Geography program in a secondary school in Mongolia: history of development of methods for teaching geography

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The first scientific information about Mongolian geographical objects was received by N. M. Przhevalsky, G. N. Potanin, M. V. Pevtsov, V. A. Obruchev and a number of other scientists. Russian and Soviet scientists, based on a wide range of long-term studies, made a unique contribution to the study of the geography of Mongolia, and Mongolian researchers also played a significant role. Based on the latest research in the history of the country, E. M. Muzaev identified 4 stages in the history of research. Based on this, O. Namnandorj and Sh. Tsegmid identified two large periods in the geographical study of the country: pre-revolutionary and post-revolutionary. The periods they singled out characterize the emergence of national researchers whose research during these periods had different goals, results, and directions. The victory of the people’s revolution in Mongolia laid the scientific foundation for the development of educational content for the study of the geography of Mongolia. At this point, it is important to make a brief review of the first 100 years of the history of the development of the methodology and teaching of geography. In the 1990s, Mongolia moved to a new political system and these changes were a constant theme in all sectors of society, including education. Since then, structural, organizational, technological and educational changes have taken place in the education sector. Among these areas, the renewal of curricula is a key factor in changing the education system. In this regard, learning objectives are being revised, new core curricula, standards, textbooks and support materials are being developed, and pedagogical methods, assessment systems and the learning environment are being improved. In connection with the transition to a 12-year system of general education, new basic curricula, textbooks and teaching aids are being developed. Since the beginning of the 2015–2016 academic year, a new curriculum in geography has been used. The article focuses on historical changes in the geography curriculum, comparative studies of old (2012) and new (2015) curricula (structure, content, continuity, interconnection, etc.); the result of the study is presented. The research methods used are analysis of primary sources, comparison and induction.

About the authors

Gombodorj Munkhtsetseg

National Research Tomsk State Univer-sity

Email: gombodorjmunhtsetseg@gmail.com
Tomsk, Russian Federation

Purevsuren Enkhzhargal

Mongolian State University of Education

Email: enhjargal@msue.edu.mn
Ulan-Bator, Mongolia

References

  1. Сумъяа Ц., Мөнхтуяа Ө. Шинжлэх ухааны бичиг үсгийн боловсрол-багш мэргэжилтний гүйцэтгэх үүрэг [Scientific literacy education-the role of the teacher] // Багш боловсролын хөгжил, шинэчлэл. Улаанбаатар: Мөнхийн үсэг, 2006. Х. 41–46.
  2. Төрөөс боловсролын талаар баримтлах бодлого [Government policy on education]. Улаанбаатар, 1995. URL: https://legalinfo.mn/mn/detail/10935 (дата обращения: 23.12.2022).
  3. Монгол улсын хууль. Монгол улсын Боловсролын багц хууль [Education package of Mongolia]. Улаанбаатар, 2002. URL: https://legalinfo.mn/mn/detail/9020 (дата обращения: 23.12.2022).
  4. Шагдар Ш. Газарзүйн хичээлээр шийдвэрлүүлэх асуудал [Problems to be solved by geography lessons]. Улаанбаатар, Шинжлэх ухаан танин мэдэхүй, 2007. 130 х.
  5. Мунхцэцэг Г. Отражение вопросов глобального изменения климата в методологии образования и учебной программе по географии средней школы Монголии [Reflection of issues of global climate change in the methodology of education and the curriculum on the geography of secondary school in Mongolia] // Астраханский вестник экологического образования. 2023. № 1 (73). С. 138–143. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=50205057 (дата обращения: 13.02.2023).
  6. Батчулуун Е. Газарзүйн боловсролын үндэс [Fundamentals of Geography Education]. Улаанбаатар: Мөнхийн үсэг, 2020. 480 х.
  7. Батсүх Г. Ерөнхий боловсролын дунд сургуульд газарзүй заах арга [Methods of teaching geography in general secondary schools]. Улаанбаатар: Ардын боловсролын яамны хэвлэл, 1982. 175 х.
  8. Батчулуун Е. Сургуулийн газарзүйн онол аргазүй [Theory and methodology of school geography]. Улаанбаатар: Мөнхийн үсэг, 2001. 380 х.
  9. Мунхцэцэг Г. Программа преподавания географии в Монголии и историческое развитие учебников // Устойчивое развитие в современном нестабильном мире: Проблемы теории и практики. 2023. № 1. С 235–242. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=50186447 (дата обращения: 23.01.2023).
  10. Батсүх Г. Дунд сургуульд физик-газарзүй заах арга [Methods of teaching physics and geography in secondary schools]. Улаанбаатар, Хэвлэх үйлдвэр, 1963. 222 х.
  11. Содномваанчиг Г. Монголын бага, дунд боловсролын агуулга арга зүйн хөгжлийн товч тойм (1911–2000) [A brief overview of the content and methodology development of primary and secondary education in Mongolia (1911–2000)]. Улаанбаатар: Адмон, 2001. 280 х.
  12. Даш Д., Мандах Н. Газарзүйн шинжлэх ухааны хөгжлийн түүх [History of development of geographical science]. Улаанбаатар: Адмон, 2011. 613 х.
  13. Бүрэн дунд боловсролын сургалтын хөтөлбөр (X–XII) [Curriculum for upper secondary education (X–XII)]. Улаанбаатар, Хэвлэх үйлдвэр, 2019. 282 х.
  14. Суур боловсролын сургалтын хөтөлбөр [Basic Education Curriculum (VII–IX)]. Улаанбаатар, Хэвлэх үйлдвэр, 2019. 139 х.
  15. Насанбаяр Б. Суурь боловсролын сургалтын цөм хөтөлбөр [Core Curriculumof Basic Education]. Улаанбаатар: БСШУЯ, 2015. 159 х.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».