Socio-cultural phenomenon of childhood in the aspect of ethnopedagogy
- Authors: Vorobieva L.B.1, Mitchenko Z.V.1
-
Affiliations:
- Pskov State University
- Issue: Vol 11, No 1 (2022)
- Pages: 288-292
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://journal-vniispk.ru/2309-4370/article/view/108358
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2022111304
- ID: 108358
Cite item
Full Text
Abstract
The paper is devoted to the functioning of the socio-cultural phenomenon of childhood in the Pskov folklore discourse. Pskov tales were chosen as the object of study, since narrative texts are the most important units of communicative dialectology, and it is the dialect system of the national language that explicates traditional culture. A fairy tale is a result of collective creativity and at the same time retains individual creativity features. The work was carried out in the aspect of philological regional studies problems – the study of Pskov folk speech and Pskov folklore. The paper examines the traditional model of the family and its hierarchy as a basis for folk culture constancy, forms a collective image of the child, focuses on the issues of ethnopedagogy. The specificity of the material sharpens the discursive aspect of the topic and allows one to study verbal forms of being in the sphere of «children’s», as well as the ways of its representation in the language. The authors come to the conclusion that fairy-tale texts reflecting the world of childhood are built according to the principle of oppositional relations, traditional for folklore genres. The dualism of good and evil, life and death, one’s own and another’s act as culturological constants around which private transformations are built, reflecting the semantics of the subculture of childhood: parents – children, daughter – son, native – non-native, large families – childlessness and other oppositions. The subculture of childhood of the rural population of the Pskov Region appears as a complex socio-cultural phenomenon, organized according to the principle of binary oppositions, which is an integral part of traditional culture.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Lina Bronislovovna Vorobieva
Pskov State University
Email: lina5558@yandex.ru
candidate of philological sciences, associate professor of Philology, Communications and Russian as a Foreign Language Department
Russian Federation, PskovZinaida Vasilyevna Mitchenko
Pskov State University
Author for correspondence.
Email: pzina79@mail.ru
candidate of philological sciences, associate professor of Philology, Communications and Russian as a Foreign Language Department
Russian Federation, PskovReferences
- Большакова Н.В., Площук Г.И. Народные сказки Псковского края: монография. В 2 ч. Ч. 1: Тексты. Комментарии. Исследования. Аудиоприложение. Псков: Логос, 2016. 616 с.
- Бойко О.А. Архетип «тени» в искусстве XX в. // Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение. 2016. № 3 (23). С. 15-23. doi: 10.17223/22220836/23/2.
- Нефедова Л.К. Архетип ребенка как онтологический прототип и энергийно-смысловая форма конструирования понимания детства в искусстве слова // Вестник Омского государственного педагогического университета. Гуманитарные исследования. 2016. № 2 (11). С. 36-40.
- Башарова Е.А. Формирование и развитие иллюзорного мышления у детей // Вестник Московского университета. Серия 7: Философия. 2016. № 4. С. 22-34.
- Абраменкова В.В. Ценность детства в современном мире и образовании. М.: ФГБНУ «Институт изучения детства, семьи и воспитания Российской академии образования», 2019. 235 с.
- Лопсонова З.Б., Маншеев Д.М. Специфика социализации детей в традиционной культуре бурят // Science for Education Today. 2020. Т. 10, № 4. С. 202-219. doi: 10.15293/2658-6762.2004.13.
- Ситкарь В.И. Фольклор как составляющая социализации и форма вхождения детей в субкультуру // Problems of correlation of interpersonal interactions and educational technologies in social relations: Peer-reviewed materials digest (collective monograph) published following the results of the LXXV International Research and Practice Conference and I stage of the Championship in Pedagogical and Psychological sciences. London, 2014. P. 90-93.
- Баранов Д.А. Образ ребенка в представлениях русских о зачатии и рождении (по этнографическим, фольклорным и лингвистическим материалам): дис. … канд. ист. наук. СПб., 1999. 155 с.
- Банкова Т.Б., Угрюмова М.М. Диалектный «Словарь детства»: в поисках лексикографического формата (на материале говоров Среднего Приобья) // Вестник Томского государственного университета. 2016. № 413. С. 22-28. doi: 10.17223/15617793/413/3.
- Краюшкина Т.В. Представления восточных славян Дальнего Востока России об иноплеменниках (на материале прозаических жанров устного народного творчества) // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2019. № 58. С. 34-51. doi: 10.17223/19986645/58/3.
- Ломакина О.В., Мокиенко В.М. Ценностные константы русинской паремиологии (на фоне украинского и русского языков) // Русин. 2018. № 4 (54). С. 303-317. doi: 10.17223/18572685/54/18.
- Осокина С.А. «Свое» и «чужое» в детской речи // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2018. № 55. С. 88-105. doi: 10.17223/19986645/55/7.
- Марковина И.Ю., Васильченко Т.А. Культурная константа «свой-чужой» на аксиологической оси модели мира: механизмы защиты // Язык. Сознание. Культура: сб. ст. / под ред. Н.В. Уфимцевой, Т.Н. Ушаковой. М.-Калуга: Изд-во «Эйдос», 2005. С. 217-230.
- Волошина С.В., Толстова М.А. Репрезентация концепта «богатство» в диалектном дискурсе: константы и трансформации // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2018. № 55. С. 17-28. doi: 10.17223/19986645/55/2.
- Злобин Ю.Д. Символика развития личности пожилого человека в народных волшебных сказках // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Психология. 2009. № 7 (42). С. 52-58.
- Вачков И.В. Сказочная метафора как средство взаимопонимания // Социальная психология и общество. 2011. № 1. С. 111-118.
- Чумарова Л.Г., Беляева Е.А., Николаева О.А. Фольклор как средство этнопедагогики // Проблемы современного педагогического образования. 2017. № 56-8. С. 280-288.
- Алексеенкова Е.Г., Андреева В.Н. Зависимость эмоционального отношения дошкольников к персонажам сказки от ее композиции // Вопросы психологии. 2006. № 6. С. 39-48.
- Мамычева Д.И. Детство в пространстве русской традиционной культуры // Известия высших учебных заведений. Северо-Кавказский регион. Общественные науки. 2009. № 1 (149). С. 16-20.
- Нефедова Л.К. Имманентное и континуальное начала детского Мы // Вестник Омского государственного педагогического университета. Гуманитарные исследования. 2014. № 3 (4). С. 26-29.
- Курочкин О.Е. Психологический анализ исторических предпосылок формирования выученной беспомощности у детей в процессе воспитания // Известия Пензенского государственного педагогического университета им. В.Г. Белинского. 2008. № 11. С. 181-187.
Supplementary files
