Linguocultural Organization of the International Broadcasting in Russia Today

封面

如何引用文章

全文:

详细

In modern political and socio-cultural realities, a special role and importance are assigned to international broadcasting as a technology for positioning a content-producing country in the external environment, i. e. the global media space. The subject of this study is the explication of the specifics of the linguocultural organization of international broadcasting. The experience of Russia Today was taken as the flagship of international broadcasting in the Russian segment of the media space, through its activities influencing the formation of the geopolitical situation in the modern globalizing world. A complex of methods was used: historical and political analysis, structural analysis, contextual analysis, secondary analysis of sociological and statistical data. The empirical base was made up of four editions of the Sputnik Agency (Sputnik International, Sputnik Polska, Sputnik Türkiye, and Sputnik Belarus), representing various linguocultures - with differentiated ethnic and religious characteristics that have not only linguistic but also cultural manifestations in general. Based on the results of the study, it is concluded that the linguocultural organization of international broadcasting is considered as a means of implementing the diplomatic mission of the state-broadcaster with soft power tools in the globalizing world. It is based on the representation of positioning content, taking into account ethnicity, religion together with the linguistic and cultural characteristics of the audience. Both the effectiveness of promoting program statements and ideas and strengthening the country’s geopolitics depend on the degree of linguocultural orientation of international broadcasting activities.

作者简介

Nailya Efendieva

Russia Today

编辑信件的主要联系方式.
Email: nailyaefendieva@gmail.com

Master of Philology, Editor, United International Broadcasting Directorate

4 Zubovskii Bulvar, Moscow, 119021, Russian Federation

参考

  1. Akopova, A.L. (2019). Genesis of modern internet broadcasting (on the example of the activities of the journalists of the radio company Voice of Russia and the German-language site Sputnik Russia Today). Bulletin of the Pyatigorsk State University, (2), 102–105. (In Russ.)
  2. Akopova, A.L. (2018). Innovative opportunities of electronic media (on the example of Russia Today). Voronezh State University Bulletin. Series: Philology. Journalism, (3), 100–102. (In Russ.)
  3. Ivanickaya, E.I., & Dmitriev, O.A. (2017). Russian international broadcasting today: From international propaganda to alternative information broadcasting. Media Almanakh, 1(78), 69–79. (In Russ.)
  4. Kizima, V.A. (2016). The main informational reasons in publications about European countries of Russia Today. In O.I. Lepilkina & A.M. Gorbachev (Eds.), Media Readings of NCFU: The View of Young Researchers: Collection of Competitive Materials of the All-Russian Scientific Seminar (pp. 100–102). Stavropol, NCFU. (In Russ.)
  5. Kurilov, A.E. (2016). Periodic fluctuations in the news field of Russian news agencies. Questions of Theory and Practice of Journalism, 5(1), 67–80. (In Russ.)
  6. Kurilov, A.E. (2016). The structure and mechanisms of the functioning of the news field (on the example of the news agencies Interfax, TASS, Russia Today) (Dissertation of the Candidate of Philological Sciences). Moscow. (In Russ.)
  7. Korobov, A.A., & Ryabov, A.A. (2020). News agencies as conductors of state information policy (on the example of TASS and Russia Today). Bulletin of the Volga Institute of Management, 20(3), 24–31. (In Russ.)
  8. Sorokina, V.S. (2017). The problem of the effectiveness of Russian international broadcasting in Europe and USA. Concept: Philosophy, Religion, Culture, 2(2), 127–136. (In Russ.)
  9. Levi-Stross, K. (2008). Structural anthropology. Moscow, Akademicheskii proekt Publ. (In Russ.)
  10. Yefanov, A.A. (2020). Sociology of media culture and media education. Moscow, Yurait Publ. (In Russ.)

补充文件

附件文件
动作
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».