Использование информационных технологий и интерактивных методов обучения на занятиях по математике при цикловом обучении в техническом вузе
- Авторы: Рахимов А.А.1
-
Учреждения:
- Таджикский технический университет имени академика М.С. Осими
- Выпуск: Том 21, № 1 (2024)
- Страницы: 35-43
- Раздел: ВЛИЯНИЕ ТЕХНОЛОГИЙ НА РАЗВИТИЕ ОБРАЗОВАНИЯ
- URL: https://journal-vniispk.ru/2312-8631/article/view/321374
- DOI: https://doi.org/10.22363/2312-8631-2024-21-1-35-43
- EDN: https://elibrary.ru/MZBYCT
- ID: 321374
Цитировать
Полный текст
Аннотация
Постановка проблемы. Предлагается метод циклового обучения в вузе. Цель исследования - объяснение предлагаемого понятия и описание его отличий от других методов обучения. Методология. Проанализированы результаты обучения студентов технических вузов и работы педагогов, преподающих математику с использованием информационных технологий и интерактивных методов обучения. Осуществлена оценка применения информационных технологий на занятиях по математике при цикловом обучении в техническом вузе. Результаты. Перечислены и всесторонне обоснованы все преимущества циклического метода обучения в высших учебных заведениях. Подробно описаны основные характеристики интерактивных методов, их виды, результаты использования, особенности методики применения данных методов на занятиях, а также при самостоятельной подготовке студентов. Заключение. Показано, что при циклическом методе обучения студенты становятся активными участниками образовательного процесса, учатся использовать и применять на практике различные источники информации.
Об авторах
Амон Акпарович Рахимов
Таджикский технический университет имени академика М.С. Осими
Автор, ответственный за переписку.
Email: amon_rahimov@mail.ru
ORCID iD: 0000-0003-2075-4486
кандидат педагогических наук, доцент кафедры высшей математики и физики, Политехнический институт
Республика Таджикистан, 735700, Худжанд, пр-т И. Сомони, д. 226Список литературы
- Nugmonov M, Rakhimov АА. Methodological foundations of individual work of students in mathematics in conditions of credit education at a technical university. Khujand; 2021. (In Russ.)
- Rakhimov АА. Methodology of using the MAPLE 17 mathematical package in the study of the topic “Derivative and its application” in the course of higher mathematics for students of a technical university. Proceedings of Tula State University. Technical Sciences. 2020;(11):308–313. (In Russ.)
- Rakhimov АА, Mirzoev DN, Bobodjonovа NO. The use of MathCad and Multisim programs in the process of teaching a mathematical model of a complex function of electrical circuits on the subject of mathematics for engineers. Bulletin of the Tajik National University. Series: Pedagogy. 2021;(5):282–290. (In Russ.)
- Rakhimov АА. The role of students' independent work in the educational process by the example of studying higher mathematics in credit technology of education. Bulletin of the Tajik National University. 2017;(3/8):228–231. (In Russ.)
- Rakhimov А. Differentiated teaching of students in higher mathematics in the credit system of education. Bulletin of the University (Natural and Economic Sciences). 2012;(2):82–89. (In Russ.)
- Rakhimov А, Rаkhmаtulloevа M, Khаitovа U. The effectiveness of the cyclic teaching method in the conditions of the credit education system. Gadoboy Sobirov's Contribution to the Study of the History of Mathematics in Central Asia: Materials of the Republican Scientific and Practical Conference. Dushаnbe; 2011. p. 272–275. (In Russ.)
- Rakhimov АА. Computer modeling as one of the ways to improve the effectiveness of higher mathematics education in a technical university. Bulletin of KSU. 2023;132–143. (In Russ.)
- Tаrаnchuк EА. Organizational and pedagogical conditions for the formation of educational independence of students of a pedagogical university (abstract of Candidate of Pedagogical Sciences). Кrаsnoyarsк; 2008. (In Russ.)
- Testov VА. Learning strategy in modern conditions. Pedagogy. 2005;(7):12–18. (In Russ.)
- Siplyaevа TB. The subject plan of the educational text (didactic and methodological aspect) (dissertation of Candidate of Pedagogical Sciences). Moscow; 2000. (In Russ.)
- Chernousovа NV. Development of cognitive independence of students of pedagogical faculties in the process of searching for solutions to textual algebraic problems (dissertation of Candidate of Pedagogical Sciences). Moscow; 1999. (In Russ.)
- Chuchаlin АI, Boev OV, Sevаstyanovа OА. Experience in the development and use of a credit system for evaluating the content of educational programs in the field of engineering and technology. Quality Management Systems of Higher Education: Materials of the Third International Scientific and Methodological Conference (June 3–4, 2003). Voronezh; 2003. (In Russ.)
- Chuchаlin АI, Boev OV, Sevаstyanovа OА. A system for assessing the content and quality of mastering educational programs in the field of engineering and technology. In: Chistokhvаlovа VN. (ed.), Problems of Introducing a System of Credit Units in Higher Professional Education: Materials for the All-Russian Meeting on April 23, 2003, Moscow. Moscow; 2003. (In Russ.)
- Shаbаlin AM. The development of cognitive independence of future specialists in the field of information technology in the process of computer science education in college (dissertation of Candidate of Pedagogical Sciences). Omsк; 2005. (In Russ.)
Дополнительные файлы
