Individual psychological prerequisites for self-realization of IT specialists

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The relevance of the study is due to the poor development of the problem of professional self-realization of IT specialists. The specifi city of the professional activity of this category of employees imposes special requirements on their individual psychological characteristics, which ensure the success of self-realization of specialists engaged in information and computer activities. Purpose: to identify the specifi cs of self-realization of IT professionals with diff erent individual typological features. Hypothesis: a set of certain individual-personal characteristics forms diff erent individual-psychological types of IT specialists, which act as a prerequisite for professional self-realization of the subject of this profession. Participants: employees of leading Russian IT companies (Moscow) (N = 154) – 42 women and 112 men aged 22 to 44 (average age 32.09±5.71). Methods (tools). To study the individual and personal characteristics of IT specialists, the following were involved: “IndividualTypological Questionnaire – ITQ” (L. N. Sobchik), “Personality Questionnaire – EPI” (G. Eysenck), questionnaire “Strategies for Coping with Stressful Situations - SACS” (S. Hobfall). When identifying the specifi cs of self-realization of IT specialists with diff erent individual typological features, the “Multidimensional Questionnaire of Personal Self-Realization” (S. I. Kudinov) was used. Results: it was found that such characteristics as “anxiety”, “sthenicity”, “extraversion” and “lability” are leading ones in the structure of individual traits of IT-specialists. The dominant coping strategies of IT-specialists are “entering into social contact”, “search for social support”, “cautious actions”. As a result of cluster analysis, three types of individuality of IT-specialists were identifi ed and characterized: “introverted-confi dent”, “extroverted-active”, “extraverted-prosocial”. According to the results of a comparative analysis the data on the confi guration of the types of self-realization in each cluster are presented. It has been established that specialists of the “introverted-confi dent” type demonstrate the highest rates in all types of self-realization: personal, social and professional. This allows us to consider this type of personality as the main predictor of eff ective self-realization of IT specialist’s personality. Main conclusions: 1) there is a certain specifi city in the manifestation of self-realization of IT specialists with diff erent individual typological features; 2) the practical signifi cance of the study is emphasized in the context of psychological support for the professional self-realization of IT specialists, taking into account their personal characteristics.

About the authors

Sergey I. Kudinov

Peoples' Friendship University of Russia

ORCID iD: 0000-0002-2117-6975
6 Miklukho-Maklaya st.

Evgeniya N. Belyaeva

Peoples' Friendship University of Russia

6 Miklukho-Maklaya st.

References

  1. Волков Ю. К. Технонаука, человечество и человек в поисках формулы сосуществования // Эпистемология и философия науки. 2022. Т. 59, № 1. C. 211–224. https://doi.org/10.5840/eps202259115
  2. Небратенко Г. Г., Бурлуцкий А. Н. Четвертая промышленная революция как предмет социальной философии: критический анализ // Философия права. 2020. № 1 (92). С. 116–121. EDN: ZUDLBF
  3. Дружилов С. А. Современная информационная среда и экология человека: психологические аспекты // Гигиена и санитария. 2018. Т. 97, № 7. С. 597–603. http://dx.doi.org/10.18821/0016-9900-2018-97-7-597-603
  4. Водянова Н. В. Самореализация личности в пространстве Интернета в контексте коммуникативной антропологии // Вестник ЧелГУ. Серия: Философия. Социология. Культурология. 2009. № 11 (149). C. 57–62. EDN: KKXVGJ
  5. Склярова Т. В., Малышев В. С.Специфика подготовки кадров высшей квалификации в аспирантуре с применением средств информационно-коммуникационных технологий в России и за рубежом // Вестник РУДН. Серия: Психология и педагогика. 2021. Т. 18, № 1. C. 153–173. https://doi.org/10.22363/2313-1683-2021-18-1-153-173
  6. Земнухова Л. В. Информационные технологии как профессиональная среда // Социологический журнал. 2013. № 4. С. 49–58. https://doi.org/10.19181/socjour.2013.4.435
  7. Crysdian С. The evaluation of higher education policy to drive university entrepreneurial activities in information technology learning // Cogent Education. 2022. Vol. 9, iss. 1. Article no. 2104012. https://doi.org/10.1080/2331186X.2022.2104012
  8. Flaminiano J. P., Francisco J. P., Alcantara S. Th. Information technology as a catalyst to the effects of education on labor productivity // Information Technology for Development. 2022. Vol. 28, iss. 4. P. 797–815. https://doi.org/10.1080/02681102.2021.2008851
  9. Шамионов Р. М., Суздальцев Н. В. Соотношение приверженности молодежи к социальной активности в интернете и физическом пространстве // Вестник РУДН. Серия: Психология и педагогика. 2022. Т. 19, № 1. C. 21–38. https://doi.org/10.22363/2313-1683-2022-19-1-21-38
  10. Павлова Н. Д., Воронин А. Н., Гребенщикова Т. А., Кубрак Т. А. Разработка подхода к типологии сетевых сообществ на основе дискурсивных признаков коллективной субъектности // Вестник РУДН. Серия: Психология и педагогика. 2019. Т. 16, № 3. C. 341–358. https://doi.org/10.22363/2313-1683-2019-16-3-341-358
  11. Schehl B., Leukel J., Sugumaran V. Understanding differentiated Internet use in older adults: A study of informational, social, and instrumental online activities // Computers in Human Behavior. 2019. No. 97. P. 222–230. https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.03.031
  12. Lippke S., Dahmen A., Gao L., Guza E., Nigg C. To What Extent is Internet Activity Predictive of Psychological Well-Being? // Psychology Research and Behavior Management. 2021. Vol. 14. P. 207–219. https://doi.org/10.2147/PRBM.S274502
  13. Агеева Н.А. Особенности интернет-зависимых личностей // Вестник РУДН. Серия: Психология и педагогика. 2007. № 1 (5). С. 67–79.
  14. Wang F. School Burnout and Mind Wandering among Adolescents: The Mediating Roles of Internet Addiction and the Moderating Role of Resilience // The Journal of Genetic Psychology. 2023. Vol. 16, no. 1. P. 356–371. https://doi.org/10.1080/00221325.2023.2209127
  15. Lyvers М., Senturk С., Thorberg F. A. Alexithymia, impulsivity and negative mood in relation to internet addiction symptoms in female university students // Australian Journal of Psychology. 2021. Vol. 73, no. 4. P. 548–556. https://doi.org/10.1080/00049530.2021.1942985
  16. Aziz M., Erbad A., Belhaouari S. B., Abdelmoneium A., Al-Harahsheh S., Bagdady A., Ali R. The interplay between adolescents’ Internet addiction and family-related factors: three common patterns // International Journal of Adolescence and Youth. 2022. Vol. 27, iss. 1. P. 418 – 431. https://doi.org/10.1080/02673843.2022.2115307
  17. Орел Е. А. Особенности интеллекта профессиональных программистов // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. 2007. № 2. С. 70–79. EDN: JUVCCZ
  18. Иванов М. С. Психология самореализации личности в компьютерной игровой деятельности. Кемерово : Кузбассвузиздат, 2008. 151 с.
  19. Плоткина Л. Н. Социально-психологический анализ профессионально-значимых характеристик специалистов в области информационных технологий (ИТ) // Известия Самарского научного центра РАН. 2010. Т. 12, № 5-1. С. 137–144. EDN: MSPTLJ
  20. Холодная М. А. Когнитивные стили. О природе индивидуального ума. СПб. : Питер, 2004. 384 с.
  21. Бабаева Ю. Д., Войскунский А. Е. Психологические последствия информатизации // Психологический журнал. 1998. Т. 19, № 1. С. 89–100.
  22. Войскунский А. Е. Исследования Интернета в психологии // Интернет и российское общество / под ред. И. Семенова. М. : Гендальф, 2002. С. 235–250.
  23. Шнайдерман Б. Психология программирования: человеческий фактор в вычислительных и информационных системах / пер. с англ. А. И. Горлина, Ю. Б. Котова. М. : Радио и связь, 1984. 305 с.
  24. Vijh G., Sharma R., Agrawal S. Effect of competency on employee performance and the mediating role of commitment: An empirical investigation in the IT Industry // Journal of Information and Optimization Sciences. 2022. Vol. 43, iss. 7. P. 1573–1587. https://doi.org/10.1080/02522667.2022.2128518
  25. Tripathi A., Kalia P. Examining the effects of supportive work environment and organisational learning culture on organisational performance in information technology companies: The mediating role of learning agility and organisational innovation // InnovationOrganization & Management. Routledge Journals : Taylor & Francis LTD, 2023. 22 p. https://doi.org/10.1080/14479338.2022.2116640
  26. Lin C.-Y., Huang C.-K. Employee turnover intentions and job performance from a planned change: The effects of an organizational learning culture and job satisfaction // International Journal of Manpower. 2021. Vol. 42, iss. 3. P. 409–423. https://doi.org/10.1108/IJM-08-2018-0281
  27. Turkle S. The Second Self: Computers and the Human Spirit. Cambridge : MIT Press, 2005. 386 p.
  28. Катькало К. Д., Печеркина А. А. Теоретическая модель личностно-профессиональной самореализации // Вестник МГОУ. Серия: Психологические науки. 2022. № 2. С. 6–19. https://doi.org/10.18384/2310-7235-2022-2-6-19
  29. Печеркина А. А., Катькало К. Д. Личностно-профессиональная самореализация: анализ исследований отечественных и зарубежных авторов // Педагогическое образование в России. 2021. № 1. С. 88–95. https://doi.org/10.12345/2079-8717_2021_01_11
  30. Насейкина Л. Ф., Тагиров В. К. Структурно-функциональная модель формирования профессиональной компетентности будущих IT-специалистов // Вестник Оренбургского государственного университета. 2015. № 2 (177). С. 118–123. EDN: TZUECT
  31. Костакова И. В., Белоусова (Григорьева) С. С. Психологическая основа профессиональной самореализации личности // Национальный психологический журнал. 2014. № 3 (15). С. 84–89. https://doi.org/10.11621/npj.2014.0310
  32. Кудинов С. И., Кудинов С. С. Психодиагностика личности: учеб. пособие. М. : Российский университет дружбы народов, 2018. 232 c. EDN: XOPVSP
  33. Собчик Л. Н. Психология индивидуальности. Теория и практика психодиагностики. СПб. : Речь, 2005. 624 с.
  34. Шмелев А. Г. Психодиагностика личностных черт. СПб. : Речь, 2002. 480 с.
  35. Водопьянова Н. Е. Психодиагностика стресса. СПб. : Питер, 2009. 336 с.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».