Reading in a Foreign Language as an Educational Goal from the Perspective of Intercultural Communication
- Authors: Koryakovtseva N.F.1
- 
							Affiliations: 
							- Moscow State Linguistic University
 
- Issue: No 1(846) (2023)
- Pages: 20-25
- Section: Pedagogical Studies
- URL: https://journal-vniispk.ru/2500-3488/article/view/348724
- ID: 348724
Cite item
Full Text
Abstract
The article examines reading in a foreign language as an educational goal from the perspective of intercultural communication, regarding the result of the reading process as the interpretation of profound meanings and the reader's individual meaningful product; the author focuses on developing the reader's creative capacity for critical interpretation of the content in different reading situations as contrasted to pragmatic ability for surfacing the text and consuming information.
About the authors
Nataliya Fedorovna Koryakovtseva
Moscow State Linguistic University
							Author for correspondence.
							Email: koryakovtseva@mail.ru
				                					                																			                								
Doctor of Pedagogy (Dr. habil), Professor, Foreign Language Teaching Department, The Maurice Thorez Institute of Foreign Languages, Moscow State Linguistic University
Russian FederationReferences
- Гудова М. Ю. Чтение в эпоху постграмотности: культурологический анализ: автореф. дис. … д–ра культурологи. Екатеринбург, 2015.
- Миронова М. В. Психология и социология чтения: учебное пособие. Ульяновск : УлГТУ, 2003.
- Ищенко Е. Н. Чтение как социокультурный феномен: методологические подходы к изучению // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Философия». Ворожен : Воронежский гос. ун-т, 2021. № 3. С. 11–17.
- Ильин Г. Л. Проективное образование как работа с информацией // Высшее образование в России. 2016. № 7 (203). С. 88–94.
- Елизарова Г. В. Культура и обучение иностранным языкам. СПб. : Каро, 2005.
- Перлова О. В. Методика обучения филологическому чтению как компонент профессиональной подготовки (английский язык, языковой вуз): автореф. дис. … канд. пед. наук. М., 2009.
- Павлишак Т. А. Лингвокультурологическая интерпретация художественного произведения как компонент профессиональной подготовки преподавателя иностранного языка (французский язык): автореф. дис. … канд. пед. наук. М., 2007.
- Красных В. В. Этнопсихолингвистика и лингвокультурология: лекционный курс. М. : Гнозис, 2002.
- Кубрякова Е. С. Язык и знание: на пути получения знаний о языке: части речи с когнитивной точки зрения. Роль языка в познании мира / Российское Языкознание (Язык. Семиотика. Культура). М. : Языки славянской культуры, 2004.
- Брушлинский А. В. Проблемы психологии субъекта. М. : Ин-т психологии РАН, 1994.
- Фоломкина С. К. Обучение чтению на английском языке в неязыковом вузе. М. : Высшая школа, 2005.
- Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика. М. : Академия. 2004.
Supplementary files
 
				
			 
					 
						 
						 
						 
						 
				 
  
  
  Email this article
			Email this article 

