The Problem of Matter of Education in the Digital Age

Capa

Citar

Texto integral

Resumo

The aim of the article is to philosophically address and expand the contemporary discourse of the increasingly digitalized education by examining the problem of matter of education and its conceptualizations in this context. With the digital transformation of education a significant change occurs not only in terms of what is considered to be a matter of education, but also in the very principles of interaction between the subjects of education. In order to do this, in the first section several examples of conceptual justifications of applying digital technologies in education are examined with the task of demonstrating how in such justifications the activity of education is reduced to the process of learning and what risks such instrumental interpretation engenders. Then, these issues are analyzed and contextualized utilizing the material of the philosophical discussion of the 20th century - the critique of the progressive education in the analytic philosophy of education. By outlining the relevance of the arguments of discussion on manner/matter to realities of digital education, the issue of the dominance of the logic of learning in current education is analyzed. In the last section several adjustments to the contemporary discourse on digitalization of education are proposed, aimed at finding a balance between individual and social dimensions of the problem of matter of education, given the current tendency of mass personalization in education. Particularly, the importance of the idea of education as a common good in the contemporary educational discourse is claimed.

Sobre autores

Tatiana Sokhranyaeva

Lomonosov Moscow State University

Autor responsável pela correspondência
Email: sokhran@gmail.com

PhD in Philosophy, Associate Professor, Department of Philosophy of Education, Faculty of Philosophy

27-4, Lomonosovsky prospekt, GSP-1, Moscow, 119991, Russian Federation

Ivan Zamotkin

Lomonosov Moscow State University

Email: zamotkin.ivan@gmail.com

MA in Philosophy, PhD student, Department of Philosophy of Education, Faculty of Philosophy

27-4, Lomonosovsky prospekt, GSP-1, Moscow, 119991, Russian Federation

Bibliografia

  1. Burbules N, Callister T. Watch It: The Risks and Promises of Educational Technologies For Education, Boulder, CO: Westview Press; 2000.
  2. Chebotar N, Sinelnikov V, Kushnir М. et al. Digital Learning Environment Manifesto. Educational Policy. 2016;71(1):34—43. (In Russian).
  3. Bryzgalina EV. Competence-based Approach and the Future of Sociohumanitarian Education. Science Journal of VolSU. History. Area Studies. International Relations. 2013;18(1):162—169. (In Russian).
  4. Luksha P. Kubista D., Laslo A. et al. Education for Complex Society. Moscow: Rossijskij uchebnik; 2018. (In Russian).
  5. Uvarov AU, Frumin ID, editors. Challenges and Perspectives in the Digital Transformation in Education. Moscow: HSE Publishing House; 2019. (In Russian).
  6. Sokhranyaeva TV. Mass Personalization Strategy in Modern Education. Chelovek. 2021;32(2):30—40. (In Russian).
  7. Biesta GJJ. Good education in an age of measurement: Ethics, politics, democracy. Boulder, CO: Paradigm Publishers; 2010.
  8. Dewey D. Democracy and Education. Moscow: Pedagogika-Press; 2000. (In Russian).
  9. Noddings N. Philosophy of Education. Cambridge. MA: Westview; 2007.
  10. Peters RS. Ethics and Education. London: George Allen & Unwin Ltd; 1966.
  11. Ryle G. The Concept of Mind. Moscow: Idea-Press, Dom intellectualnoj knigi; 2000. (In Russian).
  12. Hirst PH. Knowledge and the Curriculum: A Collection of Philosophical Papers. London: Routledge & Kegan Paul; 1974.
  13. Scheffler I. The Language of Education. Springfield, Ill.: Charles C. Thomas; 1960.
  14. Apple MW. Official Knowledge: Democratic Education in a Conservative Age. 2nd ed. NY: Routledge; 2000.
  15. McLaren P, Jandrić P. Postdigital Dialogues on Critical Pedagogy, Liberation Theology and Information Technology. London, NY: Bloomsbury Publishing; 2020.

Arquivos suplementares

Arquivos suplementares
Ação
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».