Elections to the European Parliament through the prism of social media as an electoral resource

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The article considers the social media as a relatively new tool for electoral and political activities for creating a positive image of political parties and candidates (on the example of the European Parliament). The social media are becoming increasingly important in the nowadays world politics due to the growing number of the Internet users, the fall in the popularity of traditional media, and the fast spread of new media as well as the transformation of the Internet into the area for active political actions. The key role in the formation of the political image belongs to political institutions (parties, government agencies), certain politicians and public figures, as well as to representatives of the electorate, i.e. population. The analysis of the efforts of various political actors in the social media allows to identify their three basic functions: a tool to increase voter turnout; a tool to increase the popularity of candidates and parties; a tool to increase public awareness of the political and electoral processes in general. Currently the most serious obstacle for strategic studies of social networks is the tremendous pace of their technological development that complicates long-term predictions in the field. However, despite the lack of universally accepted criteria for assessing the efficiency of political activities in the social media, the author believes that the key success factor is the so-called “permanent presence” of electoral subjects in the Internet.

About the authors

A N Katkina

Ministry of Education and Science of the Russian Federation

Author for correspondence.
Email: anna.katkina@gmail.com

Department of the State Policy in the Sphere of Education of Children and the Youth

References

  1. Vartanova E.L. Mediaekonomika zarubezhnyh stran [Media Economics of Foreign Countries]. M.: Aspekt Press, 2003.
  2. Grudinina M. Evroparlament obosnovalsya v socialnyh setyah [European Parliament settled in the social networks] // Russian edition Deutsche Welle, 2009 // URL: http://www.dw.de/европарламент-обосновался-в-социальных-сетях/a-4264666.
  3. Dzyaloshinsky I.M. Zhurnalistika souchastiya. Kak sdelat SMI poleznymi lyudyam? [Journal-ism of participation. How to make mass media useful?]. M.: Prestizh, 2006.
  4. Zhilavskaya I.V. Informalnye media/Mediaobrazovanie: ot teorii – k praktike // Sb. materialov Vserossijskoy nauchno-prakticheskoy konferencii «Mediaobrazovanie v razvitii nauki, kultury, obrazovaniya i sredstv massovoj informacii» [Informal media/Media-education: From theory to practice]. Tomsk, 2007 // URL: http://www.4cs.ru/materials/wp-id_396.
  5. Cowan-Brown T. Will the EU get a social media election? // Europe Decides, 2013 // URL: http://europedecides.eu/2013/12/will-the-eu-get-a-social-media-election.
  6. European Parliament // URL: https://www.facebook.com/europeanparliament.
  7. European Parliament // URL: https://www.flickr.com/photos/european_parliament.
  8. European Parliament // URL: https://myspace.com/europeanparliament.
  9. European Parliament // URL: http://www.youtube.com/user/EuropeanParliament.
  10. Giles J. How Facebook could help swing the US election // New Scientist. 2012 // URL: http://www.newscientist.com/article/dn22261-how-facebook-could-help-swing-the-us-election.html#.VFQ6p_msWSo.
  11. Zaremba-Pike M. Social media and the elections – did it have an impact? // Europe Decides, 2014 // URL: http://europedecides

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».