The essence of formative assessment and its role in the foreign language teaching


Cite item

Full Text

Abstract

The main principles of constructivism (taking into account and developing the cognitive interests of students, encouraging mutual learning and activating peers as sources of learning), which underlie modern pedagogy and linguodidactics, are considered. A comparison of a traditional lesson and a lesson built on the principles of constructivism is carried out, it is shown how the essence of assessment and attitude towards it change at the present stage of development of education and in theory. Particular attention is paid to the problem of formative assessment, in particular, its specificity at different stages of training and the roles that are assigned in it to participants in the educational process – teacher, student and classmates are discussed. The definition of formative assessment is clarified and its various aspects are considered: the involvement of students in the process of goal-setting, self- and mutual control; the quality of the questions used by the teacher in the classroom and the quality of the feedback; subsequent use of the results of the final assessment for educational purposes. The functions of formative assessment are revealed. The levels of formative assessment (low, medium and high) are analyzed, the choice of which depends on the learning context. The relevance of formative assessment to educational results with an emphasis on the development of subject and meta-subject skills in accordance with the Federal State Educational Standard of General Secondary Education is demonstrated.

About the authors

N. A. Stepanova

Derzhavin Tambov State University

Author for correspondence.
Email: natalya.gem@rambler.ru
ORCID iD: 0000-0002-4981-4182

Post-Graduate Student, Linguistics and Humanitarian Pedagogic Education Department

33 Internatsionalnaya St., Tambov 392000, Russian Federation

References

  1. Piaget J. The Language and Thought of the Child. New York, The Humanities Press Inc., 1959, 288 p.
  2. Vygotsky L. Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge, Harvard Uni-versity Press, 1978, 159 p.
  3. Brooks J., Brooks M. In Search of Understanding: the Case for Constructivist Classrooms. Alexandria, ASCD Publ., 1993, 143 p.
  4. Suskie L. Assessing Student Learning. A Common Sense Guide. San Francisco, Jossey-Bass Publ., 2018, 387 p.
  5. Shchukin A.N. Obucheniy Inostrannym Yazykam: Teoriya i Praktika [Teaching Foreign Languages: Theory and Practice]. Moscow, Filomatis Publ., 2004, 407 p. (In Russian).
  6. Cizek G.J. An introduction to formative assessment: history, characteristics, and challenges. Handbook of For-mative Assessment. New York, Taylor and Francis Group Publ., 2010, pp. 3-18, 377 p.
  7. Black P., William D. Inside the black box: Raising standards through classroom assessment. Phi Delta Kappan. 1998, vol. 80, no. 2, pp. 139-148.
  8. Ramaprasad A. On the definition of feedback. Behavioral Science, 1983, vol. 28, no. 1, pp. 4-13.
  9. Stiggins R.J. Student-Involved Assessment for Involving for Learning. New Jersey, Prentice Hall Publ., 2005, 531 p.
  10. Black P., William D. Developing a theory of formative assessment. Assessment and Learning. London, Sage Publ., 2005, pp. 81-100.
  11. McMillan J.H. The practical implications of educational aims and contexts for formative assessment. Hand-book of Formative Assessment. New York, Taylor and Francis Group Publ., 2010, pp. 41-58. 377 p.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».