Variability of methods and techniques of foreign language teaching at early stage


Cite item

Full Text

Abstract

We present an overview of traditional and modern methods used in teaching children a foreign language at an early age. Feasibility of earlier foreign language competence development and need for training specialists with a narrow focus in foreign language teaching in the preschool education system are justified. We describe the age and psychological characteristics of younger learners. The categories of learners are characterized depending on the type of information perception: visual learners, aural learners, verbal learners, physical learners, logical learners, social learners and solitary learners. The factors motivating them to learn are substantiated, including a foreign language acquisition. The authors describe the methods and techniques that are commonly used in teaching English, such as Total Physical Response, the Natural Approach, Audiolingual Method, Communicative Method, CLIL (Content and Language Integrated Learning).

About the authors

M. Y. Prokhorova

Derzhavin Tambov State University

Email: may_tmb@mail.ru
ORCID iD: 0000-0003-2052-8323

Candidate of Philology, Associate Professor of Linguistics and Humanitarian Pedagogic Education Department

33 Internatsionalnaya St., Tambov 392000, Russian Federation

E. I. Zimina

Derzhavin Tambov State University

Email: elena_zimina_09@mail.ru
ORCID iD: 0000-0003-1291-0311

Candidate of Pedagogy, Associate Professor of Linguistics and Humanitarian Pedagogic Education Department

33 Internatsionalnaya St., Tambov 392000, Russian Federation

N. N. Kondakova

Derzhavin Tambov State University

Author for correspondence.
Email: nata-kondakova@yandex.ru
ORCID iD: 0000-0002-9498-8923

Candidate of Pedagogy, Associate Professor of Foreign Languages and Professional Translation Department

33 Internatsionalnaya St., Tambov 392000, Russian Federation

References

  1. Prokhorova M.E. Spetsifika podgotovki prepodavateley inostrannogo yazyka dlya doshkol’nykh uchrezhdeniy [Specificity of training foreign language teachers for preschool institutions]. Materialy 10 Vserossiyskoy nauch-no-prakticheskoy Internet-konferentsii (s mezhdunarodnym uchastiyem) «Prepodavatel’ vysshey shkoly: traditsii, problemy, perspektivy» [Proceedings of the 10th All-Russian Scientific and Practical Conference (with International participation) “Higher School Teacher: Traditions, Problems, Prospects”]. Tambov, Publishing House “Derzhavinskiy”, 2019, pp. 218-224. (In Russian).
  2. Halliwell S. Teaching English in Primary School. London, Longman Publ., 1992. Available at: https://ru.scribd.com/doc/202520261/Susan-Halliwell-Teaching-English-in-the-Primary-Classroom-Long-man-Handbooks-for-Language-Teachers-1992 (accessed 11.01.2021).
  3. Pendergrass K. How to Teach Kids: Learn the Best Teaching Methods and Techniques. Available at: http://teaching.uncc.edu/articles-books/best-practice-articles/instructional-methods/150-teaching-methods (ac-cessed 06.02.2020).
  4. Shamis E., Nikonov E. Teoriya pokoleniy. Neobyknovennyy Iks [The Theory of Generations. Extraordinary X]. Moscow, University “Sinergiya” Publ., 2016. (In Russian).
  5. Revell J., Norman S. In Your Hands; NLP in ELT. London, Safire Press, 1997.
  6. Brown H.D. Principles of Language Learning and Teaching. San Francisco, San Francisco State University, Pearson Education Publ., 2006.
  7. Kodzhaspirova G.M., Kodzhaspirov A.Y. Slovar’ po pedagogike [Dictionary of Pedagogy]. Moscow, Rostov-on-Don, Innovative Cultural Center “MarT”, Publishing Center “MarT”, 2005, 447 р. (In Russian).
  8. Harmer J. The Practice of English Language Teaching. Longman, 2003, 448 p.
  9. Shakirova A.A. Printsipy obucheniya inostrannomu yazyku [Principles of Foreign Language Teaching]. (In Rus-sian). Available at: kpfu.ru›staff_files/F1101005410/VAK_2_2014.pdf (accessed 11.01.2021).
  10. Larsen-Freeman D. Techniques and Principles in Language Teaching (2nd Edition). Oxford, 2000, 191 p.
  11. Protasova E.Y., Rodina N.M. Metodika obucheniya doshkol’nikov inostrannomu yazyku [Methods for Teaching Preschoolers a Foreign Language]. Moscow, 2010. (In Russian).

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».