Model for assessing competences of medical universities students on the example of the specialty «Pharmacy»

Cover Page

Cite item

Full Text

Open Access Open Access
Restricted Access Access granted
Restricted Access Subscription Access

Abstract

Introduction. The modern pharmaceutical market is in dire need of qualified specialists in the field of scientific, marketing research, production, control and supervision, state registration, wholesale and retail sales of medicines. Pharmaceutical practice is an applied activity that requires students to have scientific and practical experience and a higher level of involvement in working with real cases and situations. To achieve the intended professional outcomes, the university must provide a direct link between the competencies and the learning strategies offered in the curriculum. To ensure that graduates improve their critical thinking and more active participation in the educational process, teachers implementing pharmaceutical programs must carefully choose their teaching and assessment methods. Objective: the formation and description of a model for assessing the competencies of students of medical universities on the example of the specialty "Pharmacy". Material and methods: sources of scientific literature on the development and application of educational technologies, methods for assessing the competencies of students in medical education; methodological materials for the educational program "Pharmacy". To achieve this goal, analytical research methods were used: management (analysis, planning) and systematization (generalization, identification, classification). Results. Based on the results of the study, a model for assessing students in relation to the training of pharmaceutical specialists has been developed, which answers five questions: why, what, how, who and when should evaluate students' competencies. Conclusion. Today, the educational competencies of pharmaceutical specialists are dynamic and their renewal is a continuous process. In this regard, educational organizations need to respond in a timely manner to the challenges of the pharmaceutical labor market in terms of the correspondence of the formed knowledge, skills and abilities to its requirements, as well as change approaches to assessing the competencies of students. As a result, this helps to ensure the achievement of the desired learning outcomes and increase the personal effectiveness of graduates in their professional activities.

About the authors

Tatyana Anatolievna Oleynikova

Kursk State Medical University

Author for correspondence.
Email: ol_tanja@mail.ru
PhD in pharmaceutical sciences, associate professor, associate professor of the Department of Organization and Management of Pharmacy

Alla Ivanovna Ovod

Kursk State Medical University

Email: aovod@mail.ru
PhD in pharmaceutical sciences, professor, head of the Department of Organization and Management of Pharmacy

Nina Borisovna Dremova

Kursk State Medical University

Email: prof.dremova@mail.ru
PhD in pharmaceutical sciences, professor, head of the Department of Pedagogy

Vladimir Olegovich Ulyanov

Kursk State Medical University

Email: vo.kursk@mail.ru
PhD in pharmaceutical sciences, associate professor of the Department of Organization and Management of Pharmacy

References

  1. Кулакова Е.Н., Кондратьева И.В., Волосовец Г.Г., Цуканова Е.С., Гурович О.В. Результаты обучения будущих педиатров: модели и методы планирования. Современные проблемы науки и образования. 2015; 3: 122.
  2. Садаф Ш., Хан С., Али С.К. Практические советы по составлению валидного и надежного банка вопросов множественного выбора. Медицинское образование и профессиональное развитие. 2016; 2 (24): 80-6.
  3. Семенова Т.В., Балкизов З.З., Алексеева А.Ю. Обновленный глоссарий терминов в области медицинского образования. Медицинское образование и профессиональное развитие. 2020; 11 (3): 8-20. doi: 10.24411/22208453-202013001.
  4. Тавакол М., Денник Р. Руководство AMEE № 119. Основы измерения и оценки в медицинском образовании. Медицинское образование и профессиональное развитие. 2021; 12 (1): 20-42. doi: 10.33029/2220-8453-2021-12-1-8-18.
  5. Ван Тартвийк Ж.В., Дриззен Э.В. Руководство AMEE №45: портфолио для оценки и обучения. Медицинское образование и профессиональное развитие. 2013; 1 (11): 26-54.
  6. Шамвэй Д.М., Харден Р.М. Руководство AMEE № 25. Оценка результатов обучения компетентного и мыслящего практикующего врача. Медицинское образование и профессиональное развитие. 2016; 1 (23): 23-53.
  7. Шарифов Г.М.О. Трудности при составлении задач для суммативного оценки в лицеях. Современный ученый. 2020; 2: 58-61.
  8. Харден Р.М., Лейдлоу Д.М. Ключевые навыки медицинского преподавателя: введение в преподавание и изучение медицины. Пер с англ. под ред. С.Ю. Белогубовой, Ю.И. Рюмшиной. М.: ГЭОТАР-Медиа, 2021. 376.
  9. Al-Eraky M., Marei H. Свежий взгляд на пирамиду Миллера: оценка на уровне «является» и «делают». Медицинское образование и профессиональное развитие. 2020; 11 (2): 118-26. doi: 10.1111/medu.13101.
  10. Gilligan A. M., Myers J., Nash J. D., Lavigne J. E., Moczygemba L. R., Plake K. S., Quinones-Boex A. C., Holdford D., West-Strum D., Warholak T. L. Educating Pharmacy Students to Improve Quality (EPIQ) in colleges and schools of pharmacy. American J. of pharmaceutical education. 2012; 76 (6): 109. doi: 10.5688/ajpe766109.
  11. Ried L.D. A model for curricular quality assessment and improvement. Am. J. Pharm Educ. 2011; 75 (10): 196. doi: 10.5688/ajpe7510196.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML
2. Model of student assessment

Download (112KB)

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».