The Effects of Participating in International Mobility for Russian Scientists

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

Since the collapse of the Soviet Union and the opening of borders, numerous measures have been taken to internationalize Russian science. In particular, publications in journals that are listed in international scientific citation databases have become a point of closer focus. Universities and scientific organizations began inviting foreign professors and sending their own staff and students abroad on international internships. After the start of the Special Military Operation in Ukraine in 2022, Russian science faced numerous sanctions that entailed a reduction in international cooperation. However Russian scientists have accumulated 30 years of experience in active participation in international cooperation and academic mobility. Nevertheless, there is still a significant lack of understanding of how this experience will impact the scientific careers of Russian scientists going forward. In this article, the authors present the results of a study dedicated to exploring this issue.The theoretical framework for the analysis is based on such a concept as “the Three Careers of an Academic” (organizational, cognitive, and community careers) proposed by German experts in sociology of science Johan Gläser and Grit Laudel. The empirical data used in the study include materials from in-depth interviews with young scientists under the age of 39, collected in 2020–2021 as part of a project known as “International Mobility of Russian Young Researchers”, as well as the results of a sociological survey of 7,255 highly productive scientists conducted under the “Monitoring of education markets and organizations” in 2022. All respondents had spent more than three months abroad. The study revealed that international mobility has a comprehensive impact, noticeable in all three components of a scientific career. Acquired knowledge and skills, as well as involvement in international projects contribute to the development of a researcher’s cognitive career, while new professional connections promote advancement in the international scientific community. As for the “organizational dimension” of a career, mobility does not have a direct influence on career advancement. However, mobility often leads to personal changes, particularly influencing one’s determination to switch jobs and seek better conditions. These assessments are presented for the first time and can be useful in developing recommendations for science and technology policies regarding the revision of mobility support programs in light of the new geopolitical reality.

About the authors

Alena I. Nefedova

HSE University

Email: anefedova@hse.ru
ORCID iD: 0000-0002-7852-3819
ResearcherId: ABF-2891-2021
Candidate of Sociological Sciences, Senior Research Fellow, Laboratory of Innovation Economics at the Institute for Statistical Studies and Economics of Knowledge Moscow, Russia

Ekaterina L. Dyachenko

European University in St. Petersburg; RANEPA

Email: edyachenko@eu.spb.ru
ORCID iD: 0000-0002-4036-6723
ResearcherId: L-8565-2015
Research Fellow, Center for Institutional Analysis of Science and Education, European University in St. Petersburg; Junior Research Fellow, Center for Advanced Social Research, Russian Academy of National Economy and Public Administration (RANEPA) St. Petersburg, Russia

References

  1. Бекова С.К., Джафарова З.И. Кому в аспирантуре жить хорошо: связь трудовой занятости аспирантов с процессом и результатами обучения // Вопросы образования. 2019. № 1. С. 87–108. doi: 10.17323/1814-95452019-1-87-108 EDN: ZAVVZZ
  2. Волкова Г.Л. Является ли опыт международной мобильности карьерным преимуществом? Пример российских ученых // Высшее образование в России. 2021. Т. 30. № 2. C. 71–82. doi: 10.31992/0869-3617-2021-3020-71-82 EDN: KTDAZX
  3. Гершман М.А., Гохберг Л.М., Демьянова А.В., Нефедова А.И., Пермякова В.А., Стрельцова Е.А., Шматко Н.А. Международная мобильность ученых: угроза или благо? / Науч. ред.: Л.М. Гохберг, Е.А. Стрельцова. М.: НИУ «Высшая школа экономики», 2022. — 48 с.
  4. Гохберг Л.М., Китова Г.А., Кузнецова Т.Е., Шувалова О.Р. Российские ученые: штрихи к социологическому портрету. М.: Изд. дом ГУ-ВШЭ, 2010. — 140 с. EDN: PCNDFL
  5. Гусев А.Б., Юревич М.А. Научная политика России–2021. М.: Буки Веди, 2021. — 96 с.
  6. Дежина И.Г. Политика России по развитию сотрудничества с зарубежными учеными-соотечественниками // Экономика и прогнозирование. 2012. Т. 10. С. 9–24. EDN: SMMJHL
  7. Дежина И.Г. Международное научное сотрудничество российских вузов в новых условиях: ограничения и возможности // ЭКО. 2022. Т. 52. № 11. С. 125–143. doi: 10.30680/ECO0131-7652-2022-11-125-143 EDN: QIWYIQ
  8. Дежина И.Г., Нефедова А.И. Оценки влияния санкций на работу высокопродуктивных российских ученых // Социологические исследования. 2023. № 12. С. 19–31. doi: 10.31857/S013216250029334-0 EDN: RWKPHM
  9. Другова Е.А., Нужина Н.И., Коряковцева П.В. Международный академический рекрутинг в ведущих российских университетах: текущее состояние и перспективы развития // Университетское управление: практика и анализ. 2016. Т. 1. № 101. С. 32–43. EDN: VQWPEL
  10. Дьяченко Е.Л., Нефедова А.И., Стрельцова Е.А. Наем иностранных ученых в российские научные организации и вузы: возможности и барьеры // Университетское управление: практика и анализ. 2017. Т. 21. № 5. С. 132–143. EDN: ZXYKOD
  11. Еркина Д.С., Малахов В.А., Юревич М.А. Программа мегагрантов: импульс международной мобильности или канал «утечки умов»? // Социология науки и технологий. 2022. Т. 13. № 1. С. 81–96. doi: 10.24412/2079-09102022-1-81-96 EDN: OVHVTT
  12. Зайончковская Ж.А. Трудовая эмиграция российских ученых // Проблемы прогнозирования. 2004. № 4. C. 98–108. EDN: HRTRXL
  13. Крячко В.И. Оценка академической мобильности исследователей: возможности и ограничения существующих подходов // Университетское управление: практика и анализ. 2020. Т. 24. № 4. С. 130–145. doi: 10.15826/umpa.2020.04.040 EDN: TAPLFQ
  14. Малахов В.А., Васильева И.Н., Белов Ф.Д. Структура международной миграции ученых на примере России // Экономические и социальные перемены: факты, тенденции, прогноз. 2020. Т. 13. № 5. С. 232–246. doi: 10.15838/esc.2020.5.71.14 EDN: QCKKGW
  15. Некипелова Е.Ф., Гохберг Л.М., Миндели Л.Э. Эмиграция ученых: проблемы, реальные оценки // Миграция специалистов из России: причины, последствия, оценки / Под ред. Ж.А. Зайончковской, Д. Азраэла. М.: ЦИСН,1994. С. 3–18.
  16. Нефедова А.И., Волкова Г.Л., Дьяченко Е.Л., Коцемир М.Н., Спирина М.О. Международная мобильность и публикационная активность молодых ученых: что говорят статистика, библиометрия и сами сотрудники // Журнал Новой экономической ассоциации. 2021. T. 52. № 4. С. 98–121. doi: 10.31737/2221-2264-2021-52-4-4 EDN: KKLHJN
  17. Нефедова А.И., Спирина М.О., Дьяченко Е.Л. Как онлайн-инструменты могут облегчить коллективный анализ глубинных интервью // Практики анализа качественных данных в социальных науках. М.: Изд. дом НИУ ВШЭ, 2023. С. 244–272.
  18. Нефедова А.И., Чефанова Е.И., Слепых В.И., Иващенко А.Д. Эффекты участия во внутрироссийской мобильности для молодых ученых и преподавателей // Вопросы образования. 2024. № 1 (в печати).
  19. Сивак Е.В., Юдкевич М.М. «Закрытая» академическая среда и локальные академические конвенции // Форсайт. 2008. Т. 2. № 4. С. 32–41. EDN: NQTIBH
  20. Сивак Е.В., Юдкевич М.М. Академический инбридинг: за и против // Вопросы образования. 2009. Т. 1. С. 170–187. EDN: KGBSGX
  21. Соколов М.М., Губа К.С., Зименкова Т.В., Сафонова М.А., Чуйкина С.А. Как становятся профессорами: академические карьеры, рынки и власть в пяти странах / Науч. ред. К.В. Иванов. М.: НЛО, 2015. — 832 c.
  22. Чепуренко А.Ю., Шереги Ф.Э., Шувалова О.Р., Обыденнова Т.Б. Российская наука в новых условиях: роль зарубежных фондов // Мир России. Социология, этнология. 2005. Т. 14. № 4. С. 138–161. EDN: MUYIOZ
  23. Шматко Н.А., Волкова Г.Л. Мобильность и карьерные перспективы исследователей на рынке труда // Высшее образование в России. 2017. Т. 12. № 1. С. 35–46. EDN: XQXEBH
  24. Шувалова О.Р., Чепуренко А.Ю., Соколов А.В., Гохберг Л.М. Воспроизводство научной элиты в России: роль зарубежных научных фондов (на примере Фонда им. А. Гумбольдта) / Под общ. ред. А.Ю. Чепуренко, Л.М. Гохберга. М.: Российский независимый институт социальных и национальных проблем, 2005. — 186 с.
  25. Ackers L. Internationalisation, Mobility and Metrics: A New Form of Indirect Discrimination? Minerva. 2008. Vol. 46. No. 4. P. 411–435. doi: 10.1007/s11024-008-9110-2
  26. Asheulova N., Dushina S. Research career development in Russia: the role of international mobility. St. Petersburg: (Re)searching Scientific Careers, 2014. Accessed 01.11.2023. URL: http://ihst.nw.ru/Files/User/Asheulova/Researchng_Scientific_Careers_2014.pdf.
  27. Bauder H. The international mobility of academics: A labour market perspective. International Migration. 2015. Vol. 53. No. 1. P. 83–96. doi: 10.1111/j.1468-2435.2012.00783.x
  28. Bozeman B., Corley E. Scientists’ Collaboration Strategies: Implications for Scientific and Technical Human Capital. Research Policy. 2004. Vol. 33. No. 4. P. 599–616. doi: 10.1016/j.respol.2004.01.008
  29. Breschi S., Lissoni F. Mobility of skilled workers and co-invention networks: an anatomy of localized knowledge flows. Journal of Economic Geography. 2009. Vol. 9. No. 4. P. 439–468. doi: 10.1093/jeg/lbp008
  30. Ciumasu I. Turning brain drain into brain networking. Science and public policy. 2010. Vol. 37. No. 2. P. 135–146. doi: 10.3152/030234210X489572
  31. Courtois A., Sautier M. Academic Brexodus? Brexit and the dynamics of mobility and immobility among the precarious research workforce. British Journal of Sociology of Education. 2022. Vol. 43. No. 4. P. 639–657. doi: 10.1080/01425692.2022.2042195
  32. Coey C. International researcher mobility and knowledge transfer in the social sciences and humanities. Globalisation, Societies and Education. 2018. Vol. 16. No. 2. P. 208–223. doi: 10.1080/14767724.2017.1401918
  33. Davies S. Epistemic Living Spaces, International Mobility, and Local Variation in Scientific Practice. Minerva. 2020. Vol. 58. No. 1. P. 97–114. doi: 10.1007/s11024-019-09387-0
  34. Deville P., et al. Career on the move: Geography, stratification and scientific impact. Scientific reports. 2014. Vol. 4. Article 4770. doi: 10.1038/srep04770
  35. Fontes M., Videira P., Calapez T. The impact of long-term scientific mobility on the creation of persistent knowledge networks. Mobilities. 2013. Vol. 8. No. 3. 440–465. doi: 10.1080/17450101.2012.655976
  36. Franzoni C., Scellato G., Stephan P. International mobility of research scientists: Lessons from GlobSci. Global mobility of research scientists. Academic Press. 2015. P. 35–65. doi: 10.1016/B978-0-12-801396-0.00002-8
  37. Gao Y., Liu J. Capitalising on academics’ transnational experiences in the domestic research environment. Journal of Higher Education Policy and Management. 2021. Vol. 43. No. 4. P. 400–414. doi: 10.1080/1360080X.2020.1833276
  38. Gokhberg L., Kuznetsova T., Kotsemir M. From the Societ Union to the Russian Federation: publication activity dynamics along the evolution of national science policies. Scientometrics. 2023. Vol. 128. No. 11. P. 6195–6246. doi: 10.1007/s11192-023-04838-8
  39. Gläser J., Laudel G. The Three Careers of an Academic. Discussion Paper 35/2015. Berlin: TU Berlin, Center for Technology and Society. Accessed 30.03.2023. URL: https://www.tu-berlin.de/fileadmin/f27/PDFs/Discussion_Papers/35_2015discussion_paper_Nr_35_Glaeser_Laudel.pdf
  40. Gureyev V., et al. Review and analysis of publications on scientific mobility: Assessment of influence, motivation, and trends. Scientometrics. 2020. Vol. 124. No. 2. P. 1599–1630. doi: 10.1007/s11192-020-03515-4
  41. Halevi G., Moed H. F., Bar-Ilan J. Researchers’ mobility, productivity and impact: Case of top producing authors in seven disciplines. Publishing Research Quarterly. 2016. Vol. 32. P. 22–37. doi: 10.1007/s12109-015-9437-0
  42. Horta H. Academic inbreeding: Academic oligarchy, effects, and barriers to change. Minerva. 2022. Vol. 60. No. 4. P. 593–613. doi: 10.1007/s11024-022-09469-6
  43. Iverson E., Wooley R. International mobility and career progression of European academics [preprint]. Conference: 27th International Conference on Science, Technology and Innovation Indicators (STI 2023). Leiden: CWTS, 2023. 33 p. doi: 10.55835/64426b96e3a90677102e2622
  44. Kuzhabekova A., Sparks J., Temerbayeva A. Returning from study abroad and transitioning as a scholar: Stories of foreign PhD holders from Kazakhstan. Research in Comparative and International Education. 2019. Vol. 14. No. 3. P. 412–430. doi: 10.1177/1745499919868644
  45. Jonkers K., Cruz-Castro L. Research upon return: The effect of international mobility on scientific ties, production and impact. Research Policy. 2013. Vol. 42. No. 8. P. 1366–1377. doi: 10.1016/j.respol.2013.05.005
  46. Jons H. Transnational mobility and the spaces of knowledge production: a comparison of global patterns, motivations and collaborations in different academic fields. Social Geography. 2007. Vol. 2. No. 2. P. 97–114. doi: 10.5194/sg-2-97-2007
  47. Kosmulski M. Careers of Young Polish Chemists. Scientometrics. 2015. Vol. 102. No. 2. P. 1455–1465. doi: 10.1007/s11192-014-1461-x
  48. Kotsemir M.N., Dyachenko E., Nefedova A. Mobile young researchers and their non-mobile ‘twins’: who is winning the academic race? Scientometrics. 2022. Vol. 127. No. 12. P. 7307–7332. doi: 10.1007/s11192-022-04488-2
  49. Kuzhabekova A., Sparks J., Temerbayeva A. Returning from study abroad and transitioning as a scholar: Stories of foreign PhD holders from Kazakhstan. Research in Comparative and International Education. 2019. Vol. 14. No. 3. P. 412–430. doi: 10.1177/1745499919868644
  50. Kim T. Transnational academic mobility, knowledge, and identity capital. Discourse: Studies in the cultural politics of education. 2010. Vol. 31. No. 5. P. 577–591. doi: 10.1080/01596306.2010.516939
  51. Laudel G., Gläser J. From apprentice to colleague: The metamorphosis of early career researchers. Higher education. 2008. Vol. 55. P. 387–406. doi: 10.1007/s10734-007-9063-7
  52. Macfarlane B., Jefferson A. The closed academy? Guild power and academic social class. Higher Education Quarterly. 2022. Vol. 76. No. 1. P. 6–47. doi: 10.1111/hequ.12305
  53. Meyer J.B. Network Approach versus Brain Drain: Lessons from the Diaspora. International Migration. 2001. Vol. 39. No. 5. P. 91–110. doi: 10.1111/14682435.00173
  54. Morley L., et al. Internationalisation and migrant academics: the hidden narratives of mobility. Higher Education. 2018. Vol. 76. No. 4. P. 537–554. doi: 10.1007/s10734-017-0224-z
  55. Nefedova A. Why international students choose to study at Russia’s leading universities. Journal of Studies in International Education. 2021. Vol. 25. No. 5. P. 582–597. doi: 10.1177/1028315320963514
  56. Netz N., Hampel S., Aman V. What effects does international mobility have on scientists’ careers? A systematic review. Research Evaluation. 2020. Vol. 29. No. 3. P. 327–351. doi: 10.1093/reseval/rvaa007
  57. Sang K.,CalvardT. “I’m a migrant, but I’m the right sort of migrant”: Hegemonic masculinity, whiteness, intersectional privilege and (dis)advantage in migratory academic careers. Gender, Work & Organization. 2019. Vol. 26. No. 10. P. 1506–1525. doi: 10.1111/gwao.12382
  58. Scellato G., Franzoni C., Stephan P. Mobile Scientists and International Networks. National Bureau of Economic Research Working Paper. 2012. No. 18613. P. 1–33. doi: 10.3386/w18613
  59. Subbotin A., Aref S. Brain Drain and Brain Gain in Russia: Analyzing International Migration of Researchers by Discipline using Scopus Bibliometric Data 1996–2020. Scientometrics. 2021. No. 126. P. 7875–7900. doi: 10.1007/s11192-021-04091-x

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».