The genesis of Russian electoral PR: issue of periodization

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

In modern Russia, the electoral PR practices make up a significant share in the national public relations structure but have not been systematically studied until now. The directions of communication activities, the object-subject area, as well as the problems of genesis, which is the basis of research in each subject area, have not been systematically studied yet. The research problem is determined by the lack of sufficient novelty and specificity of empirical material, the lack of significant theoretical and methodological foundations and concepts. For the first time in the Russian scientific discourse, the paper presents the definition of electoral PR as a communication process and determines the features of its genesis from the late 1980s to 2014 in the Russian public relations formation context. On the basis of the structural-functional and model approaches, the characteristics, structure, models, messages, functions, and parameters of electoral PR institutionalization are fixed. For the first time, the paper presents the elements, the new subjects of the electoral PR communication models in the Russian Federation. The proposed author's PR periodization methodology is relevant for the electoral public relations periodization as well. The legal regulation of the electoral process as one of the basic conditions for the transformation and periodization of electoral PR is mentioned. The revealed characteristics of the genesis of Russian electoral PR make it possible to record the incompleteness of the process of its institutionalization by the mid-2010s. The presented methodological grounds for studying elective public relations seem to be basic for further research in this area.

About the authors

Marina G. Shilina

Plekhanov Russian University of Economics

Author for correspondence.
Email: SHilina.MG@rea.ru

Doctor of Philology, Professor at the Chair of Advertising, Public Relations and Design

36 Stremyannyi Lane, Moscow, 115093, Russian Federation

Igor E. Mintusov

Saint Petersburg State University

Email: mintusov@nikkolom.ru

Associate Professor of the Graduate School of Journalism and Mass Communications

26 1st line of Vasilievsky Island, Saint Petersburg, 199034, Russian Federation

References

  1. Grachov, M.N. (2004). Politicheskaya kommunikatsiya: Teoreticheskiye kontseptsii, modeli, vektory razvitiya [Political communication: Theoretical concepts, models, vectors of development]. Moscow, Prometej Publ. (In Russ.)
  2. Grinberg, T.E. (2019). Tendentsii razvitiya izbiratel'nykh kommunikatsiy: Elektoral'nyye issledovaniya, strategii, internet-tekhnologii [Trends in the development of electoral communications: Electoral studies, strategies, Internet technologies]. Rossiyskaya shkola svyazey s obshchestvennost'yu [Russian school of public relations], (14), 47–58. (In Russ.)
  3. Grunig, E.J., & Hunt, T. (1984). Managing Public Relations. New York, Holt, Rinehart & Winston.
  4. Shishkina, M.A. (2002). Pablik rileyshnz v sisteme sotsial'nogo upravleniya [Public relations in the system of social management]. Saint Petersburg, Pallada-media; RUSICH Publ. (In Russ.)
  5. Krivonosov, A.D., Filatova, O.G., & Shishkina, M.A. (2018). Osnovy teorii svyazey s obshchestvennost'yu [Fundamentals of public relations theory]. Saint Petersburg, Piter Publ. (In Russ.)
  6. Shilina, M.G. (2012). Tekstogennyye transformatsii infosfery. Metodologicheskiy eskiz stanovleniya Interneta [Textogenic transformations of the infosphere. Methodological sketch of the Internet formation]. Moscow, RIC “Severo-Vostok” Publ., HSE University. (In Russ.)
  7. Gorokhov, V.M., & Shilina, M.G. (2019). Genezis i sotsial'naya sushchnost' svyazey s obshchestvennost'yu [Genesis and the social essence of public relations]. Mediaskop, (4). (In Russ.) doi: 10.30547/mediascope.4.2019.5.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».