Development of a National Emissions Trading System in Germany: Financial and Strategical Goals

Cover Page

Cite item

Full Text

Open Access Open Access
Restricted Access Access granted
Restricted Access Subscription Access

Abstract

The purpose of the article is to analyse the national emissions trading system in Germany, launched in 2021. The system is a development of the European Union's climate policy to reduce greenhouse gas emissions, which led to the launch of European emissions trading system in the electricity sector, industry, maritime transport and aviation, and is aimed at changing trends consumption of hydrocarbon fuels in the housing and transport sectors. The housing sector is the most difficult to fundamentally transform within the framework of a low-carbon economic growth paradigm. By 2025, the carbon price will reach 55 euros per tonne CO2e. Revenues from the national emissions trading system in 2021–2024 are estimated at 40 billion euros. It is concluded that the introduction of the fee will lead to a decrease in the welfare of low-income groups of the population, especially in rural areas, but in the medium term will not have a significant impact on energy consumption and greenhouse gas emissions. The system is used to finance the renewables to reduce the German electricity sector's dependence on imported natural gas. The European Union is launching an emissions trading system similar to Germany's in 2027 (ETS-2), which for German consumers will further reduce the welfare of low-income groups.

About the authors

M. V Sinitsyn

Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, RAS

Email: sinitsyn@imemo.ru
Research Fellow of the Center for Energy Studies Moscow, Russia

N. I Illeritskiy

Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, RAS

Email: illernick@yandex.ru
Research Fellow of the Center for Energy Studies Moscow, Russia

References

  1. Белов В.Б. (2023) Экономическая политика Германии (март-май 2023). Европейский союз: факты и комментарии. № 112. С. 28–33. doi: 10.15211/eufacts220232833
  2. Belov V.B. (2023) E`konomicheskaya politika Germanii (mart-maj 2023). [Economic Politics of Germany (March-May 2023)], The European Union: facts and comments, 112, pp. 28–33. (In Russian). doi: 10.15211/eufacts220232833
  3. Белов В.Б. (отв. ред.) (2022) Германия. 2021. Институт Европы РАН, Москва. 212 с. doi: 10.15211/report72022_393
  4. Belov V.B. (ed.) (2022) Germaniya. 2021 [Germany. 2021], Institute of Europe RAS, Moscow, Russia. doi: 10.15211/report72022_393 (In Russian)
  5. Кавешников Н.Ю. (2021) Анализ влияния Европейского парламента и Совета ЕС на примере реформы Системы торговли парниковыми газами. Мировая экономика и международные отношения. Т. 65. № 6. С. 21–32. doi: 10.20542/0131-2227-2021-65-6-21-32
  6. Kaveshnikov N.Yu. (2021) Analiz vliyaniya Evropejskogo parlamenta i Soveta ES na primere reformy Sistemy torgovli parnikovymi gazami [An analysis of the influence of the European Parliament and the Council of the EU on the example of the reform of the Greenhouse Gas Trading System], World Eсonomy and International Relations, 65(6), pp. 21–32. doi: 10.20542/0131-2227-2021-65-6-21-32 (In Russian).
  7. Корытин А.В., Кострыкина Н.С., Малинина Т.А. (2023) Опыт налогообложения выбросов углерода в европейских странах. Правоприменение. Т. 7. № 4. С. 55–65. DOI: 10.52468/ 2542-1514.2023.7(4).55-65
  8. Korytin A.V., Kostrykina N.S., Malinina T.A. (2023) Opy`t nalogooblozheniya vy`brosov ugleroda v evropejskix stranax [Carbon taxation in Europe], Law Enforcement Review, 7(4), pp. 55–65. DOI: 10.52468/ 2542-1514.2023.7(4).55-65 (In Russian).
  9. Синицын М.В. (2024) Мировой опыт эволюции господдержки электрификации дорожного транспорта: от стимулирования продаж электромобилей до интеграции нефтяных моторных топлив в рынок углерода. Инновации и инвестиции. № 2. С. 78–81. doi: 10.24412/2307-180X-10.24412/2307-180X-2-78-81
  10. Sinitsyn M.V. (2024) Mirovoj opy`t e`volyucii gospodderzhki e`lektrifikacii dorozhnogo transporta: ot stimulirovaniya prodazh e`lektromobilej do integracii neftyany`x motorny`x topliv v ry`nok ugleroda [Global experience in the evolution of state support for the electrification of road transport: from stimulating sales of electric vehicles to the integration of petroleum motor fuels into the carbon market], Innovation and investment, 2, pp. 78–81. doi: 10.24412/2307-180X-10.24412/2307-180X-2-78-81 (In Russian).
  11. Alberini A., Horvath M. (2021) All car taxes are not created equal: Evidence from Germany. Energy Economics. Vol. 100. 105329. doi: 10.1016/j.eneco.2021.105329
  12. Alberini A., Horvath M., Vance C. (2022) Drive less, drive better, or both? Behavioral ad-justments to fuel price changes in Germany. Resource and Energy Economics. Vol. 68. 101292. doi: 10.1016/j.reseneeco.2022.101292
  13. Frondel M., Schubert S. A. (2021) Carbon pricing in Germany's road transport and housing sector: Options for reimbursing carbon revenues. Energy Policy. Vol. 157. 112471. doi: 10.1016/j.enpol.2021.112471
  14. Hübler M., Wiese M., Braun M., Damster J. (2024) The distributional effects of CO2 pricing at home and at the border on German income groups. Resource and Energy Economics. Vol. 77. 101435. doi: 10.1016/j.reseneeco.2024.101435
  15. Jacksohn F., Reaños M.A.T., Pothen F., Rehdanz K. (2023) Trends in household demand and greenhouse gas footprints in Germany: Evidence from microdata of the last 20 years. Ecological Economics. Vol. 208. 107757. doi: 10.1016/j.ecolecon.2023.107757
  16. Matsumoto S. (2023) The effects of carbon taxes on the welfare of households using multiple energy sources. Energy Economics. Vol. 126. 106924. doi: 10.1016/j.eneco.2023.106924
  17. Reaños M.A.T., Wölfing N.M. (2018) Household energy prices and inequality: Evidence from German microdata based on the EASI demand system. Energy Economics. Vol. 70. P. 84–97. doi: 10.1016/j.eneco.2017.12.002
  18. Runst P., Höhle D. (2022) The German eco tax and its impact on CO2 emissions. Energy Policy. Vol. 160. 112655. doi: 10.1016/j.enpol.2021.112655
  19. Schmerer H.-J., Hansen J. (2023) Pass-through effects of a temporary tax rebate on German fuel prices. Economics Letters. Vol. 227: 11104. doi: 10.1016/j.econlet.2023.111104
  20. Schultea I., Heindl P. (2017) Price and income elasticities of residential energy demand in Germany. Energy Policy. Vol. 102. P. 512–528. doi: 10.1016/j.enpol.2016.12.055

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2024 Russian Academy of Sciences

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».