The complex influence of physical education and wellness technologies on the physical fitness of female students of special medical groups
- 作者: Li P.1, Terentyeva O.S.1
-
隶属关系:
- Derzhavin Tambov State University
- 期: 卷 30, 编号 4 (2025)
- 页面: 955-963
- 栏目: RECREATIONAL AND ADAPTIVE PHYSICAL EDUCATION
- URL: https://journal-vniispk.ru/1810-0201/article/view/328018
- DOI: https://doi.org/10.20310/1810-0201-2025-30-4-955-963
- ID: 328018
如何引用文章
全文:
详细
Importance. The inevitable discrepancy in the development and manifestation of physical abilities of a person with disabilities caused by an underlying disease and, as a result, a decrease in physical activity, requires the search for traditional and non-traditional means of complex effects of physical education and recreation activities on the body of female students involved in special medical groups (SMG). In our opinion, the inclusion of elements of Chinese recreational gymnastics, aquagymnastics and various types of recreational walking in the content of physical education and wellness technology will help solve the above-mentioned problem. At the same time, during the implementation of the developed technology, mandatory monitoring of the dynamics of physical fitness indicators is assumed as one of the components of the health potential of female students involved in a special medical group. The purpose of the study is to identify the impact of physical education and recreation activities, including elements of Chinese gymnastics, aquagymnastics and various types of walking, on the development of physical abilities of students with disabilities.Materials and Methods. Based on the analysis of scientific publications, the focus of the impact of non-traditional means of motor activity on specific physical abilities of a person with disabilities was detailed, motor tests determining the level of development of physical abilities were clarified, taking into account deviations in the state of health. According to the results of the tests, the dynamics of indicators of physical fitness of students with disabilities in the process of physical education and recreation activities was revealed.Results and Discussion. The dynamics of the development level of the following physical qualities is studied: the assessment of the aerobic endurance of the subjects, the flexibility of joint mobility and the degree of elastic capabilities of muscles, etc. Calculations are performed using the Cooper test.Conclusion. Summing up the results of the conducted research, the following should be summarized: the introduction of non-traditional means of motor activity into the content of physical culture and wellness technology has a complex effect on the physical fitness of the studied contingent of students.
作者简介
Pan Li
Derzhavin Tambov State University
Email: 158017219@qq.com
ORCID iD: 0009-0007-0628-535X
Research Scholar of Recreational and Adaprive Physical Education Department
俄罗斯联邦, 33 Internatsionalnaya St., Tambov, 392000, Russian FederationO. Terentyeva
Derzhavin Tambov State University
编辑信件的主要联系方式.
Email: boss_o59ga@rambler.ru
ORCID iD: 0000-0002-5680-197X
Cand. Sci. (Education), Associate Professor, Associate Professor of Physical Culture Department
俄罗斯联邦, 33 Internatsionalnaya St., Tambov, 392000, Russian Federation参考
-
Акамов В.В., Власова В.П., Четайкина О.В. Физическое воспитание студентов с ограниченными возможностями здоровья в условиях педагогического вуза // Перспективы науки. 2018. № 9 (108). С. 56-59. https://elibrary.ru/vhwllg Ли Пань. О необходимости совершенствования форм занятий адаптивной физической культурой в вузе со студентами, имеющими отклонения в состоянии здоровья // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2024. Т. 29. № 6. С. 1726-1734. https://doi.org/10.20310/1810-0201-2024-29-6-1726-1734, https://elibrary.ru/frztea Сентизова М.И., Евсеева С.В. Педагогические условия физического воспитания студентов с ограниченными возможностями здоровья // Глобальный научный потенциал. 2022. № 6 (135). С. 89-93. https://elibrary.ru/ugqspv Авилова И.А. Особенности адаптивного физического воспитания и спорта для лиц, имеющих ослабленное здоровье // Региональный вестник. 2020. № 3 (42). С. 26-28. https://elibrary.ru/yemaol Румба О.Г. Система педагогического регулирования двигательной активности студентов специальных медицинских групп // Теория и практика физической культуры. 2015. № 2. С. 11-14. https://elibrary.ru/teeblf Сентизова М.И., Гурьева А.В. Педагогические условия физического воспитания студентов с отклонениями в состоянии здоровья // Теория и практика физической культуры. 2021. № 11 (146). С. 174- 177. https://elibrary.ru/tbjhqy Рябцев С.М., Гончарова М.С. Оценка физического развития студентов с нарушениями слуха в процессе адаптивного физического воспитания в вузе // Современные наукоемкие технологии. 2018. № 6. С. 227-232. https://elibrary.ru/utebus Салеев Э.Р. Оптимизация физических упражнений для оздоровительного эффекта // Обзор педагогических исследований. 2024. Т. 6. № 5. С. 259-264. https://doi.org/10.58224/2687-0428-2024-6-5-259-264, https://elibrary.ru/gasqhj Небытова Л.А., Катренко М.В., Журавлева Ю.И., Сасин А.А. Гидрокинезотерапия как средство инклюзивного образования студентов в области физической культуры // Педагогика и просвещение. 2021. № 2. C. 92-102. https://doi.org/10.7256/2454-0676.2021.2.33630, https://elibrary.ru/rfpvsd Борисова Н.Ю., Галкина Т.Н., Якимова Я.Е. Особенности занятий физической культурой со студентами специальной медицинской группы // Актуальные вопросы современной педагогики: материалы 8 Междунар. науч. конф. Самара, 2016. С. 248-251. https://elibrary.ru/vqcjab Максимова Т.А. Сравнительный анализ показателей физического развития и физической подготовленности девушек специальной медицинской группы, проживающих в условиях Крайнего Севера // Международный журнал экспериментального образования. 2019. № 1. С. 16-21. https://elibrary.ru/yzsnzb Клычкова О.В., Свириденко А.В., Ушанов Г.А., Федорихин В.В. Контрольные нормативы для студентов специальных медицинских групп // Известия Волгоградского государственного технического университета. Серия: Новые образовательные системы и технологии обучения в вузе. 2012. № 11 (98). С. 81-82. https://elibrary.ru/peykvf Помогаева Н.С., Мох А.В., Николаева О.В., Волкова Л.М., Стригельская И.Ю., Голубев А.А. Критерии оценки физической подготовленности студентов с ограниченными возможностями здоровья // Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта. 2022. № 10 (212). С. 337-341. https://doi.org/10.34835/issn.2308-1961.2022.10.p337-341, https://elibrary.ru/oymstg
补充文件
