Socio-cultural features of the population of the Arctic region and practices of human capital reproduction: is there a connection?

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The presented work is devoted to study of the sociocultural characteristics of the population of Arctic Karelia and identification of the connections between these characteristics and practices of human capital reproduction. The information basis was made up of the data from a survey of the population of the region under consideration (n=1042), carried out in the fall of 2023. The tasks of identifying the values of sociocultural characteristics of the population of Arctic Karelia and its territories, as well as identifying the relationships between the values of sociocultural characteristics and the planned measures and practices of respondents in the field of human capital reproduction were solved. Hypotheses were put forward about the connection between the sociocultural characteristics «uncertainty avoidance» and «long-term goal setting» on the one hand, and the characteristics of respondent’s activity on the other hand. Methods of analysis of variance, Kruskal-Wallis H test, Tukey HSD test and Dunnett’s test were used. As a result of the study, the sociocultural characteristics of the population of Arctic Karelia were identified. The assumptions were confirmed that the value of the «uncertainty avoidance» indicator among entrepreneurs is lower than in the group of employees (public sector and private sector), while the value of the «long-term goal setting» indicator, on the contrary, is higher. While the differences in the planned measures for development of human capital between respondents have certain correspondences with the differentiation of sociocultural characteristics, we associate them primarily with characteristics of age groups, as well as gender of respondents. The presented results contribute to conceptual updating of the scientific and information base of the institutional designing of the Russian Arctic and are intended to lay the information and analytical foundations for a general improvement in the quality of governance.

About the authors

Alexander D. Volkov

Department of Multidisciplinary Scientific Research of the Karelian Scientific Center RAS

Email: kov8vol@gmail.com
ORCID iD: 0000-0003-0451-8483
SPIN-code: 2133-8597
Candidate of Economics, Senior Researcher Petrozavodsk, Russia

Alexander O. Averianov

Department of Multidisciplinary Scientific Research of the Karelian Scientific Center RAS; Budget Monitoring Center of Petrozavodsk State University

Email: aver@petrsu.ru
ORCID iD: 0000-0003-2884-8110
SPIN-code: 1194-8767
Junior Researcher, Department of Multidisciplinary Scientific Research of the Karelian Research Center RAS; Leading Specialist, Budget Monitoring Center of Petrozavodsk State University Petrozavodsk, Russia

Natalia A. Roslyakova

Department of Multidisciplinary Scientific Research of the Karelian Scientific Center RAS; V. A. Trapeznikov Institute of Control Science RAS

Email: na@roslyakova24.ru
ORCID iD: 0000-0002-7511-2141
SPIN-code: 7405-4998
Candidate of Economics, Senior Researcher Moscow, Russia

Anastasia V. Vasilieva

Department of Multidisciplinary Scientific Research of the Karelian Scientific Center RAS

Email: vasnask@gmail.com
ORCID iD: 0000-0002-6019-819X
SPIN-code: 2815-9484
Candidate of Economics, Senior Researcher Petrozavodsk, Russia

References

  1. Аксенова, О. В. Асимметрия жизни современного российского общества: соотношение традиций и инноваций / О. В. Аксенова, Н. В. Левченко, А. М. Пахарь [и др.]. — Москва : ФНИСЦ РАН, 2017. — 207 с.
  2. Латова, Н. В. Культурная специфика россиян (этнометрический анализ на основе концепции Г. Хофстеде) / Н. В. Латова // Вестник Института социологии. — 2016. — № 4(19). — С. 155–179. EDN: XWETNN
  3. A. Chimenson, D. The paradox and change of Russian cultural values / D. Chimenson, R. L. Tung, A. Panibratov, T. Fang // International Business Review. — 2022. — Vol. 31. — Iss. 3. — P. 101944. doi: 10.1016/j.ibusrev.2021.101944
  4. Minkov, M. Is «regional culture» a meaningful concept? Cultural differences across 60 Russian regions / M. Minkov, B. Sokolov, E. Ponarin, A. Almakaeva, E. Nastina // Cross Cultural & Strategic Management. — 2023. — Vol. 30. — No. 3. — P. 637–656. doi: 10.1108/CCSM-07-2022-0126
  5. Бахтигараева, А. И. Социокультурные особенности регионов России: общее и различия / А. И. Бахтигараева, В. А. Брызгалин, Е. Н. Никишина, Н. А. Припузова // Вестник Московского университета. Сер. 6. Экономика. — 2021. — № 5. — С. 29–51. doi: 10.38050/01300105202152; EDN: SJQDKA
  6. Брызгалин, В. А. Существует ли региональная социокультурная специфика в России? Возможности использования социокультурного подхода в экономике / В. А. Брызгалин, Е. Н. Никишина // Вопросы экономики. — 2020. — № 7. — C. 108–126. doi: 10.32609/0042-8736-2020-7-108-126; EDN: VRFWXN
  7. Волков, А. Д. Социокультурные особенности населения арктических регионов России / А. Д. Волков, С. В. Тишков, А. О. Аверьянов // Народонаселение. — 2023. — Т. 26. — № 2. — С. 52–65. doi: 10.19181/population.2023.26.2.5; EDN: WDCJDX
  8. Латова, Н. В. Производственная культура рабочих современной России как элемент их человеческого капитала (этнометрический анализ на основе концепции Г. Хофстеде) / Н. В. Латова // Мир России. Социология. Этнология. — 2017. — Т. 26. — № 3. — С. 36–63. EDN: YZIDDV
  9. Аузан, А. А. Социокультурная экономика: как культура влияет на экономику, а экономика — на культуру: курс лекций / А. А. Аузан, Е. Н. Никишина. — Москва : Экономический факультет МГУ имени М. В. Ломоносова. — 2021. — 200 с.
  10. Van Hoorn, A. Cultural determinants of human capital accumulation: Evidence from the European Social Survey / A. van Hoorn // Journal of Comparative Economics. — 2019. — Vol. 47. — Iss. 2. — P. 429–440. doi: 10.1016/j.jce.2019.01.004
  11. Minkov, M. Transposition of the Minkov-Hofstede Model of Culture to the Individual Level of Analysis: Evidence from Mongolia / M. Minkov, B. Sokolov, M. Tasse [и др.] // Cross-Cultural Research. — 2023. — No. 57(2–3). — P. 264–293. doi: 10.1177/10693971231153461
  12. Yoo, B. Measuring Hofstede’s five dimensions of cultural values at the individual level: development and validation of CVSCALE / B. Yoo, N. Donthu, T. Lenartowicz // Journal of International Consumer Marketing. — 2011. — Vol. 23(3–4). — P. 193–210. doi: 10.1080/08961530.2011.578059
  13. Khan, O. The influence of cultural differences on consumers’ willingness to pay more for sustainable fashion / O. Khan, N. Varaksina, A. Hinterhuber // Journal of Cleaner Production. — 2024. — Vol. 442. — P. 141024. doi: 10.1016/j.jclepro.2024.141024
  14. Hofstede, G. Cultures and organizations: Software of the mind. Revised and expanded / G. Hofstede, G. J. Hofstede, M. Minkov. — New York : McGraw-Hill, 2010. — 561 p.
  15. A. Heydari, A. Hofstede’s individual-level indulgence dimension: Scale development and validation / A. Heydari, M. Laroche, M. Paulin, M. O. Richard // Journal of Retailing and Consumer Services. — 2021. — Vol. 62. — P. 102640. doi: 10.1016/j.jretconser.2021.102640
  16. Волков А. Д. Измерение социокультурных характеристик по шести показателям модели Хофстеде: апробация инструментария для расчёта значений на индивидуальном уровне / А. Д. Волков, А. О. Аверьянов, Н. А. Рослякова, С. В. Тишков // Вестник Института социологии. — 2024. — Т. 15. — № 1. — С. 43–69. doi: 10.19181/vis.2024.15.1.4; EDN: UVPWKI.
  17. Мурзина, Ю. С. Сравнительный анализ ценностных ориентаций владельцев малого бизнеса с разной продолжительностью работы компаний на рынке / Ю. С. Мурзина, В. П. Позняков, С. М. Дьячков, А. В. Язовских // Организационная психология. — 2021. — Т. 11. — № 4. — С. 9–35.
  18. Позняков, В. П. Взаимосвязь смысложизненных и ценностных ориентаций личности предпринимателей и характеристик их экономического самоопределения / В. П. Поздняков // Институт психологии Российской академии наук. Социальная и экономическая психология. — 2021. — Т. 6. — № 1(21). — С. 150–170. doi: 10.38098/ipran.sep.2021.21.1.006

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».