Выбор темы проекта обучающимися при разработке и реализации ИТ-проектов на основе метода дизайн-мышления
- Авторы: Ружников М.С.1, Чарная О.М.2
-
Учреждения:
- Школа № 1552
- Школа № 1363
- Выпуск: Том 18, № 3 (2021)
- Страницы: 258-271
- Раздел: РАЗРАБОТКА УЧЕБНЫХ ПРОГРАММ И ЭЛЕКТРОННЫХ РЕСУРСОВ
- URL: https://journal-vniispk.ru/2312-8631/article/view/321212
- DOI: https://doi.org/10.22363/2312-8631-2021-18-3-258-271
- ID: 321212
Цитировать
Полный текст
Аннотация
Проблема и цель. Цель исследования - представить теоретические подходы и основные этапы работы с точки зрения дизайн-мышления, а также опыт выбора тем и разработки ИТ-проектов обучающимися 10-11 классов. Методология. Методологической основой работы послужил анализ метода дизайн-мышления, представленный в работах Р. Кюдейла, О. Кемпкенса, Г. Андреева, А.С. Кротовой и А.А. Баркова. Сформулированы подходы к использованию метода дизайн-мышления при разработке ИТ-проекта школьником, приведены их краткие характеристики и используемые инструменты. В качестве инструментов метода дизайн-мышления на разных этапах разработки проекта использовались анализ существующих решений, аналогичных ситуаций, инсайты от лидеров мнений, анализ артефактов, интервью, swot-анализ, пять «Почему?», метод фокальных объектов, scamper и др. Результаты. В процессе работы над проектом обучающиеся 10-11 классов используют инструменты дизайн-мышления в своей деятельности. Результат работы - ИТ-проект учеников «Умный Pomodoro Timer». Заключение. Для того чтобы внедрить метод дизайн-мышления в совместную практическую работу учителя и ученика над ИТ-проектом, необходимо разработать систему повышения квалификации учителей в части формирования практических навыков использования инструментов дизайн-мышления для эффективного управления процессом. Кроме того, развивать творческий потенциал учителей и обучающихся в условиях цифровой трансформации образования и привлекать специалистов из разных областей (дизайнеров, разработчиков программного обеспечения, аналитиков данных и др.).
Об авторах
Михаил Сергеевич Ружников
Школа № 1552
Автор, ответственный за переписку.
Email: ruzhnikov@mail.ru
учитель информатики
Российская Федерация, 115580, Москва, ул. Мусы Джалиля, д. 25Ольга Михайловна Чарная
Школа № 1363
Email: olga-charka@yandex.ru
учитель информатики
Российская Федерация, 109444, Москва, Рязанский пр-кт, д. 82, корп. 4Список литературы
- Kotova NS, Mitusova OA, Gelpey EA. “Design Thinking” as a new approach to teaching management in master’s degree. Uchenye Zapiski. 2018;(3): 47–51. (In Russ.) http://dx.doi.org/10.22394/2079-1690-2018-1-3-47-51.
- Altukhova NF, Vasilyeva EV. The practice of applying design thinking techniques in the course “Internet Entrepreneurship”: from idea creation to prototyping. Finance: Theory and Practice. 2017;(3):194–201. (In Russ.) Available from: https://cyberleninka.ru/article/n/praktika-primeneniya-tehnik-dizayn-myshleniya-v-kurse-internet-predprinimatelstvo-ot-sozdaniya-idei-do-prototipirovaniya (accessed: 01.12.2020).
- Strahovich EV. Application of the design thinking method in teaching IT project management. Software Engineering: Methods and Technologies for the Development of Information and Computing Systems (PIIVS-2018): Collection of Scientific Papers of the Faculty of Computer Science and Technology of Donetsk National Technical University. Donetsk; 2018. p. 20–25. (In Russ.)
- Maksimova SM, Pulyavina NS. Design thinking in organizing students’ project work. Russian Journal of Entrepreneurship. 2018;19(4):1323–1330. (In Russ.) http://dx.doi.org/10.18334/rp.19.4.3899
- Krotova AS, Barkova AA. Design – thinking as a means of developing students’ creativity. International Scientific Review. 2016;(4(14)):195–197. (In Russ.) Available from: https://cyberleninka.ru/article/n/dizayn-myshlenie-kak-sredstvo-razvitiya-kreativnosti-uchaschihsya (accessed: 01.12.2020).
- Van Ya, Kathanova YuF. Formation of design thinking in school teaching practice. Teacher XXI century. 2019;(3–1):178–185. (In Russ.) Available from: https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-dizaynerskogo-myshleniya-v-shkolnoy-praktike-obucheniya (accessed: 01.12.2020).
- Elfimova TA, Dulsky EYu, Ivanova MV. Pulling model of teaching in the system of additional education for children. Pedagogical Ideas: Modern Technologies for Modern Education: Materials of the All-Russian Scientific and Practical Conference. Kazan: Buk Ltd; 2020. p. 18–23. (In Russ.)
- Mueller-Roterberg C. Handbook of design thinking. 2018.
- Kempkens O. Design thinking. All tools in one book. Moscow: Eksmo Publ., 2019. p. 16–17. (In Russ.)
- Andreev G. Design thinking. Designing the future. Moscow: De’Libri; 2020. (In Russ.)
- Braun T. Design thinking in business: from new product development to business model design. Moscow: Mann, Ivanov i Ferber Publ.; 2018. (In Russ.)
- Gvozdenko YuV, Ishchenko AA, Pilipenko AV. Development of design thinking of schoolchildren in the analysis of the results of educational achievements. European Student Scientific Journal. 2019;(3):54. (In Russ.)
- Holina SA, Popova AV. Using the project management method in extracurricular activities in physics. Bulletin of the MSRU. Series: Pedagogics. 2018;(1):91–98. (In Russ.) http://dx.doi.org/10.18384/2310-7219-2018-1-91-98
- Mesyac VA, Shemyakina EYu. Using the methodology “Map of Empathy” for solving educational, research and some production problems. Modern Education: Content, Technology, Quality. 2019;1:397–399. (In Russ.)
- Vasilyeva EV. Research of customer experience on the basis of design thinking tools in the course “Internet Marketing”. Modern Information Technologies and IT Education: Collection of Scientific Papers of the II International Scientific Conference and the XII International Scientific and Practical Conference. Moscow: Laboratoriya Otkrytyh Informacionnyh Tekhnologij Fakul'teta VMK MGU imeni M.V. Lomonosova; 2017. p. 171–179. (In Russ.)
- Doody O., Noonan M. Preparing and conducting interviews to collect data. Nurse Researcher. 2013;20(5):28–32.
- Bogomolova VG. SWOT analysis: theory and practice of application. Economic Analysis: Theory and Practice. 2004;(17):57–60. (In Russ.) Available from: https://cyberleninka.ru/article/n/swot-analiz-teoriya-i-praktika-primeneniya (accessed: 03.12.2020).
- Price RA, Wrigley C, Staker K. Not just what they want, but why they want it: traditional market research to deep customer insights. Qualitative Market Research. 2015;18(2):230–248.
- Filippov MYu. Using the method of focal objects for the development of schoolchildren’s creativity in digital learning. Pedagogy, Psychology, Society: Development Prospects. 2020. p. 133–137. (In Russ.)
- Kuznetsova NP, Grigorieva PA. Application of the method of focal objects. Modern Conditions of Interaction Between Science and Technology. 2017. p. 66. (In Russ.)
- Vasileva EV. A little about the approach and a lot about the tools for developing creative thinking, exploring client requests and generating ideas (How to understand customers and create rewarding experiences in the experience economy?). Moscow: RUSAJNS Publ.; 2018. (In Russ.)
- Saginova OV, Zavyalova NB, Saginov YuL. The influence of the research activity of a university teacher on the effectiveness and quality of teaching: problem statement based on the analysis of scientific literature. Human Capital and Professional Education. 2013;(4):4–7.
- Warfel TZ. Prototyping: a practitioner’s guide. New York, NY: Rosenfeld Media; 2009.
- Tschimmel K. Design thinking as an effective toolkit for innovation. ISPIM Conference Proceedings. The International Society for Professional Innovation Management (ISPIM); 2012. p. 1.
- Ruzhnikov MS, Agafonov VM, Dulskij EYu. Development of 4K-competencies in the classroom of the children’s technopark “Quantorium Baikal”. New Information Technologies in Education and Science: Materials of the XI International Scientific and Practical Conference. Ekaterinburg: Ros. gos. prof.-ped. un-t Publ.; 2019. (In Russ.)
- Anohina NF. Study of the factors of school failure from the standpoint of time management. School Technologies. 2015;(5):85–90. (In Russ.) Available from: https://cyberleninka.ru/article/n/issledovanie-faktorov-shkolnoy-neuspevaemosti-s-pozitsiy-taym-menedzhmenta (accessed: 01.12.2020).
- Chemerilova IA, Ivanova EK. The use of time management technology in the formation of self-organization skills in younger students. MNKO. 2019;(1(74)):253–255. (In Russ.) Available from: https://cyberleninka.ru/article/n/ispolzovanie-tehnologii-taym-menedzhmenta-v-formirovanii-umeniy-samoorganizatsii-u-mladshih-shkolnikov (accessed: 01.12.2020).
- Geel J. van. Pitching ideas: make people fall in love with your ideas. Moscow: Mann, Ivanov i Ferber Publ.; 2019. p. 58. (In Russ.)
- Vasina OV. Elements of TRIZ-pedagogy in physics lessons. Problems of Pedagogy. 2017;(1(24)):45–52. (In Russ.)
- Dulsky EYu, Ivanov PYu, Gladkov AA, Ruzhnikov MS. Program-methodical case – the basis of a modern educational-methodical complex in educational activities. Problems and ways of development of vocational education: Collection of Articles of the All-Russian Scientific and Methodological Conference. Irkutsk: Irkutskij Gosudarstvennyj Universitet Putej Soobshcheniya; 2019. p. 118–122. (In Russ.)
- Mohapatra BN et al. Smart performance of virtual simulation experiments through Arduino Tinkercad Circuits. Perspectives in Communication, Embedded-Systems and Signal-Processing-PiCES. 2020;4(7):157–160.
Дополнительные файлы
