The Philosophical Aspect of the Spatial-Temporal Rhythms of the Social Space of the City in the Documentary: Using the Example of Dziga Vertov’s Screen Chronotope

Capa

Citar

Texto integral

Resumo

The purpose of the study is to study the spatial and temporal rhythms of the social space of the city in a documentary film. It is generally believed that the first screening of the Lumiere brothers films on Capuchin Boulevard gave birth to documentaries - an art form based on real life photography, without staged scenes, acting and author’s vision. The philosophical potential of documentary cinema as a genre provides it with a special place in cinematography. Therefore, the rhythmanalysis of urban space in cinematic reality is of particular research interest - the screen chronotope of urban everyday life in documentary works. The city in the documentary is a full-fledged hero, and the urban space and all its architectonics, everyday life, changed by editing, create a new conditional time and space of film work. In a documentary film, montage is an important semantic tool with which the spatial component of the rhythmics of the city is created. The rhythm of the city can be traced with the repetition of certain elements, frames, patterns, which indicates the depth of the intensification of artistic composition. The analysis of the rhythm of urban space is a study of the changes and transformations of pulsation, the merging of the visible and the invisible in cinematography. Time, space and rhythm are important elements of the narrative and dynamism of the specifics of the cinematic experience. The on-screen chronotope is implemented in various specific techniques to immerse viewers in time intervals and multiple spaces, creating the illusion of continuous time. In these conditions of the space-time rhythms of urban life, the screen text is born, in the continuous movement of the vague boundaries of infinity. This study examines the spatial and temporal rhythms of urban everyday life using the example of Dziga Vertov’s chronotope of cinematic reality in avant-garde documentary cinema.

Sobre autores

Julia Kirsanova

RUDN University

Autor responsável pela correspondência
Email: kirsanova-yua@rudn.ru
ORCID ID: 0000-0003-1532-4086
Código SPIN: 4832-4940

Assistant Professor, Department of Theory and History of Culture, Faculty of Humanities and Social Sciences

6 Miklukho-Maklaya St., Moscow, 117198, Russian Federation

Irina Cherkasova

RUDN University

Email: cherkasova-ik@rudn.ru
ORCID ID: 0000-0001-7993-0005
Código SPIN: 3756-9474

Assistant Professor, Department of Theory and History of Culture, Faculty of Humanities and Social Sciences

6 Miklukho-Maklaya St., Moscow, 117198, Russian Federation

Bibliografia

  1. Lefebvre A. The production of space. Moscow: Strelka Press; 2015. (In Russian).
  2. Amin E, Trift N. Cities: rethinking the urban. Nizhniy Novgorod: Krasnaya Lastochka publ.; 2017. (In Russian).
  3. Poznin V. Artistic space and time in the screen chronotope. Bulletin of the St. Petersburg University. Series: Art Criticism. 2019;9(1):93–109. (In Russian).
  4. Ortega y Gasset H. Aesthetics. Philosophy of Culture. Moscow: Iskusstvo publ.; 1991. (In Russian).
  5. Bakhtin M. Questions of literature and aesthetics. Moscow: Khudozhestvennaia literatura publ.; 1975. (In Russian).
  6. Vertov D. From the heritage. Vol. 1: Dramaturgical experiments. Moscow: Eisenstein Center publ.; 2004. (In Russian).
  7. Sartre JP. Being and nothingness: The experience of phenomenological ontology. Kolyadko VI, transl, pref, note. Moscow: Respublika publ.; 2000. (In Russian).
  8. Merleau-Ponty M. Phenomenology of perception. Vdovina IS, Fokina SL, transl, editors. Saint Petersburg: Juventa, Nauka publ.; 1999. (In Russian).
  9. Deleuze J. Cinema. Skuratov B, transl. Moscow: Ad Marginem publ.; 2004. (In Russian).

Arquivos suplementares

Arquivos suplementares
Ação
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».