The “Global Art Project” as a Reflection of the Interaction of Sociology of Art and Empirical Аesthetics
- Authors: Popov E.A.1
-
Affiliations:
- Altai State University
- Issue: Vol 30, No 4 (2024)
- Pages: 8-32
- Section: THEORY AND METHODOLOGY
- URL: https://journal-vniispk.ru/1562-2495/article/view/276779
- DOI: https://doi.org/10.19181/socjour.2024.30.4.1
- EDN: https://elibrary.ru/GHFTOG
- ID: 276779
Cite item
Full Text
Abstract
About the authors
Evgeniy A. Popov
Altai State University
Email: popov.eug@yandex.ru
ORCID iD: 0000-0003-3324-8101
SPIN-code: 4672-6381
Doctor of Philosophical Sciences, Professor Barnaul, Russia
References
- Адамов М.С. Проблема эпистемической ответственности и ее психофизиологические основания // Философия. Журнал Высшей школы экономики. 2024. Т. 8. № 2. С. 205–228. doi: 10.17323/2587-8719-2024-2205-228 EDN: YPZJMH
- Американская философия искусства: основные концепции второй половины ХХ в. — антиэссенциализм, перцептуализм, институционализм: Антология / Пер. с англ.; Сост., вступит. ст., науч. ред. Б. Дземидок. Екатеринбург: Деловая книга; Бишкек: Одиссей, 1997. — 317 с.
- Беньямин В. Произведение искусства в эпоху его технической воспроизводимости // Избранные эссе / Под. ред. Ю.А. Здорового. М.: Медиум, 1996. — 240 с.
- Бинкли Т. Против эстетики // Американская философия искусства: основные концепции второй половины ХХ века — антиэссенциализм, перцептуализм, институционализм / Пер. с англ.; Сост., вступит. ст., науч. ред. Б. Дземидок. Екатеринбург: Деловая книга; Бишкек: Одиссей, 1997. С. 289–315.
- Буррио Н. Реляционная эстетика. Постпродукция. Cборник / Пер. с фр. А. Шестаков. М.: Ад Маргинем Пресс, 1998. — 111 с.
- Дики Дж. Определяя искусство // Американская философия искусства: основные концепции второй половины ХХ века — антиэссенциализм, перцептуализм, институционализм / Пер. с англ.; Сост., вступит. ст., науч. ред. Б. Дземидок. Екатеринбург: Деловая книга; Бишкек: Одиссей, 1997. С. 243–280.
- Итон М. Искусство и неискусство // Американская философия искусства: основные концепции второй половины ХХ века — антиэссенциализм, перцептуализм, институционализм / Пер. с англ.; Сост., вступит. ст., науч. ред. Б. Дземидок. Екатеринбург: Деловая книга; Бишкек: Одиссей, 1997. С. 271–288.
- Коэн Т. Возможность искусства: замечания к предложениям Дики // Американская философия искусства: основные концепции второй половины ХХ века — антиэссенциализм, перцептуализм, институционализм / Пер. с англ.; Сост., вступит. ст., науч. ред. Б. Дземидок. Екатеринбург: Деловая книга; Бишкек: Одиссей, 1997. С. 153–180.
- Плеханов Г.В. Французская драматическая литература и французская живопись XVIII века с точки зрения социологии // Теория литературы. История русского и зарубежного литературоведения: хрестоматия / Сост. Н.П. Хрящева. М.: Флинта, 2016. С. 112–141.
- Попов Е.А. Как заинтересовать социолога изучением искусства и духовной жизни? // Социологические исследования. 2017. № 6. С. 143–149. doi: 10.7868/50132162517060150 EDN: YTMFSB
- Попов Е.А. Опыт интенционального и ивент-исследования в современной зарубежной социологии искусства // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2022. № 69. С. 126–141. doi: 10.17223/1998863Х/69/14 EDN: DLSLGT
- Суворова А. Экспрессионизм и искусство душевнобольных // Искусствознание. 2018. № 4. С. 274–297. EDN: VVYWIV
- Харкевич М.В. Преодоление апокалипсиса в плюралистическом пространстве поэтики и политики // Полис. Политические исследования. 2024. № 2. С. 25–37. doi: 10.17976/jpps/2024.02.03. EDN: WYBCKF
- Чистякова М.Г., Преображенский Г.М. Трансформация чувственности в постантропоцентричном искусстве // Философский журнал. 2022. Т. 15. № 3. С. 84–99. doi: 10.21146/2072-0726-2022-15-3-84-99 EDN: EYTGQO
- Щипков В.А. Диалектический рационализм Макса Вебера и проблема оснований общественных наук // Полис. Политические исследования. 2021. № 1. С. 142–156. doi: 10.17976/jpps/2021.01.10 EDN: XLMISZ
- Augustin M.D., Wagemans J. Empirical Aesthetics, the Beautiful Challenge: An Introduction to the Special Issue on Art & Perception. i-Perception. 2012. Vol. 3. Р. 455–458. doi: 10.1068/i0541aap
- Barranco J., Wisler D. Validity and Systematicity of Newspaper Data in Event Analysis. European Sociological Review. 1999. Vol. 15. No. 3. P. 301–322. doi: 10.1093/oxfordjournals.esr.a018265
- Berlyne D.E. Conflict, Arousal and Curiosity. N.-Y.: McGraw-Hill Publishing Company Ltd., 1960. 350 р. doi: 10.1037/11164-000
- Blau J.R., Peter M., Golden R.M. Social Inequality and the Arts. American Journal of Sociology. 1985. Vol. 91. No. 2. Р. 309–331. doi: 10.1086/228279
- Bôas G.V., Quemin A. Art et société: Recherches récentes et regards croisés. Brésil (France): Оuvrage en ligne, 2016. 456 р.
- Bourdieu P. Les Règles de l’art. P.: Seuil, 1992. 201 р.
- Carbon C.C. Cognitive Mechanisms for Explaining Dynamics of Aesthetic Appreciation. i-Perception. 2011. No. 2. Р. 708–719. doi: 10.1068/i0463aap
- Chan T.W., Goldthorpe J.H. Social Stratification and Cultural Consumption: The Visual Arts in England. Poetics. 2007. Vol. 35. No. 2–3. P. 168–190. doi: 10.1016/j.poetic.2007.05.002
- Chatterjee A., Widick P., Sternschein R., et al. The Assessment of Art Attributes. Empirical Studies of the Arts. 2010. Vol. 28. No. 2. Р. 207–222. doi: 10.2190/EM.28.2.f
- Crane D. The Sociology of Culture. Emerging Theoretical Perspectives. Oxford; Cambridge: Blackwell Publishers, 1994. 212 р.
- Croce B. Conversazioni Critiche. 2 ed. ser. IV. Bari: Laterza, 1951. 112 р.
- DiMaggio P. Classification in Art. American Sociological Review. 1987. No. 52. Р. 440–455. doi: 10.2307/2095290
- Downing L. The Cambridge Introduction to Michel Foucault. Cambridge: Cambridge University Press, 2008. 190 р. doi: 10.1017/CBO9780511793240
- Foster A.W., Blau J.R. Art and Society. Readings in the Sociology of the Arts. N.-Y.: SUNY Press, 1989. 140 р.
- Grice E. Sociology of Art in the New Reality: Empirical Status and Formal Approach. Washington: Globe Publishing House, 2017. 203 p.
- Hao P. Exploration of Art Content and Form. International Journal of Education and Humanities. 2022. Vol. 3. No. 2. Р. 75–76. doi: 10.54097/ijeh.v3i2.805
- Hausenstein W. Soziologie der Kunst. Bild und Gemeinschaft. Munchen: Kurt Wolff Verlag, 1920. 108 р.
- Hennion A., Grenier L. Sociology of Art: New Stakes in a Post-Critical Time. The International Handbook of Sociology. Ed. by S. Quah, A. Sales. N.-Y.: ISA Research Council, 2000. Р. 341–355. doi: 10.4135/9781848608405.n16 34.
- Inglis D., Hughson J. The Sociology of Art. Basingstoke: Palgrave, 2002. 240 р.
- Jing W. On the Relationship between Content and Form in Art Works Take Xin Dongwang’s Oil Paintings of Figures as an Example. Talent and Wisdom. 2019. Vol. 30. Р. 218–222. doi: 10.54097/ijeh.v3i2.805
- Kun S.L. The Form and Characteristics of Formal Beauty. New Art. 1984. Vol. 4. Р. 71–75.
- Leyssen M.H.R., Linsen S., Sammartino J., Palmer S.E. Aesthetic Preference for Spatial Composition in Multiobject Pictures. i-Perception. 2012. Vol. 3. Р. 25–49. doi: 10.1068/i0458aap
- Lorenzini G. The Problem of Intentionality in the Contemporary Visual Arts. Estetika: The Central European Journal of Aesthetics. 2019. Vol. 56. Iss. 2. Р. 186–205. doi: 10.33134/eeja.188
- Maes H. Challenging Partial Intentionalism. Journal of Visual Arts Practice. 2018. No. 7. Р. 85–94. doi: 10.1386/jvap.7.1.85_1
- Martorella R. The Sociology of Opera. N.-Y.: Praeger Publishers, 1982. 143 р.
- Mather G. Aesthetic Judgment of Orientation in Modern Art. i-Perception. 2012. No. 3. Р. 18–24. doi: 10.1068/i0447aap
- Quemin A. International Contemporary Art Fairs in a «Globalized» Art Market. European Societies. 2013. Vol. 15. No. 2. Р. 162–177. doi: 10.1080/1461696.2013.767927
- Rothenberg J. Sociology Looks at the Arts. N.-Y.: Routledge, 2014. 296 р. doi: 10.4324/9781315850634
- Silvia P.J., Rodriguez-Boerwinkle R.M., Awa K.N., et al. Evaluating the Structure of the Aesthetic Responsiveness Assessment (AReA) with Bootstrap Exploratory Graph Analysis. Empirical Studies of the Arts. June 13, 2024. doi: 10.1177/02762374241259935
- Smith J.K., Smith L.F. Spending Time on Art. Empirical Studies of the Arts. 2001 Vol. 19. Р. 229–236. doi: 10.2190/5mqm-59jh-x21r-jn5j
- Strandvad S. Attached by the Product: A Socio-Material Direction in the Sociology of Art. Cultural Sociology. 2020. Vol. 6. No. 2. Р. 163–176. doi: 10.1177/1749975512440227
- Тanner J. Тhe Sociology of Art: A Reader. N.-Y.: Routledge, 2003. 280 р.
- Wanner F., Stoffel A., Jäckle D. State-of-the-Art Report of Visual Analysis for Event Detection in Text Data Streams. Conference: Eurographics Conference on Visualization (EuroVis). Ed. by R. Borgo, R. Maciejewski, I. Viola. 2014. Vol. 16. Р. 17–48. doi: 10.2312/eurovisstar.20141176
- Warde A., Wright D., Gayo-Cal M. Understanding Cultural Omnivorousness; or, the Myth of the Cultural Omnivore. Cultural Sociology. 2007. Vol. 1. No. 2. P. 143–164. doi: 10.1177/1749975507078185
- Weitz M. The Role of Theory in Aesthetics. Journal of Aesthetics and Art Criticism. 1956. Vol. 15. No. 1. Р. 16–29. doi: 10.2307/427491
- Zolberg V.L. Constructing a Sociology of the Arts. N.-Y.: Cambridge University Press, 1990. 252 р. doi: 10.1017/CBO9780511557712
Supplementary files
