Towards a Sociological Understanding of Human Capital in a Fluid Society in a State of Crisis

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The importance of human capital and human development for understanding economics and social relations has repeatedly been proven since the time of Adam Smith. Theories on human capital and human development were conceptualized in their modern form in the USA in the 1960’s to 1980’s. However, in recent decades they have been seriously criticized in scientific literature, primarily due to issues pertaining to how they approach measurement. In this article a critical revision of the main approaches towards evaluating human capital in modern social sciences is conducted. New strategies for measuring human capital and human development include not only a “quantitative” indicator (number of years spent receiving formal education), but also an indicator showing the quality of acquired knowledge and skills. Such approaches provide a possibility to observe the improvement or degradation of human capital outside of conventional formal education, which allows perceiving human capital as embedded in the processes of local social, economic and historical development. This historical rootedness of human capital and human development seems to be of utmost importance for fluid societies in a state of crisis. The prospects for sociologization of the concepts of human capital and human development as well as the potential of life-course sociology for their analysis are discussed. It is suggested to view human capital through a cohort approach lens. The discussion outlines research strategies for studying human capital and human development within the proposed logic.

About the authors

Dmitry S. Popov

Institute of Sociology of FCTAS RAS

Email: dmtrppv@gmail.com
ORCID iD: 0000-0001-5706-5452
ResearcherId: M-5175-2016
Candidate of Sociological Sciences, Leading Researcher Moscow, Russia

Daria A. Shestakova

Institute of Sociology of FCTAS RAS

Email: shestakova.darya@mail.ru
Postgraduate Moscow, Russia

References

  1. Бондаренко Н.В., Варламова Т.А., Гохберг Л.М. и др. Индикаторы образования: 2023: Статистический сборник. М.: НИУ ВШЭ, 2023. — 432 с.
  2. Булина А.О., Мозговая К.А., Пахнин М.А. Человеческий капитал в теории экономического роста: классические модели и новые подходы // Вестник Санкт-Петербургского университета. Экономика. 2020. Т. 36. Вып. 2. С. 163–188. doi: 10.21638/spbu05.2020.201 EDN: ZRXGJD
  3. Горшков М.К., Шереги Ф.Э., Тюрина И.О. Воспроизводство специалистов интеллектуального труда: социологический анализ. М.: ФНИСЦ РАН, 2023. — 383 с. doi: 10.19181/monogr.978-5-89697-413-0.2023 EDN: DMQCRN
  4. Гохберг Л.М., Озерова О.К., Саутина Е.В. Образование в цифрах — 2021: краткий статистический сборник. М.: НИУ ВШЭ, 2021. — 134 с.
  5. Парсонс Т. О структуре социального действия / Под ред. В.Ф. Чесноковой, С.А. Белановского. М.: Академический проект, 2018. — 435 с.
  6. Семенова В.В., Черныш М.Ф., Сушко П.Е. Социальная мобильность в усложняющемся обществе: объективные и субъективные аспекты. М.: ФНИСЦ РАН, 2019. — 512 с.
  7. Смит А. Исследование о природе и причинах богатства народов / Пер. с англ. П.Н. Клюкин. М.: Эксмо, 2016. — 1056 с.
  8. Вакуленко Е.С. Эффекты периода, возраста и когорты в динамике рождаемости россиян 1990–2021 гг. // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2023. № 2. С. 258–281. doi: 10.14515/monitoring.2023.2.2357 EDN: WADHIW
  9. Гимпельсон В.Е. Возраст и заработная плата: стилизованные факты и российские особенности // Экономический журнал ВШЭ. 2019. Т. 23. № 2. С. 185–237. doi: 10.17323/1813-8691-2019-23-2-185-237 EDN: ZXMXET
  10. Капелюшников Р.И. Сколько стоит человеческий капитал России? Часть I // Вопросы экономики. 2013. № 1. С. 27–47. doi: 10.32609/00428736-2013-1-27-47 EDN: PNOQXD
  11. Капелюшников Р.И. Сколько стоит человеческий капитал России? Часть II // Вопросы экономики. 2013 № 2. С. 24–46. doi: 10.32609/00428736-2013-2-24-46 EDN: PVDKPP
  12. Капелюшников Р.И. Отдача от образования в России: ниже некуда? // Вопросы экономики. 2021. № 8. С. 37–68. doi: 10.32609/0042-8736-20218-37-68 EDN: PHQPVC
  13. Кузьмина Ю.В., Попов Д.С. Функциональная грамотность взрослых и их включенность в общество в России // Социологические исследования. 2015. № 7. С. 48–57. EDN: UCFNXL
  14. Лукьянова А.Л. Отдача от образования: что показывает мета-анализ // Экономический журнал ВШЭ. 2010. № 3. С. 326–348. EDN: MVQXED
  15. Рощин С.Ю., Рудаков В.Н. Измеряют ли стартовые заработные платы выпускников качество образования? Обзор российских и зарубежных исследований // Вопросы образования. 2015. № 1. С. 137–181. doi: 10.17323/1814-9545-2015-1-137-181 EDN: TOEWHX
  16. Тихонова Н.Е., Каравай А.В. Динамика некоторых показателей общего человеческого капитала россиян в 2010–2015 гг. // Социологические исследования. 2018. № 5. С. 84–98. doi: 10.7868/S0132162518050082 EDN: URNLWQ
  17. Хекман Дж. Политика стимулирования человеческого капитала // Вопросы образования. 2011. № 3. С. 73–137. EDN: OEUTQL
  18. Angrist N., Djankov S., Goldberg P.K., et al. Measuring human capital using global learning data. Nature. 2021. No. 592. P. 403–408. doi: 10.1038/s41586021-03323-7
  19. Angrist N., Djankov S., Goldberg P.K., Patrinos H.A. Measuring Human Capital. Policy Research Working Paper. No. 8742. Washington, DC: World Bank, 2019. Accessed 20.02.2024. URL: http://hdl.handle.net/10986/31280
  20. Baker G., Gibbs M., Holmstrom B. The Internal Economics of the Firm: Evidence from Personnel Data. The Quarterly Journal of Economics. 1994. No. 109 (4). P. 881–919. doi: 10.2307/2118351
  21. Baltes P. B. Longitudinal and cross-sectional sequences in the study of age and generation effects. Human Development. 1968. No. 11. P. 145–171. doi: 10.1159/000270604
  22. Beaudry P., DiNardo J. The Effect of Implicit Contracts on the Movement of Wages Over the Business Cycle: Evidence from Micro Data. Journal of Political Economy. 1991. No. 99 (4). P. 665–688. doi: 10.1086/261774
  23. Becker G.S. Human Capital. A Theoretical and Empirical Analysis. N.Y.: Columbia University Press, 1964. — 187 p.
  24. Becker G.S. Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis with Special Reference to Education. 3rd ed. Chicago: The University of Chicago Press, 1993. 412 p. doi: 10.7208/chicago/9780226041223.001.0001
  25. Björklund A., Salvanes K.G. Education and family background: mechanism and policies. Handbook of the Economics of Education. Ed. by E.A. Hanushek, S. Machin, L. Woessman. Amsterdam: North-Holland, 2011. 616 p. doi: 10.1016/B978-0-444-53429-3.00003-X
  26. Blossfeld G.J., Blossfeld H.-P. Studying social inequality over the life course in modern societies. The Routledge Handbook of Contemporary Inequalities and the Life Course. Ed. by M. Nico, G. Pollock. L.: Routledge, 2021. doi: 10.4324/9780429470059
  27. Carnoy M., Khavenson T., Ivanova A. Using TIMSS and PISA Results to Inform educational policy: a study of Russia and its neighbours. Journal of Comparative and International Education. 2015. No. 45 (2). P. 248–271. doi: 10.1080/03057925.2013.855002
  28. Coleman J.S. United States, National Center for Education Statistics. Equality of educational opportunity. Washington: U.S. Dept. of Health, Education, and Welfare, Office of Education. 1966. 749 p. Accessed 03.03.2024. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED012275.pdf
  29. De Grip A.D., Van Loo J. The economics of Skills Obsolescence: a Review. The Economics of Skills Obsolescence: Theoretical Innovations and Empirical Applications. Ed. by A.D. Grip, J.V. Loo, K. Mayhew. Bingley: Emerald Group Publishing Limited, 2002. P. 1–26. doi: 10.1016/S0147-9121(02)21003-1
  30. Diewald M., Mayer K.U. The sociology of the life course and life span psychology: Integrated paradigm or complementing pathways. Advances in Life Course Research. 2009. No. 14. P. 5–14. doi: 10.1016/j.alcr.2009.03.001
  31. Dinerstein M., Megalokonomou R., Yannelis C. Human Capital Depreciation and Returns to Experience. American Economic Review. 2022. No. 12 (11). P. 3725–3762. doi: 10.1257/aer.20201571
  32. Égert B., De La Maisonneuve C., Turner D. A new macroeconomic measure of human capital exploiting PISA and PIAAC: Linking education policies to productivity. OECD Economics Department Working Papers. 2022. No. 1709. doi: 10.1787/a1046e2e-en
  33. Gibbons R., Waldman М. Task-Specific Human Capital. American Economic Review. 2004. No. 94 (2). P. 203–207. doi: 10.1257/0002828041301579
  34. Goldin C. Human Capital. Handbook of Cliometrics. Ed. by C. Diebolt, M. Haupert. 2nd ed. Cham: Springer International Publishing, 2019. P. 147–177. doi: 10.1007/978-3-030-00181-0
  35. Hanushek E.A., Piopiunik M., Wiederhold S. The Value of Smarter Teachers: International Evidence on Teacher Cognitive Skills and Student Performance. Journal of Human Resources. 2018. No. 54 (4). P. 857–899. doi: 10.3368/jhr.54.4.0317.8619R1
  36. Hanushek E.A., Schwerdt G., Wiederhold S., Woessmann L. Returns to skills around the world: Evidence from PIAAC. European Economic Review. 2015. Vol. 73. P. 103–130. doi: 10.1016/j.euroecorev.2014.10.006
  37. Hanushek E.A., Woessmann L. The Knowledge Capital of Nations: Education and the Economics of Growth. Cambridge, MA: MIT Press, 2015. 280 p. doi: 10.7551/mitpress/9780262029179.001.0001
  38. How’s Life? 2020: Measuring Well-being. Paris: OECD Publishing, 2020. 247 p. OECDiLibrary. Accessed 20.02.2024. doi: 10.1787/9870c393-en
  39. Johnston B.J. Pitirim A. Sorokin: An Intellectual Biography. Lawrence KS: University Press of Kansas, 1995. 392 p.
  40. Jorgenson D.W., Fraumeni B.M. The Accumulation of Human and Nonhuman Capital, 1948–1984. The Measurement of Savings, Investment and Wealth. Ed. by R.E. Lipsey, H.S. Tice. Chicago: The University of Chicago Press, 1989. P. 227–286.
  41. Jorgenson D.W., Fraumeni B.M. The Output of the Education Sector. Output Measurement in the Services Sector. Ed. by Z. Griliches. Chicago: The University of Chicago Press, 1992. P. 303–341.
  42. Kiker B.F. The Historical Roots of the Concept of Human Capital. Journal of Political Economy. 1966. No. 74 (5). P. 481–499. doi: 10.1086/259201
  43. Le Chapelain C. Cliometrics and the Concept of Human Capital. Handbook of Cliometrics. Ed. by C. Diebolt, M. Haupert. Cham: Springer, 2019. doi: 10.1007/978-3-030-00181-0_45
  44. Liu G. Measuring the Stock of Human Capital for Comparative Analysis: An Application of the Lifetime Income Approach to Selected Countries. OECD Statistics Working Papers 2011/06. Paris: OECD, 2011. doi: 10.1787/5kg3h0jnn9r5-en
  45. Liu G., Fraumeni B.M. A Brief Introduction to Human Capital Measures. Working Paper 27561. Cambridge National Bureau of Economic Research, 2020. 17 p. Accessed 25.02.2024. URL: https://www.nber.org/system/files/working_papers/w27561/w27561.pdf
  46. Mannheim K. The Problem of Generations. In: Essays on the Sociology of Knowledge. Ed. by P. Kecskemeti. L.: Routledge and Kegan Paul, 1952. P. 276–320.
  47. Mazzona F. The long-lasting effects of family background: a European cross-country сomparison. Economics of Education Review. 2014. No. 40. P. 25–42. doi: 10.1016/j.econedurev.2013.11.010
  48. Meroni E.C., Vera-Toscano E., Costa P. Can low skill teachers make good students? Empirical evidence from PIAAC and PISA. Journal of Policy Modeling. 2015. No. 37. P. 308–323. doi: 10.1016/j.jpolmod.2015.02.006
  49. Mincer J. Investment in Human Capital and Personal Income Distribution. Journal of Political Economy. 1958. No. 66 (4). P. 281–302. doi: 10.1086/258055
  50. Mincer J. The distribution of labor incomes: a survey with special reference to the human capital approach. Journal of Economic Literature. 1970. No. 8 (1). P. 1–26.
  51. Popov D., Strelnikova A. The Problem of the Discrepancy Between Work, Education, and Literacy in Russia. Russian Education & Society. 2018. No. 60 (6). P. 520–535, doi: 10.1080/10609393.2018.1527130
  52. Reiter C., Özdemir C., Yildiz D., Goujon A., Guimaraes R., Lutz W. The Demography of Skills-Adjusted Human Capital. IIASA Working Paper. 2020. No. 20-006. URL: https://pure.iiasa.ac.at/16477
  53. Sabirianova K.Z. The Great Human Capital Reallocation: A Study of Occupational Mobility in Transitional Russia. Journal of Comparative Economics. 2002. No. 30 (1). P. 191–217. doi: 10.1006/jcec.2001.1760
  54. Schaie K.W. A general model for the study of developmental problems. Psychological Bulletin. 1965. No. 64. P. 92–107. doi: 10.1037/h0022371
  55. Schultz T.W. Investment in Human Capital. The American Economic Review. 1961. No. 51 (1). P. 1–17.
  56. Schultz T.W. Capital formation by education. Journal of Political Economy. 1960. No. 68 (6). P. 571–583. doi: 10.1086/258393
  57. Skills Outlook 2013: First Results from the Survey of Adult Skills. OECD Publishing, Paris. OECDiLibrary. Accessed 20.02.2024. doi: 10.1787/9789264204256-en
  58. Sen A. Well-Being, Agency and Freedom: The Dewey Lectures 1984. The Journal of Philosophy. 1985. No. 82 (4). P. 169–221. doi: 10.2307/2026184
  59. Spengler J.J. Adam Smith on Human Capital. The American Economic Review. 1977. No. 67 (1). P. 32–36.
  60. Human Development Report 1990: Concept and Measurement of Human Development. UNDP (United Nations Development Programme). N.Y., Oxford: Oxford University Press, 1990. 189 p. Accessed 25.02.2024. URL: https://hdr.undp.org/system/files/documents/hdr1990encompletenostatspdf.pdf

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».