Psychological Features of Personal Security Concepts of Linguistics Students
- Authors: Tylets V.G.1, Krasnyanskaya T.M.2, Iokhvidov V.V.3
-
Affiliations:
- Moscow state linguistic university
- Moscow university for the humanities
- Stavropol state pedagogical institute
- Issue: No 1(846) (2023)
- Pages: 79-85
- Section: Psychological studies
- URL: https://journal-vniispk.ru/2500-3488/article/view/348776
- ID: 348776
Cite item
Full Text
Abstract
The research is devoted to the study of the content and structural features of the personal security concepts of students - future linguists. It is established that linguistics students have formed personal security concepts. These concepts are built according to similar mental constructions, but differ in perspective (danger / safety) consideration of reality (life / profession). Students’ personal security concepts vary depending on the Self-concept of personality.
About the authors
Valery Gennadievich Tylets
Moscow state linguistic university
Author for correspondence.
Email: tyletsvalery@yandex.ru
Doctor of Psychology (Dr. habil.), Professor, Professor of the Department of Phonetics and Grammar of the French Language, Professor of the Department of Psychology and Pedagogical Anthropology
Russian FederationTatyana Maksimovna Krasnyanskaya
Moscow university for the humanities
Email: ktm8@yandex.ru
Doctor of Psychology (Dr. habil.), Professor, Professor of the Department of Social, General Psychology and History of Psychology
Russian FederationVladimir Viachislavovich Iokhvidov
Stavropol state pedagogical institute
Email: vlnauka@mail.ru
PhD, Associate Professor, Associate Professor of the Department of General Pedagogy and Pedagogical Technologies
Russian FederationReferences
- Кондрашова Н. С. К вопросу о психологической безопасности личности в образовательной среде // Проблемы теории и практики современной психологии: материалы ХХI Всероссийской с международным участием научно-практической конференции студентов, аспирантов и молодых ученых. Иркутск : Иркутский государственный университет, 2022. С. 194–199.
- Корягина И. И., Маралов В. Г., Ситаров В. А. Взаимосвязь потребностей в безопасности с иррациональными убеждениями у студентов медицинского вуза // Образование и наука. 2022. № 3. Т. 24. С. 158–183.
- Лысенко Е. Н., Сухоносов А. П. Особенности восприятия категорий безопасности личности у педагогов // Социально-психологические вызовы современного общества. Проблемы. Перспективы. Пути развития: материалы VII Международной науч.-практ. конф., Брянск, 22 апреля 2022 г. Брянск : Брянский государственный университет им. акад. И. Г. Петровского, 2022. С. 208–212.
- Маралов В. Г. [и др.]. Отношение людей к опасностям в контексте теории чувствительности к подкреплению Дж. Грея / В. Г. Маралов, М. А. Кудака, О. В. Смирнова, И.И. Корягина // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Психологические науки». 2022. № 2. С. 102–116. doi: 10.18384/2310-7235-2022-2-102-116
- Медовикова Е. А., Морозова И. С. Готовность к риску в аспекте психологической безопасности личности // Эргодизайн. 2022. № 3 (17). С. 229–238. doi: 10.30987/2658-4026-2022-3-229-238
- Митицина Е. А., Парфенова Н. Б., Бизяева А. А. Эмоциональное благополучие студентов в структуре психологической безопасности в условиях дистанционного обучения // Актуальные проблемы развития личности в современном обществе: Международная научно-практическая конференция (ХХ Мухинские чтения), Псков, 21–23 октября 2021 г. Псков : Псковский государственный университет, 2021. С. 81–89.
- Морозова И. С., Медовикова Е. А., Каргина А. Е. Особенности параметров психологической безопасности личности с различным уровнем профессиональной временной перспективы // Вестник Костромского государственного университета. Серия «Педагогика. Психология. Социокинетика». 2022. № 1. Т. 28. С. 92–101. doi: 10.34216/2073-1426-2022-28-1-92-101
- Краснянская Т. М., Тылец В. Г. Адаптационные сценарии концепции личной безопасности // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E «Педагогические науки». 2018. № 7. С. 69–74.
- Нижегородцева Н. А. Проблема межличностного общения студентов в процессе дистанционного обучения // Преемственность в образовании. 2021. № 30 (12). С. 135–145.
- Смык Ю. В., Качимская А. Ю., Гордиенко В. Н. Потенциал психологической безопасности педагога в оценках учащихся // Интеграция образования. 2022. № 3 (108). Т. 26. С. 503–517. doi: 10.15507/1991-9468.108.026.202203.503-517
- Яруллина Л. Р. Трансформация высшего образования в цифровую эпоху: психологический взгляд на проблему // Инновации и качество профессионального образования: материалы XV Международной научно-практической конференции, Казань, 21 мая 2021 г. Казань : Школа, 2021. С. 91–95.
- Kolinichenko I.A. et al. Identity of students with different attitudes to their health in the context of digitalization of education / I. A. Kolinichenko, E. E. Basanova, S. A. Niculina, M. V. Guzeva, O. V. Beregnaya // Education in the Asia-Pacific Region. 2022. Т. 65. С. 39–46. doi: 10.1007/978-981-16-9069-3_5
Supplementary files


