DIGITAL OFFICE OR A MARKETPLACE? INTERNET USE AMONG RESIDENTS OF RUSSIA REGIONS
- Authors: Andrianova E.V1, Romashkina G.F1, Khudyakova M.V1
-
Affiliations:
- Tyumen State University
- Issue: No 11 (2025)
- Pages: 77-92
- Section: СОЦИОЛОГИЯ КОММУНИКАЦИЙ И МЕДИА
- URL: https://journal-vniispk.ru/0132-1625/article/view/357828
- DOI: https://doi.org/10.7868/S3034577X25110075
- ID: 357828
Abstract
The article is based on survey data collected in seven regions of Russia and examines significant differences in the online activities of their residents. The results demonstrate that despite a wide availability of digital technologies, the culturally determined digital inequality persists there reproducing differences in Internet use motivations and purposes. Authors analyze sociocultural factors particularly roles of education, digital competencies, and value orientations shaping users practices. The study shows that consumer respect of the digital environment prevails over productive one and that engagement in consumption is a primary source of risks. Using cluster analysis, six types of Internet users are identified characterizing such groups as: “uninvolved”, “passive traditionalists”, “consumption-oriented”, “communication-oriented”, “active users”, and “active workers”. The article contributes to the discussing contemporary digital inequalities and offers recommendations to mitigate its negative consequences.
About the authors
E. V Andrianova
Tyumen State University
Author for correspondence.
Email: e.v.andrianova@utmn.ru
Tyumen, Russia
G. F Romashkina
Tyumen State University
Email: g.f.romashkina@utmn.ru
Tyumen, Russia
M. V Khudyakova
Tyumen State University
Email: m.v.khudyakova@utmn.ru
Tyumen, Russia
References
- Атлас модернизации России и ее регионов: социоэкономические и социокультурные тенденции и проблемы / Сост. и отв. ред. Н.И. Лапин. М.: Весь Мир, 2016.
- Беляева Л.А., Шабунова А.А., Когай Е.А. Социокультурная эволюция постсоветской России: результаты исследовательской программы // Социологические исследования. 2021. № 12. С. 135–141. doi: 10.31857/S013216250016860-9.
- Валиахметов Р.М., Туркаев М.С. Социальное благополучие жителей регионов России как фактор миграционного потенциала местного населения // Уровень жизни населения регионов России. 2024. Т. 20. № 4. С. 629–644. doi: 10.52180/1999-9836_2024_20_4_11_629_644.
- Вартанова Е.Л., Гладкова А.А. Цифровое неравенство, цифровой капитал, цифровая включенность: динамика теоретических подходов и политических решений // Вестник Московского ун-та. Сер. 10: Журналистика. 2021. № 1. С. 3–29. doi: 10.30547/vestnik.journ.1.2021.329.
- Василькова В.В., Легостаева Н.И. Социальные боты в компьютерной пропаганде: серифик на информационной волне коронавируса // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2020. № 6(160). С. 329–356. doi: 10.14515/monitoring.2020.6.1762.
- Гужавина Т.А. Новые цифровые практики как внешний эффект социального капитала // Society and Security Insights. 2021. Т. 4. № 4. С. 95–109. doi: 10.14258/ssi(2021)4-06.
- Епихина Ю.Б. Городские различия в использовании технологий и онлайн-практиках // Россия реформирующаяся: ежегодник. Вып. 22 / Отв. ред. М.К. Горшков. М.: ФНИСЦ РАН. 2024. С. 281–306. doi: 10.19181/ezheg.2024.11.
- Кастельс М. Галактика Интернет: Размышления об Интернете, бизнесе и обществе. Екатеринбург: У-Фактория, 2004.
- Лапин Н.И. Функционально-ориентирующие кластеры базовых ценностей населения России и ее регионов // Социологические исследования. 2010. № 1. С. 28–36.
- Лапин Н.И., Беляева Л.А. Программа и типовой инструментарий «Социокультурный портрет региона России» (Модификация 2010). М.: ИФ РАН, 2010.
- Латов Ю.В., Тихонова Н.Е. Новое общество – новый ресурс – новый класс? (К 60-летию теории человеческого капитала) // Terra Economics. 2021. № 19(2). С. 6–27. doi: 10.18522/2073-6606-2021-19-2-6-27.
- Перминова Ю.В. Теория культурного капитала // Человек. Культура. Образование. 2023. № 4. С. 26–40. doi: 10.34130/2233-1277-2023-4-26.
- Рожденные цифровыми: семейный контекст и когнитивное развитие. М.: Акрополь. 2022.
- Ромашкина Г.Ф., Худякова М.В. Социологический анализ факторов и ресурсов человеческого капитала // Экономические и социальные перемены: факты, тенденции, прогноз. 2020. Т. 13. № 6. С. 232–251. doi: 10.15838/esc.2020.6.72.14.
- Ромашкина Г.Ф., Хузяхметов Р.Р. Риски интернет-зависимости: структура и особенности восприятия // Образование и наука. 2020. Т. 22. № 8. С. 108–134. doi: 10.17853/1994-5639-2020-8-108-134.
- Социокультурная эволюция России: 30 лет исследований / Под ред. Н.И. Лапина, Л.А. Беляевой, А.А. Шабуновой. М.: Весь Мир. 2022.
- Титор С.Е. Роль сети «Интернет» в современной жизни детей и подростков: анализ социологического опроса // Вестник университета. 2023. № 1. С. 213–221. doi: 10.26425/1816-4277-2023-1-213-221.
- Фазульянова С.Н., Логинова И.А., Яковлев А.В. Коннетентность жителей Самарской области в вопросах кибербезопасности: опыт социологического измерения // Социология. 2023. № 2. С. 40–48.
- Bourdieu P. Ökonomiches Kapital, kulturelles Kapital, soziales Kapital // Soziale Ungleichheiten: Sonderband 2 der «Sozialen Welt» / Kreckel R. (Hrsg.). Göttingen, 1983. S. 183–196.
- Collins R. On the microfoundations of macrosociology // American Journal of Sociology. 1981. Vol. 86. No. 5. P. 984–1014.
- van Deursen A.J.A.M., Helsper E.J. The Third-Level Digital Divide: Who Benefits Most from Being Online? // Communication and Information Technologies Annual. Vol. 10. Leeds: Emerald Group Publishing Limited, 2015. P. 29–52.
- van Dijk J. The Deepening Divide: Inequality in the Information Society. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2005.
- Drabowicz T. Social theory of internet use: Corroboration or rejection among the digital natives? Correspondence analysis of adolescents in two societies // Computers & Education. 2017. Vol. 105(1). P. 57–67.
- Ignatow G., Robinson L. Pierre Bourdieu: theorizing the digital // Information, Communication & Society. 2017. Vol. 20. No. 7. P. 950–966. doi: 10.1080/1369118X.2017.1301519.
- Norris P. Digital Divide: Civic Engagement, Information Poverty, and the Internet Worldwide. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
- Ragnedda M., Ruiu M.L., Addeo F. Measuring digital capital: An empirical investigation // New Media & Society. 2020. Vol. 22(5). P. 793–816.


