FMEA analysis of social and professional competence in monitoring of students’ personal and professional development
- Authors: Lyalyuk A.V.1, Shaposhnikova T.L.1
-
Affiliations:
- Kuban State Technological University
- Issue: Vol 8, No 4 (2019)
- Pages: 258-262
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://journal-vniispk.ru/2309-4370/article/view/34501
- DOI: https://doi.org/10.17816/snv201984306
- ID: 34501
Cite item
Full Text
Abstract
This paper explains that FMEA analysis of students’ social and professional competence may become an essential component of psychological and pedagogical monitoring, and shows its performance as related to social and pedagogical follow-up of personal and professional development. It is proved that FMEA analysis allows to determine «critical points» of students’ social and professional competence development, i.e. to identify, diagnose and forecast the risks of his or her personal and professional development. The relationship between the FMEA analysis of social and professional competence and other components of psychological and pedagogical monitoring is detected (including SWOT analysis of competences and personal and professional qualities). The theoretical relevance of the research results is in the possibility of further scientific reasoning for the issue of personal development in the system of ongoing education, while the practical relevance is in the possibility of the development of innovative systems and techniques for psychological and pedagogical monitoring.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Aleksander Viktorovich Lyalyuk
Kuban State Technological University
Author for correspondence.
Email: fskn_lav@mail.ru
candidate of pedagogical sciences, associate professor, head of Physical Education and Sports Department
Russian Federation, KrasnodarTatiana Leonidovna Shaposhnikova
Kuban State Technological University
Email: shtale@yandex.ru
doctor of pedagogical sciences, professor, director of Institute of Fundamental Sciences, head of Physics Department
Russian Federation, KrasnodarReferences
- Богословский В.И., Аниськин В.Н. Роль и место холистической информационно-образовательной среды на этапе цифровизации процессов обучения и воспитания личности // Самарский научный вестник. 2018. Т. 7, № 4 (25). С. 305–311.
- Булгаков Ю.В., Комаров А.П., Шестернина В.В. Оценка результатов учебной деятельности студента и структура рейтинга // Общество: социология, психология, педагогика. 2018. № 6. С. 49–55.
- Григораш О.В. Современные подходы к оценке сформированности компетенций студентов технических вузов // Общество: социология, психология, педагогика. 2018. № 10. С. 106–110.
- Черных А.И., Шапошникова Т.Л., Хорошун К.В., Романов Д.А. Мониторинг качества и эффективности непрерывного профессионального образования. Краснодар: КубГТУ, 2016. 264 с.
- Lust M., Huber C., Junne J. Academic Identity as a Discursive Resource for Resistance: The Case of Quality Management in German Higher Education Institutions // Higher Education Policy. 2019. Vol. 32, № 1. P. 49–69.
- Sanagavarapu P., Abraham J., Taylor E. Development and validation of a scale to measure first year students’ transitional challenges, wellbeing, help-seeking, and adjustments in an Australian university // Higher Education. 2019. Vol. 77, № 4. P. 695–715.
- You J.W. Testing the three-way interaction effect of academic stress, academic self-efficacy, and task value on persistence in learning among Korean college students // Higher Education. 2018. Vol. 76, № 5. P. 921–935.
- Казакова Е.И., Тарханова И.Ю. Об измерении сформированности универсальных компетенций студентов вузов // Педагогика. 2018. № 9. С. 79–83.
- Шацкая И.В. FMEA-анализ процессов в работе образовательной организации // Экономика и предпринимательство. 2018. № 3 (92). С. 1028–1031.
- Леньков С.Л. Трехуровневая психолого-педагогическая модель личности // Педагогика. 2018. № 6. С. 12–22.
- Лялюк А.В., Тучина О.Р. Исследование факторов риска образовательной среды современного вуза: позиции студентов // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия «Педагогика и психология». 2018. № 3 (223). С. 57–65.
- Голубь М.С. Модель педагогического предупреждения виктимизации и насилия над подростками // Общество: социология, психология, педагогика. 2018. № 5. С. 104–107.
- Лялюк А.В. Периодизация в развитии стратегии и тактики антинаркотической профилактики в зарубежных странах // Вестник Санкт-Петербургского университета МВД России. 2010. № 3. С. 129–133.
- Lukyanova M.I., Donina O.I., Aryabkina I.V., Kovardakova M.I. Main tendencies and forming factors of the teacher’s professional readiness in the context of the person-centred educational paradigm // Journal of Fundamental and Applied Sciences. 2018. Vol. 10, № 6S. P. 1582–1592.
- Изотова Л.Е. Современные методы диагностики поведенческого компонента компетенций и личностно-профессиональных качеств // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2018. № 11 (165). С. 117–121.
Supplementary files
