Combination of information coding methods as a condition of effective physical concepts development in primary school
- Authors: Samoilov E.A.1
-
Affiliations:
- Samara State University of Social Sciences and Education
- Issue: Vol 8, No 3 (2019)
- Pages: 316-321
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://journal-vniispk.ru/2309-4370/article/view/34397
- DOI: https://doi.org/10.17816/snv201983315
- ID: 34397
Cite item
Full Text
Abstract
The paper discusses a way to resolve the contradiction between high requirements of the modern Federal state educational standard (FSES) to the level of training and intellectual development of primary school graduates and the lack of effective didactic means and teaching methods that ensure assimilation of students abstract elements of the curriculum, which were previously studied only in high school. The researches by Russian psychologists (V.N. Druzhinin, M.A. Holodnaya, etc.) show that an essential element of the individual intellect are mental conceptual structures, and their optimal development is provided by a collection of specially prepared learning tasks, involving the use of three modalities of experience (sensual-effective, figurative, symbolic). On the example of teaching methods design of electromagnetic induction in primary school, the author shows the sequence and specifics of the teacher’s actions, which allow to build a complex of didactic means for the full enrichment of the mental experience of students and organize their educational activities in accordance with the needs of school physical education, taking into account psychological laws of individual intelligence development together with modern private didactic approaches to the management of intellectual development of students. The proposed method of training and a set of training tasks that meet the requirements of the target orientation, target sufficiency, increasing the level of difficulty, motivational orientation, were approved in Samara Aviation Lyceum № 135 and showed high efficiency in terms of intellectual development and training of primary school students.
Keywords
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Evgeny Andreevich Samoilov
Samara State University of Social Sciences and Education
Author for correspondence.
Email: evge-samojlov@yandex.ru
doctor of pedagogical sciences, professor of Physics, Mathematics and Methods of Teaching Department
Russian Federation, SamaraReferences
- Федеральный государственный образовательный стандарт основного общего образования. Утв. приказом Министерства образования и науки Рос-сийской Федерации от 17.12.2010 г. № 1897 [Электронный ресурс] // https://docs.edu.gov.ru/document/8f549a94f631319a9f7f5532748d09fa.
- Примерная основная образовательная программа образовательного учреждения. Основная школа / сост. Е.С. Савинов. М.: Просвещение, 2011. 455 с.
- Физика. 7–9 классы: рабочие программы / сост. Е.Н. Тихонова. 5-е изд., перераб. М.: Дрофа, 2015. 400 с.
- Грачев А.В., Погожев В.А., Вишнякова Е.А. Физика. 8 класс. М.: Вентана-Граф, 2018. 304 с.
- Грачев А.В., Погожев В.А., Боков П.Ю. Физика. 9 класс. М.: Вентана-Граф, 2018. 369 с.
- Перышкин А.В. Физика. 8 класс. М.: Дрофа, 2018. 237 с.
- Перышкин А.В., Гутник Е.М. Физика. 9 класс. М.: Дрофа, 2018. 319 с.
- Пурышева Н.С., Важеевская Н.Е. Физика. 8 класс. М.: Дрофа, 2018. 288 с.
- Пурышева Н.С., Важеевская Н.Е., Чаругин В.М. Физика. 9 класс. М.: Дрофа, 2018. 285 с.
- Громов С.В., Родина Н.А., Белага В.В. и др. / под ред. Ю.А. Панебратцева. Физика. 8 класс. М.: Просвещение, 2018. 304 с.
- Громов С.В., Родина Н.А., Белага В.В. и др. / под ред. Ю.А. Панебратцева. Физика. 9 класс. М.: Просвещение, 2018. 320 с.
- Кабардин О.Ф. Физика. 8 класс. М.: Просвещение, 2018. 176 с.
- Кабардин О.Ф. Физика. 9 класс. М.: Просвещение, 2018. 176 с.
- Изергин Э.Т. Физика. 8 класс. М.: Русское слово, 2018. 231 с.
- Изергин Э.Т. Физика. 9 класс. М.: Русское слово, 2018. 264 с.
- Нурминский И.И., Гладышева Н.К. Статистические закономерности формирования знаний и умений учащихся. М.: Педагогика, 1991. 222 с.
- Холодная М.А. Психология интеллекта: парадоксы исследования. Томск: Издательство Томского университета, М.: Издательство «Барс», 1997. 392 с.
- Самойлов Е.А. Управление интеллектуальным развитием школьников при обучении физике в классах физико-математического профиля: монография. Самара: Издательство ПГСГА, 2013. 452 с.
- Холодная М.А. Интегральные структуры понятийного мышления. Томск: Издательство Томского университета, 1983. 189 с.
- Кодификатор элементов содержания и требований к уровню подготовки обучающихся для проведения основного государственного экзамена по физике [Электронный ресурс] // ФИПИ. – http://fipi.ru/oge-i-gve-9/demoversii-specifikacii-kodifikatory.
- Разумовский В.Г. Развитие творческих способностей учащихся в процессе обучения физике. М.: Просвещение, 1975. 272 с.
- Усова А.В. Формирование учебно-познавательных умений в процессе изучения предметов естественного цикла [Электронный ресурс] // Первое сентября. 2006. № 16. – http://fiz.1september.ru/article.php?ID=200601602.
Supplementary files
