British Higher Education for International Students: New Challenges

Cover Page

Cite item

Full Text

Open Access Open Access
Restricted Access Access granted
Restricted Access Subscription Access

Abstract

The article focuses on the current developments and challenges in the international education sphere. The author analyses the UK position in the global international education market and the approaches to internationalization of higher education adopted by the UK governments in the last twenty five years, looks at the impact of recent social, economic and political transformations and identifies key contradictions. Since the late 1990s, UK leaders and governmental departments view education export as an important economic sector and also as a source of national soft power. Despite the lockdowns during the COVID-19 pandemic, the aftermath of Brexit, and recent socio-economic challenges, the UK retains the second place after the US in the global higher education market, attracting a substantial share of international students. Nevertheless, new economic and political factors and imbalances have influenced the sector. Overreliance on inflow of international students in the context of unfavourable social and economic situation as well as a demand for stricter immigration rules from parts of the society and new visa regulations introduced by Conservative Government led by R. Sunak create new risks for some universities and for the sector in general. The author notes that the crisis phenomena affecting education exports reflect the larger challenges facing the United Kingdom in today's changing world: new demographic trends, a relative decline in the economic and political influence of Western countries, and negative trends in the socio-economic and political spheres. The conclusions are offered on the probable scenarios of further development of education exports.

About the authors

E. M Kharitonova

Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations RAS (IMEMO RAS)

Email: ekharit@imemo.ru
Candidate of Sciences (Politics), Senior Researcher, Center for European Studies Moscow, Russia

References

  1. Годованюк К.А. (2023) «Миграционный кризис» в Британии сквозь призму национальной и международной повесток. Научно-аналитический вестник ИЕ РАН. № 6. С. 29‒41. doi: 10.15211/vestnikieran620232941.
  2. Дынкин А.А. (2024) Трансформация мирового порядка: экономика, идеология, технологии. Полис. Политические исследования. № 5. С. 8‒23. doi: 10.17976/jpps/2024.05.02.
  3. Сутырин В.В. (2024) Политика Британии в сфере гуманитарного влияния: современное состояние и тенденции развития. Современная Европа. № 3. С. 29‒43. doi: 10.31857/S0201708324030033.
  4. Харитонова Е.М. (2018) «Мягкая сила» Великобритании. ИМЭМО РАН, Москва. 139 с.
  5. Bolton P., Lewis J., Gower M. (2024) International students in UK higher education. House of Commons Library Research Briefing. 20.09. 47 p. URL: https://researchbriefings.files.parliament.uk/documents/CBP-7976/CBP-7976.pdf. (дата обращения: 17.07.2024).
  6. Cannings J., Halterbeck M., Conlon G. (2023) The benefits and costs of international higher education students to the UK economy. London Economics, London, UK. 89 p. URL: https://londoneconomics.co.uk/wp-content/uploads/2023/05/LE-Benefits-and-costs-ofinternational-HE-students-Full-Report-2.pdf. (дата обращения: 17.07.2024).
  7. Conlon G., Litchfield A., Sadlier G. (2011) Estimating the Value to the UK of Education Exports. BIS Research Paper Number 46. London Economics, London, UK. 115 p. URL: https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5a75663040f0b6397f35e1ff/11-980-estimatingvalue-of-education-exports.pdf (дата обращения: 17.07.2024).
  8. Highman L., Marginson S., Papatsiba V. (2023) Higher Education and Research: Multiple Negative Effects and no New Opportunities after Brexit. Contemporary Social Science. No. 18(2). P. 216–234. doi: 10.1080/21582041.2023.2192044
  9. Humfrey C. (2011) The Long and Winding Road: a Review of the Policy, Practice and Development of the Internationalisation of Higher Education in the UK. Teachers and Teaching. No. 17(6). P. 649–661.
  10. Lomer S. (2016) Soft Power as a Policy Rationale for International Education in the UK: a Critical Analysis. Higher Education. No. 74(4). P. 581–598. doi: 10.1007/s10734-016-0060-6
  11. Walker P. (2013) International Student Policies in UK Higher Education from Colonialism to the Coalition. Journal of Studies in International Education. No. 18(4). P. 325–344. doi: 10.1177/1028315312467355
  12. Williams P. (1984) Britain’s Full-Cost Policy for Overseas Students. Comparative Education Review. No. 28(2). P. 258–278. doi: 10.1086/446434

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2025 Russian Academy of Sciences

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».