ADDRESSING DIFFICULTIES IN TEACHING MATHEMATICS TO STUDENTS WITH MATHEMATICAL LEARNING DISABILITIES

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The essence and reason for the inability to master mathematics are described as a lack of working memory. This paper describes two main approaches to solving the problem of teaching mathematics to students with learning difficulties in mathematics (MLD): (1) training working memory and (2) reducing the load on working memory in the instructional process. It was found that the results of the first approach are ambiguous: Training working memory leads to its improvement, which is confirmed by the test results but may not lead to improvement of the mathematical learning process associated with the student’s working memory. This justifies the primacy of the second approach. Both previously known methods for reducing the load on working memory in mathematics instruction are presented. A computer-based mathematics learning system developed by the author aims at automating basic computational skills (arithmetics, trigonometry, geometry). It is explained how to work with the developed computer-assisted learning system, which is based on the method of interval repetitions, and empirical data on the results of the system implementation are given.

About the authors

Aleksandr Yuryevich Pigarev

Novosibirsk State University of Economics and Management

Author for correspondence.
Email: physflash@yandex.ru
ul. Kamenskaya, 56, Novosibirsk, Russian Federation, 630099

References

  1. Krutetskiy V.A. Psikhologiya matematicheskikh sposobnostey shkol’nikov [Psychology of mathematical abilities of schoolchildren]. Ed. N.I. Chuprikova. Moscow, Institute of Practical Psychology Publ.; Voronezh, MODEK Publ., 1998. 416 p. (in Russian).
  2. Baddeley A. Working memory: Looking back and looking forward. Nature Reviews, 2003, vol. 4, pp. 829–839. doi: 10.1038/nrn1201
  3. Alloway T.P., Passolunghi M.C. The relationship between working memory, IQ and mathematical skills in children. Learning and Individual Differences, 2011, vol. 21 (1), pp. 133–137. doi: 10.1016/j.lindif.2010.09.013
  4. Alloway T.P. How does working memory work in the classroom? Educational Research and Reviews, 2006, no. 1 (4), pp. 134–139.
  5. Berg D.H. Working memory and arithmetic calculation in children: The contributory roles of processing speed, shortterm memory, and reading. Journal of Experimental Child Psychology, 2008, vol. 99 (4), pp. 288–308. doi: 10.1016/j.jecp.2007.12.002
  6. Andersson U. The contribution of working memory to children’s mathematical word problem solving. Applied Cognitive Psychology, 2007, vol. 21, pp. 1201–1216. doi: 10.1002/acp.1317
  7. Milton J. Dehn. Working Memory and Academic Learning: Assessment and Intervention. Wiley & Sons, 2008. 386 p.
  8. Jaeggi S.M., Buschkuehl M., Jonides J., Perrig W.J. Improving fluid intelligence with training on working memory. PNAS, 2008, vol. 105, no. 19, pp. 6829–6833. doi: 10.1073/pnas.0801268105
  9. Dunning D.L., Holmes J., Gathercole S.E. Does working memory training lead to generalized improvements in children with low working memory? A randomized controlled trial. Developmental Science, 2013, vol. 16 (6), pp. 915–925. doi: 10.1111/desc.12068
  10. Sánchez-Pérez N., Castillo A., López-López J.A., Pina V., Puga J.L., Campoy G., González-Salinas C., Fuentes L.J. Computer-Based Training in Math and Working Memory Improves Cognitive Skills and Academic Achievement in Primary School Children: Behavioral Results. Frontiers in Psychology, 2018, Jan 9, vol. 8, no. 2327. doi: 10.3389/fpsyg.2017.02327.
  11. Gathercole S.E., Alloway T.P. Working Memory and Learning: A Practical Guide for Teachers. SAGE Publications, 2008. 128 p.
  12. WatsonA.C. Learning Begins: The Science of Working Memory and Attention for the Classroom Teacher (A Teacher’s Guide to the Learning Brain). Rowman & Littlefield, 2017. 174 p.
  13. Sousa D.A. How the Brain Learns Mathematics. Corwin Press, 2014. 256 p.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML


Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».