Social responsibility and the brand of a State University: new approaches to positioning

Cover Page

Cite item

Full Text

Open Access Open Access
Restricted Access Access granted
Restricted Access Subscription Access

Abstract

This article explores approaches to building a university brand in the context of strategic positioning in higher education. The author examine’s three dominant brand strategies used by universities worldwide: mission-driven, product-driven, and consumer-driven. Through a comparative analysis of leading Russian (MGIMO, MSU) and international universities (MIT, Harvard, Princeton, Yale), the paper highlights the unique identity formation processes of academic institutions based on their mission, research output, and engagement with stakeholders. The authors further apply a market-based brand classification model – including Leadership, Challenger, Differentiation, Niche, and Follower strategies – derived from Gilligan & Wilson’s marketing framework. Using the case of the Russian State University for the Humanities (RSUH), the authors propose a step-by-step algorithm for developing a university positioning concept. The algorithm integrates the analysis of the university’s educational, research, and innovation models, corporate culture, and academic reputation. Based on this assessment, the Differentiation strategy is identified as optimal for RSUH, taking into account the university’s diverse educational portfolio and its humanities-focused identity. The article also presents methods for communicating the brand to key stakeholders through the Hero–Hub–Hygiene content model and an inverted funnel approach – both aimed at enhancing student experience and generating organic brand advocacy. The study concludes that in a competitive educational market, effective brand formation requires a coherent strategy rooted in the institution’s mission, supported by measurable strengths, and communicated through emotionally resonant and evidence-based messaging. The authors argue that positioning a university not simply as a provider of education but as a visionary institution addressing future societal challenges is crucial for long-term relevance and differentiation.

About the authors

Elena V. Nasyrova

Russian State University for the Humanities

Author for correspondence.
Email: nasyrova.ev@rggu.ru
ORCID iD: 0009-0007-6788-6693
SPIN-code: 2286-5490

Cand. Sci. (Polit.), associate professor, Department of Integrated Communications and Advertising

Russian Federation, Moscow

References

  1. Abaev A.L., Nasyrova E.V. Positioning of the University in the Modern Educational Space. National Interests: Priorities and Security. 2025. No. 4. Pp. 4–16. (In Rus.)
  2. Altbach P. Global Perspectives on Higher Education. Moscow: Publishing House of HSE, 2018.
  3. Wissema J. The third generation university. Managing the university in a transitional period. Moscow: Olimp-Business, 2016. 481 p.
  4. Accelerated universities. P. Altbach, L. Reisberg, D. Salmi, I. Frumin (eds.). Moscow: Publishing House of HSE, 2022.
  5. Lewis E.St.-E. The financial advertiser. The Inland Printer. 1888–1889. Vol. 7. No. 3.
  6. Kotler Ph., Fox K. Strategic marketing for educational institutions. New Jersey: Prentice-Hall, 1995. 474 p. 329 с.
  7. Gilligan C., Wilson R.M.S. Strategic marketing planning. Routledge, 2009. 550 p.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML
2. Fig. 1. Brand pyramid of the Russian State University for the Humanities

Download (679KB)
3. Fig. 2. Example of the “Scientific brand” communication hub for conveying the positioning concept of the Russian State University for the Humanities

Download (457KB)
4. Fig. 3. Example of the “Educational brand” communication hub for conveying the positioning concept of the Russian State University for the Humanities

Download (451KB)
5. Fig. 4. Example of the “Internal communications and corporate culture” communication hub for conveying the positioning concept of the Russian State University for the Humanities

Download (418KB)

Copyright (c) 2025 Yur-VAK

License URL: https://www.urvak.ru/contacts/

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».