Existing approaches to teaching information technologies to students of physics and mathematics specializations


Cite item

Full Text

Abstract

Problem statement. In the field of priority goals of scientific and technological development of Russian Federation and under the conditions of intensive digitalization of the domestic system of higher education, there is an urgent need for formation of digital competencies among students of physics and mathematics specializations. Methodology. The methodological basis of the research is aimed at generalizing the international experience of organizing the educational process on the research problem and approbation of the external validity of the existing approaches to teaching high school students information technologies. Results. The list of digital components used in educational programs of physics and mathematics specializations is defined. The quantitative characterization of the level of development of existing educational approaches to the development of digital competencies of students in the Russian Federation in relation to international experience is formulated. Conclusion. The conducted comparative analysis of methods of teaching information technologies to students allowed to reveal the theoretical basis for the organization of educational trajectories in the context of practical development of digital literacy of students of physics and mathematics specializations.

About the authors

Daniil D. Dobromirov

RUDN University

Author for correspondence.
Email: dobromirov_dd@pfur.ru
ORCID iD: 0000-0001-7981-8873

Specialist, Center for Comparative and International Education, Educational and Scientific Institute of Comparative Educational Policy

6 Miklukho-Maklaya St, Moscow, 117198, Russian Federation

References

  1. Semenov YuI. World history as a single process of human development in time and space. Philosophy and Society. 1997;1:156–217. (In Russ.)
  2. Bell D. The coming of post-industrial society: A venture in social forecasting. New York: Basic books; 1973. https://archive.org/details/comingofpostind000bell/mode/2up
  3. Rakitov AI. Information technology and informatization of modern society: correlated abstract. Moscow: INION of Russian Academy of Sciences; 1989. (In Russ.)
  4. Grigoriev SG, Grinshkun VV. On the development of the textbook “Informatization of Education”. Vestnik of Moscow City University. Series: Informatics and Informatization of Education. 2005;4:24–28. (In Russ.)
  5. Litvinov AA, Mazur OG, Zvonok NS. Evolution of the process of digital transformation of modern society: main conceptual approaches. Izvestiya Tula State University. Series: Human Sciences. 2024;1:83–93. (In Russ.) https://doi.org/10.24412/20716141-2024-1-83-93
  6. Agranovich ML. Achievement indicators for sustainable development goals in education and national education policies. Educational Studies Moscow. 2017;4:242–264. (In Russ.)

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».