Transformation of Religious Education System in Postcolonial Morocco
- Authors: Zherlitsina N.A.1,2
-
Affiliations:
- National Research University Higher School of Economics
- Institute for African Studies, Russian Academy of Sciences
- Issue: Vol 13, No 7 (2024)
- Pages: 391-409
- Section: HISTORY
- URL: https://journal-vniispk.ru/2225-756X/article/view/351813
- DOI: https://doi.org/10.24224/2227-1295-2024-13-7-391-409
- ID: 351813
Cite item
Full Text
Abstract
About the authors
N. A. Zherlitsina
National Research University Higher School of Economics; Institute for African Studies, Russian Academy of Sciences
Email: ns_inafr@mail.ru
ORCID iD: 0000-0001-8647-9419
References
Грибанова В. В. К вопросу о тенденциях развития ислама в Южной Африке / В. В. Грибанова // Электронный научно-образовательный журнал «История». — 2022. — Т. 13. — № 3 (113). — С. 46—49. — doi: 10.18254/S207987840020261-6. Ерохин А. К. Влияние ислама на становление образования в Африке / А. К. Ерохин // Карельский научный журнал. — 2020. — Т. 9. — № 3 (32). — С. 31—35. — doi: 10.26140/knz4-2020-0903-0008. Исаев Л. М. Исламское высшее образование в России : локальный опыт и влияние Ближнего Востока / Л. М. Исаев, А. Р. Шишкина, Е. А. Иванов // Азия и Африка сегодня. — 2022. — № 1. — С. 5—14. — doi: 10.31857/S032150750018302-4. Жерлицына Н. А. Марокко : «духовная безопасность» как императив национальной контртеррористической стратегии / Н. А. Жерлицына // Азия и Африка сегодня. — 2021. — № 4. — C. 59—65. — doi: 10.31857/S032150750014657-4. Музыкина Е. В. Образы исламского образования : нарративы скрытого потенциала / Е. В. Музыкина // Исламоведение. — 2023. — Т. 14. — № 3 (57). — С. 27—42. — doi: 10.21779/2077-8155-2023-14-3-27-42. Яковлева А. В. Проектирование и развитие государственно — общественной системы управления исламской образовательной организацией в контексте основных тенденций стратегического развития систем образования / А. В. Яковлева // Ислам в современном мире : внутригосударственный и международно-политический аспекты. — 2020. — Т. 16. — № 4. — С. 183—194. — doi: 10.22311/2074-1529-2020-16-4-183-194. Agbaria A. State Accommodation of Islamic Education : Review of Policy Frameworks/ А. Agbaria // Al Qasemi Journal of Islamic Studies. — 2018. — № 3 (1). —Pp. 1—25. Boutieri С. Inheritance, Heritage, and the Disinherited : Ambiguities of Religious Pedagogy in the Moroccan Public School / C. Boutieri // Anthropology & Education Quarterly. — 2013. — Vol. 44. — Issue 4. — Pp. 363—380. DOI: https://doi.org/10.1111/aeq.12037. Boyle H. N. Memorization and Learning in Islamic Schools / H. N. Boyle // Comparative Education Review. — 2006. — № 50 (3). — Pp. 478—495. Bruce B. Morocco on the Road to European Islam / B. Bruce // Oasis. — Year XIV. — December 2018. — № 28. — Рp. 45—53. El Ayadi M. Entre Islam et Islamisme : La Religion Dans L’école Publique Marocaine / M. El Ayadi // Revue Internationale d’Éducation de Sèvres. — 2004. — № 36. — Pp. 111—121. El Katiri M. The Institutionalisation of Religious Affairs : Religious Reform in Morocco / M. El Katiri // Journal of North African Studies. — 2013. — № 18 (1). — Pp. 53— 69. — DOI: https://doi.org/10.1080/13629387.2012.712886. Marshallsay Z. Twists and Turns of Islamic Education across the Islamic World / Z. Marshallsay // International Journal of Pedagogies and Learning. — 2012. — № 7 (3). — Pp. 180—90. Panjwani F. From ‘Islamic’ Values to ‘Religio-secular’ Values in Muslim Contexts : Pedagogical Implications of a Conceptual Shift / F. Panjwani // International Handbook of Education, Religion and Values. — Edited by J.Arthur and T. Lovat. — London : Routledge, 2013. — Pp. 158—167. Philosophies of Islamic Education : Historical Perspectives and Emerging Discourses/ edited by N. A. Memon and M. Zaman. — New York & London : Routledge. — 2016. — 270 p. — ISBN 9781315765501. Saada N. The Theology of Islamic Education from Salafi and Liberal Perspectives / N. Saada // Religious Education. — 2018. — № 113 (4). — Pp. 406—418. — doi: 10.1080/00344087.2018.1450607. Sahin A. Critical Issues in Islamic Education Studies : Rethinking Islamic and Western Liberal Secular Values of Education / A. Sahin // Religions. — 2018. — № 9 (11). — Pp. 1—29. — doi: 10.3390/rel9110335. Schooling Islam : The Culture and Politics of Modern Muslim Education / Еdited by Robert W. Princeton. — NJ : Princeton University Press, 2007. — 296 p. — ISBN 9781400837458. Segalla S. D. French Colonial Education and Elite Moroccan Muslim Resistance, from the Treaty of Fes to the Berber Dahir / S. D. Segalla // The Journal of North African Studies. — 2006. — № 11 (1). — Pp. 85—106. Ulfat F. Researching Non-Formal Religious Education in Islamic Contexts / F. Ulfat // Researching Non-Formal Religious Education in Europe / Edited by F. Schweitzer, P. Schreiner, and W. Ilg. — Münster : Waxmann, 2019. — Pp. 85—94. Vermeren P. Une Si Difficile Réforme : La Réforme de L’université Qarawiyyin de Fès Sous Le Protectorat Français Au Maroc, 1912—1956 / P. Vermeren // Cahiers de La Méditerranée. — 2007. — № 75. — Pp. 119—132. Wainscott A. M. Defending Islamic education : War on Terror discourse and religious education in twenty-first-century Morocco / A. M. Wainscott // The Journal of North African Studies. — 2015. — Volume 20. — Issue 4. — Pp. 635—653. — DOI: doi.org/10.1080/13629387.2015.1041108.
Supplementary files


