Ways of increasing motivation in the university foreign language teaching

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The problem of ways of increasing motivation in the university foreign language teaching is analyzed. It is emphasized the motivation can cause the purposeful activity of a student’s personality in learning a foreign language. The analysis of scientific literature that is connected with the problems of motivation as a complex mechanism of the correlation of external and internal factors that determine the appearance and methods of implementation of educational activity forms, its focus on the internal incentives of knowledge gaining, is carried. Attention is focused on the fact that the efficiency of educational activities depends on the strength of motivation. The degree of success depends on the use of techniques and methods of the learning process organizing, which, in our opinion, contribute to the creation of motivational incentives of learning a foreign language: the linguistic and country-specific studies aspect, focus on professional activity, the use of computer technologies in extracurricular work, and educational process gamification. It is concluded that the internal motivation has a great motivating force, and its condition is the creation of the success situation by the teacher that can be reached with the help of reward for successful work system, attracting the additional material of country-specific studies nature, improving communicative skills, usage of educational platforms as homework, usage of the gamification to involve students in solving educational non-game processes and situations.

About the authors

T. G. Bortnikova

Derzhavin Tambov State University

Email: tatyana_bort@mail.ru
ORCID iD: 0000-0003-2947-9409

Doctor of Cultural Studies, Professor, Professor of Foreign Philology and Applied Linguistics Department

33 Internatsionalnaya St., Tambov 392000, Russian Federation

M. I. Dolzhenkova

Derzhavin Tambov State University

Author for correspondence.
Email: dolgenkovam@mail.ru
ORCID iD: 0000-0001-7656-7028

Doctor of Pedagogy, Professor, Head of Cultural Studies and Social and Cultural Projects Department

33 Internatsionalnaya St., Tambov 392000, Russian Federation

References

  1. Rebrin Y.I. Upravleniye kachestvom [Quality Management]. Taganrog, Taganrog Radio Technical University Publ., 2004, 174 p. (In Russian).
  2. Zimnyaya I.A. Pedagogicheskaya psikhologiya [Pedagogical Psychology]. Moscow, Logos Publ., 2004, 384 p. (In Russian).
  3. Zimnyaya I.A. Lingvopsikhologiya rechevoy deyatel’nosti [Linguopsychology of Speech Activity]. Moscow, 2001, 416 p. (In Russian).
  4. Dodonov B.I. Struktura i dinamika motivov deyatel’nosti [Structure and dynamics of activity motives]. Voprosy psikhologii – The Issues Relevant to Psychology, 1984, no. 4, pp. 126-130. (In Russian).
  5. Ames C.A. What teachers need to know. Available at: http://www.unco.edu/cebs/psychology/ kevinpugh/motivation_project/resources/ames90.pdf (accessed 11.12.2019).
  6. Passov E.I. Kommunikativnoye inoyazychnoye obrazovaniye: kontseptsiya razvitiya individual’nosti v dialoge kul’tur [Communicative Foreign Language Education: the Concept of Developing Individuality in the Dialogue of Cultures]. Lipetsk, Lipetsk State Pedagogical Institute Publ., 1999, 568 p. (In Russian).
  7. Azimov E.G., Shchukin A.N. Novyy slovar’ metodicheskikh terminov i ponyatiy (teoriya i praktika obucheniya yazykam) [New Dictionary of Methodological Terms and Concepts (Theory and Practice of Language Teaching)]. Moscow, IKAR Publ., 2009, 448 p. (In Russian).
  8. Rivers W.M. Teaching Foreign-Language Skills. Chicago, The University of Chicago Press, 1981, 562 p.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».