. Petersburg State Pediatric Medical University.

Olga S Kulbakh

Saint Petersburg State Pediatric Medical University of Health Ministry of Russia

Email: os_koulbakh@mail.ru
MD, PhD, Dr Med Sci, Professor.Department of General and Applied Psychology at the Rate of Biomedical Sciences. St. Petersburg State Pediatric Medical University.

Elena R Zinkevich

Saint Petersburg State Pediatric Medical University of Health Ministry of Russia

Email: lenazinkevich@mail.ru
PhD, Associate Professor. Department of General and Applied Psychology at the Rate of Biomedical Sciences. St. Petersburg State Pediatric Medical University.

References

  1. Беспалько В.П. Слагаемые педагогической технологии. - М.: Педагогика, 1989. [Bespal'ko VP. The components of pedagogical technology. Moscow: Pedagogika; 1989. (In Russ).]
  2. Лернер И.Я. Процесс обучения и его закономерности. - М.: Знание, 1980. [Lerner IJ. The process of education and its regularities. Moscow: Znanie; 1980. (In Russ).]
  3. Полонский В.М., ред. Научно-педагогическая информация: Словарь-справочник. - М.: Новая школа, 1995. [Polonskij VM., ed. The scientific-pedagogical information: dictionary. Moscow: Novaja shkola; 1995. (In Russ).]
  4. Фридман Л.М. Психопедагогика общего образования : пособие для студентов и учителей. - М.: Институт практической психологии; 1997. [Fridman LM. Psychopedagogic of general education: hadbook for students and teachers. Moscow: Institut prakticheskoj psihologii; 1997. (In Russ).]

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2016 Zavarzina N.Y., Kulbakh O.S., Zinkevich E.R.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
 


Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».