The problem of choosing methodological bases in developing modern learning materials for students of higher education institutions
- Authors: Khismatulina N.V.1, Pugacheva S.A.1, Malkova T.V.1
-
Affiliations:
- Saint Petersburg University of the Ministry of the Interior of the Russian Federation
- Issue: Vol 12, No 1 (2023)
- Pages: 310-314
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://journal-vniispk.ru/2309-4370/article/view/133985
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2023121313
- ID: 133985
Cite item
Full Text
Abstract
The present research deals with the problem of developing modern learning materials for students of higher education institutions. The authors emphasize that in the traditions of the Russian educational system, the pedagogical staff itself is charged with implementing this educational and methodological direction, that is why textbooks are often created intuitively, based on personal professional experience, sometimes with no scientific basis. This fact raises the question of the need for a deep analysis of scientific researches in this sphere to determine the principles in designing a particular educational publication and reasonably choose methodological bases. The authors have attempted to structure the revealed methodological bases (pedagogical approaches) depending on the idea and the functional strategic goal of education itself. Two groups of basic approaches and their derivatives are singled out and described: competence approach, aimed at the formation of a standard specialist in the professional sphere and implemented mainly through activity-based educational technologies – contextual approach, problem-based learning, task-based approach; and humanitarian and anthropological approach, aimed at personal growth of a student in his entirety (personality-oriented approach, andragogical approach), disclosure of his potential, his work with personal meanings (hermeneutic approach, euristic approach), formation of his own world picture, realization of his individual educational trajectory. In the end, the authors make a conclusion that it is necessary to combine the approaches of different nature in developing the concept of learning materials, as the exclusion of one of the components will significantly limit the potential opportunities in the personal and professional growth of students.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Natalya Vladimirovna Khismatulina
Saint Petersburg University of the Ministry of the Interior of the Russian Federation
Author for correspondence.
Email: khisnatalya@yandex.ru
senior lecturer of Foreign Languages Department
Russian Federation, Saint PetersburgSvetlana Aleksandrovna Pugacheva
Saint Petersburg University of the Ministry of the Interior of the Russian Federation
Email: pugacheva.7575@mail.ru
senior lecturer of Foreign Languages Department
Russian Federation, Saint PetersburgTatiana Viacheslavovna Malkova
Saint Petersburg University of the Ministry of the Interior of the Russian Federation
Email: tatyanamalkova@gmail.com
associate professor of Foreign Languages Department
Russian Federation, Saint PetersburgReferences
- Об утверждении государственной программы Российской Федерации «Развитие образования»: Постановление Правительства РФ от 26.12.2017 № 1642 [Электронный ресурс] // Гарант.ру. https://base.garant.ru/71848426.
- Об утверждении порядка формирования и функционирования инновационной инфраструктуры в системе образования: приказ Минобрнауки РФ от 23.07.2013 № 611 [Электронный ресурс] // Консультант Плюс. https://www.consultant.ru/document/cons_doc_law_150864.
- Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ [Электронный ресурс] // Гарант.ру. https://base.garant.ru/77308493.
- Ануфриева Д.Ю., Галынская Ю.С., Коростелева Н.А., Храпченкова Н.И. Анализ основных понятий и подходов сферы педагогического проектирования // Актуальные проблемы современности. 2021. № 4 (34). С. 54–59.
- Карпова Е.М. Проблемы и трудности проведения педагогического проектирования // Тенденции развития науки и образования. 2020. № 62–13. С. 31–33. doi: 10.18411/lj-06-2020-279.
- Афиногенов О.С. Педагогическое проектирование и его особенности // Педагогика: вчера, сегодня, завтра. 2019. Т. 2, № 1. С. 4–15.
- Заир-Бек Е.С. Основы педагогического проектирования: учеб пособие. СПб.: Просвещение, 1995. 234 с.
- Колесникова И.А., Горчакова-Сибирская М.П. Педагогическое проектирование: учеб. пособие / под ред. И.А. Колесниковой. М.: Издательский центр «Академия», 2005. 288 с.
- Худайназарова А.Х. Этапы педагогического проектирования как часть образовательного процесса // Актуальные научные исследования в современном мире. 2020. Вып. 5 (61), ч. 7. С. 248–252.
- Слободчиков В.И. Концептуальные основы антропологии современного образования // Образование и наука. 2010. № 1 (69). С. 11–22.
- Шувалов А.В. В поиске симфонии, или Три модели системы образования // Вестник практической психологии образования. 2010. № 1 (22). С. 42–49.
- Павелко Н.Н. Учебно-методическое обеспечение учебного процесса – необходимое условие качества подготовки специалистов в академии // Вестник ИМСИТ. 2006. № 1–2. С. 71–79.
- Давыдова О.В. Современный учебник для вузов: компетентностный подход // Вестник университета. 2013. № 15. С. 166–174.
- Кашенкова И.С. Современный вузовский учебник иностранного языка как способ повышения качества образования // Язык. Культура. Перевод. Коммуникация: сб. науч. тр. Вып. 2. М.: КДУ; Университетская книга, 2018. С. 221–224.
- Лыков М.Н. Современные требования к структуре и содержанию вузовского учебника по дисциплинам гуманитарного цикла и педагогические условия их реализации: автореф. дис. … канд. пед. наук. Казань, 2008. 22 с.
- Павлова И.П. Современный учебник иностранного языка для неязыкового вуза: проблемы и перспективы // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2011. Вып. 12 (618). С. 43–60.
- Шевченко О.А. Учебник контекстного типа в иноязычном образовании // Вестник Московского государственного гуманитарного университета им. М.А. Шолохова. Педагогика и психология. 2012. № 3. С. 63–67.
- Зуева М.Л. Эффективность использования проблемного подхода для формирования ключевых образовательных компетенций // Ярославский педагогический вестник. 2007. № 2 (51). С. 36–47.
- Балл Г.А. Теория учебных задач: психолого-педагогический аспект. М.: Педагогика, 1990. 184 с.
- Илакавичус М.Р., Самойлова Т.А. Проблема выбора методологии в исследованиях иноязычной подготовки в организациях высшего образования МВД России // Вестник Санкт-Петербургского университета МВД России. 2022. № 2 (94). С. 184–190. doi: 10.35750/2071-8284-2022-2-184-190.
- Пичкуренко Е.А., Архипова А.И., Аракелов А.В. Дидактические аспекты герменевтического круга и проектирование технологий освоения учебного текста // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3: Педагогика и психология. 2018. Вып. 2 (218). С. 101–109.
- Войтик Н.В. Актуализация педагогического потенциала учебного текста (на примере обучения иностранным языкам в вузе) // Образование и наука. 2005. № 2 (32). С. 33–39.
- Основы андрагогики: учеб. пособие / под ред. И.А. Колесниковой. М.: Academia, 2007. 240 с.
- Змеёв С.И. Основы технологии обучения взрослых: учеб. пособие. М., 2001. 132 с.
- Практическая андрагогика: метод. пособие. Кн. 1. Современные адаптивные системы и технологии образования взрослых / под ред. В.И. Подобеда, А.Е. Марона. СПб.: ГНУ «ИОВ РАО», 2003. 406 с.
- Хисматулина Н.В., Пугачева С.А. Концепция учебника нового поколения по иностранному языку для обучающихся ведомственных образовательных организаций высшего образования // Интеграция науки и образования в системе подготовки военных специалистов: сб. науч. тр. по мат-лам III всерос. науч.-практ. конф. Воронеж, 2022. С. 440–446.
Supplementary files
