Problems of reading and comprehension: from digitized text to hypertext
- Authors: Borisenko N.A.1, Mironova K.V.1
-
Affiliations:
- Federal Scientific Center of Psychological and Multidisciplinary Research
- Issue: No 5 (2024)
- Pages: 114-123
- Section: PSYCHOLOGY
- URL: https://journal-vniispk.ru/2307-6127/article/view/269577
- DOI: https://doi.org/10.23951/2307-6127-2024-5-114-123
- ID: 269577
Cite item
Full Text
Abstract
About the authors
Natalya Anatolyevna Borisenko
Federal Scientific Center of Psychological and Multidisciplinary Research
Email: borisenko_natalya@list.ru
Moscow, Russian Federation
Kseniya Vadimovna Mironova
Federal Scientific Center of Psychological and Multidisciplinary Research
Email: kseniamir@inbox.ru
Moscow, Russian Federation
References
- Чтение. Энциклопедический словарь / под ред. Ю. П. Мелентьевой. М.: Наука, 2021. 448 с.
- Борисенко Н. А. и др. Особенности цифрового чтения современных подростков: результаты теоретико-эмпирического исследования // Science for Education Today. 2020. Т. 10, № 5. С. 28–49. doi: 10.15293/2658-6762.2005.02
- Лебедева М. Ю., Веселовская Т. С., Купрещенко О. Ф. Особенности восприятия и понимания цифровых текстов: междисциплинарный взгляд // Перспективы науки и образования. 2020. № 4. С. 74–98. doi: 10.32744/pse.2020.4.5
- Mangen А., Walgermo B., Brønnick K. Reading linear texts on paper versus computer screen: effects on reading comprehension // International Journal of Educational Research. 2013. Vol. 58. P. 61–68. doi: 10.1016/j.ijer.2012.12.002
- Clinton V. Reading from paper compared to screens: A systematic review and meta-analysis // Journal of Research in Reading. 2019. Vol. 42, № 2. P. 288–324. doi: 10.1111/1467-9817.12269
- Мелентьева Ю. П. Цифровое чтение: попытка осмысления // Доклады научного совета по проблемам чтения РАО. Вып. 16: материалы постоянного круглого стола «Чтение как средство коммуникации» / сост. Ю. П. Мелентьева; под ред. В. А. Лекторского. М.: Наука, 2019. С. 92–95.
- Milgram P., Kishino A. Taxonomy of mixed reality visual displays // IEICE Transactions on information and systems, E77-D. 1994. № 12. P. 1321–1329. URL: https://www.researchgate.net/publication/231514051_A_Taxonomy_of_Mixed_Reality_Visual_Displays (дата обращения: 01.03.2024).
- Skarbez R., Smith M., Whitton M. S. Revisiting Milgram and Kishino’s reality-virtuality continuum // Front. Virtual Real. 2021. Vol. 2. doi: 10.3389/frvir.2021.647997
- Мелентьева Ю. П. Общая теория чтения. 2-е изд., доп. М.: Наука, 2022. 304 с.
- Романичева Е. С., Пранцова Г. В. Современные читательские практики: обзор основных исследований как попытка классификации // Литература в школе. 2022. № 1. С. 92–104. doi: 10.31862/0130-3414-2022-1-92-104
- Honma M. et al. Reading on a smartphone affects sigh generation, brain activity, and comprehension // Scientific Reports. 2022. Vol. 12, № 1589. doi: 10.1038/s41598-022-05605-0
- Белова Н. В., Рублева Е. В. Краткий словарь IT-терминов для специалистов по языковому образованию. СПб.: Златоуст, 2017. 68 с.
- DeStefano D., LeFevre J. A. Cognitive load in hypertext reading: A review // Computers in Human Behavior. 2007. Vol. 23, № 3. P. 1616–1641. doi: 10.1016/j.chb.2005.08.012
- Zumbach J., Pixner J. Textverständlichkeit und kognitive Belastung beim Lernen mit Text und Hypertext // Unterrichtswissenschaft. 2006. № 34 (3). P. 256–271.
- Delgado P. et al. Don’t throw away your printed books: A meta-analysis on the effects of reading media on reading comprehension // Educational Research Review. 2018. № 25. P. 23–38. doi: 10.1016/j.edurev.2018.09.003
- Schwabe A. et al. No negative effects of reading on screen on comprehension of narrative texts compared to print: a meta-analysis // Media Psychology. 2022. Vol. 25 (2). P. 1–18. doi: 10.1080/15213269.2022.2070216
- Миронова К. В., Борисенко Н. А., Шишкова С. В. Возрастная динамика понимания текста подростками 11–16 лет в процессе смыслового чтения с экрана и с листа // Вопросы психологии. 2023. № 1. С. 27–39.
- Гальперин И. Р. Текст как объект лингвистического исследования. 5-е изд., стер. М.: КомКнига, 2007.
Supplementary files
