INTERMEDIAL INTENTIONS OF THE MYTH OF ORPHEUS IN THE CULTURAL CONTEXT OF THE XX AND EARLY XXI CENTURIES

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The article explores the tendencies of audio-visual reception of the myth of Orpheus, that have beenreflected in the modern culture. The relevance of the work is determined by the interest of various national cultures andhistorical eras in ancient Greek mythology as a system of cultural codes. The research focuses on the polyvariance ofthe myth and its intermedial intentions, which together lead to the emergence of a new type of communication and away of “making a statement”. From this perspective, the myth of Orpheus is considered to be the most representative.The article is aimed at systematizing the main trends in the reference to the “Orphic code” in the cultural space of the XX and early XXI centuries. The methodological base is determined by the specifics of the analysis of syncretic forms of art and the identification of their polycode basis. The study draws a conclusion that the culture of the XX and early XXI centuries saw a gravitation towards the audio-visual models of the embodiment of the myth of Orpheus, which was determined by the intermedial intentions inherent in it and in the “precedent texts”.

About the authors

M. K. Menshchikova

Lobachevsky State University of NizhnyNovgorod

Author for correspondence.
Email: menschikova@flf.unn.ru
Dr. Sc. (Philology)

References

  1. Asoyan, A. A. Semiotics of the myth of Orpheus and Eurydice. St. Petersburg, 2015. 136 p. (In Russ.)
  2. Blinova, D. D., Tukova, T. V. Playing Orpheus (on H. Birtwistle’s opera “The Mask of Orpheus”). South-Russian Musical Anthology. 2021; 4: 83–90. doi: 10.52469/20764766_2021_04_89 (In Russ.)
  3. Bobrova, M. S. Alexander Zhurbin’s rock opera “Orpheus and Eurydice”: dramatic art problems. The Bulletin of Adyghe State University. Series 2: Philology and the Arts. 2011; 4: 172–175. (In Russ.)
  4. Bolnova, E. V. Mythological and cultural components of the “Orpheus & Eurydice” hippopera by Noize MC. Palimpsest. 2019; 4: 120–138. (In Russ.)
  5. Wagner, R. The Ring of the Nibelung. Selected works. St. Petersburg, 2001. 798 p. (In Russ.)
  6. Gnezdilova, E. V. Mythology of Orpheus in classical cultural tradition. The Problems of Historical Poetics. 2021; 19(3): 35–52. (In Russ.)
  7. Levi-Strauss, C. Mythologiques: In 4 vols. Vol. 1. Moscow; St. Petersburg, 2000. 398 p. (In Russ.)
  8. Losev, A. F. Music as a subject of logic. Moscow, 2012. 205 p. (In Russ.)
  9. Matusevich, A. P. Evolution of Alexander Zhurbin’s musical theatre: from “Orpheus and Eurydice” to “Love’s Metamorphoses”. Manuscript. 2020; 13(12): 184–189. (In Russ.)
  10. Nikulina, I. N., Simonets, M. S. The intermediality of the myth “Orpheus and Eurydice”. In: Dialogue with antiquity in the interdisciplinary context. Nizhny Novgorod, 2023. P. 11–17. (In Russ.)
  11. Nietzsche, F. The Birth of Tragedy out of the Spirit of Music. St. Petersburg, 2014. 219 p. (In Russ.)
  12. Predolyak, A. A. The myth of Orpheus in Harrison Birtwistle’s opera The Mask of Orpheus as a dialogue of epochs. In: Contemporary aspects of the dialogue of literature, music, and fine arts in the space of Western European and Russian musical cultures: Proceedings of the II All-Russian Research and Practice Conference with International Participation. Krasnodar, 2020. P. 184–191. (In Russ.)
  13. Tsvigun, T. V., Chernyakov, A. N. The myth as a source of cultural legitimation: the rock and hip-hop versions of the legend of Orpheus and Eurydice. IKBFU’s Vestnik. Series: Philology, Pedagogy, Psychology. 2019; 4: 81–92. (In Russ.)
  14. Schelling, F. W. Philosophy of art. Moscow, 1966. 488 p. (In Russ.)

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2024 Proceedings of Petrozavodsk State University

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».