The use of a form phenomenon in the process of training students majoring in art and design
- Authors: Biryukov M.Y.1
-
Affiliations:
- Lugansk National University named after Taras Shevchenko
- Issue: Vol 9, No 1 (2020)
- Pages: 229-234
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://journal-vniispk.ru/2309-4370/article/view/34567
- DOI: https://doi.org/10.17816/snv202091302
- ID: 34567
Cite item
Full Text
Abstract
The main purpose of higher education is to provide training of highly qualified personnel for all basic directions of socially useful activity in accordance with the needs of society and the state, the needs of the individual in intellectual, cultural and moral development, deepening of knowledge, abilities and skills and their expansion. In modern pedagogy and aesthetics there is an undeniable opinion that in spiritual activities of the individual creating a work of art is a major component of an artistic activity. The foundation of artistic activity is considered to be any object of reality and a substantive or spiritual environment. Creating a work of art its author enjoys social and individual emotional experience, reflecting the reality in the form of artistic images, which consist of art ideas, art assessment and the artistic emotions. Analyzing design activity, we can say that its main purpose is a holistic understanding and design of environmental objects. At the intersection of design with the production of the phenomenon of shape is beyond the scope of art, acquiring great importance in the industrial life of society. In this regard, familiarity with the form and special attention to it is important in the study of artistic and design disciplines in the process of professional training of students majoring in art and design.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Mikhail Yuryevich Biryukov
Lugansk National University named after Taras Shevchenko
Author for correspondence.
Email: birukovmu@rambler.ru
associate professor of Design and Project Technologies Department
LuganskReferences
- Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон от 29.12.2012 г. № 273-ФЗ [Электронный ресурс] // КонсультантПлюс. - https://consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174.
- Об образовании: Закон ЛНР: от 30.09.2016 г. № 128-II [Электронный ресурс] // https://minobr.su/docs/laws/27-zakon-ob-obrazovanii.html.
- Пособие по рисованию / под ред. проф. Д.Н. Кордовского. М.; Л.: Изд-во «Госстройиздат», 1938. 164 с.
- Советский энциклопедический словарь / гл. ред. А.М. Прохоров. 4-е изд. М.: Изд-во «Советская энциклопедия», 1987. 1599 с.
- Волкотруб И.Т. Основы художественного конструирования: учеб. для худож. учеб. завед. 2-е изд., перераб. и доп. К.: Изд-во «Выща школа», 1988. 191 с.
- Барщ А.О. Рисунок в средней художественной школе: метод. руководство для преподавателей. М.: Изд-во «Искусство», 1957. 196 с.
- Конышева Н.М. Художественный труд: (программа дизайнобразования) // Нач. школа. 1998. № 10. С. 20-31.
- Анисимов Г. Дизайн. М.: Изд-во «Искусство проектирования», 1999. 248 с.
- Фандеева Е.М. Дизайн, его место и роль в культуре: дис. … канд. филос. наук. Ростов-на-Дону, 2004. 122 с.
- Краснобородкина А.Г. Дизайн как способ организации предметно-пространственной среды в культуре ХХ века: дис. … канд. культурол. Нижневартовск, 2004. 128 с.
- Назаров Ю.В. Особенности и перспективы развития современного российского дизайна: дис. … д-ра искусствоведения. М., 2003. 200 с.
- Афасижев М.Н. Западные концепции художественного творчества: учеб. пособие для вузов. 2-е изд., перераб. и доп. М.: Изд-во «Высшая школа», 1990. 176 с.
- Шпара П.Е., Шпара И.П. Техническая эстетика и основы конструирования. 3-е изд., перераб. и доп. К.: Изд-во «Выща школа», 1989. 247 с.
- Бірюков М.Ю. Кроки до фаху: спецкурс для студентів мистецьких спеціальностей. Луганськ: Вид-во «Ноулідж», 2014. 217 с.
- Огюст Роден. Мысли об искусстве. Воспоминания современников / предисл. И.М. Шмидт; сост. и подгот. текста Н.И. Рыбакова. М.: Изд-во «Республика», 2000. 367 с.
- Гете И.В. Статьи и мысли об искусстве. Л.; М.: Изд-во «Искусство», 1936. 411 с.
- Портал Федеральных государственных образовательных стандартов высшего образования. ФГОС ВО по направлениям бакалавриата [Электронный ресурс] // http://fgosvo.ru/fgosvo/92/91/4.
- Выготский Л.С. Психология искусства. 2-е изд., испр. и доп. М.: Изд-во «Искусство», 1968. 576 с.
- Николай Петрович Крымов - художник и педагог: ст., воспоминания / ред.-сост. и авт. вступ. статьи С.В. Разумовская. М.: Изд-во «Академия художеств СССР», 1960. 212 с.
- Маркс К. Об искусстве: в 2 т. 4-е изд., доп. М.: Изд-во «Искусство», 1983. Т. 1. 701 с.
- Бірюков М.Ю. Графічний художній образ як процес пізнання навколишньої дійсності // Вісн. Харків. держ. акад. дизайну та мистецтва. 2011. № 5: Мистецтвознавство. С. 95-97.
- Мастера искусства об искусстве: избр. отрывки из писем, дневников, речей и трактатов: в 4 т. Т. IV. Русское искусство XV-XIX в. / под общ. ред. Д. Аркина и Б. Терновцы; ред. тома А. Федорова-Давыдова. М.; Л.: Гос. изд-во изобразит. искусств, 1937. 571 с.
- Бірюков М.Ю. Використання кольорових асоціацій для формування художнього смаку у студентів мистецьких спеціальностей у процесі професійної підготовки // Освіта на Луганщині. 2011. № 1 (34). С. 122-126.
Supplementary files
