Foundations of pedagogy: discipline or school ethos?

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

This article examines a long-standing tension in the history of pedagogy arising from two competing conceptions of education and its organization: mechanistic and humanistic. The familiar opposition between natural-scientific and humanistic paradigms is revisited to encourage reflection on the legacy of classical didactics. We analyze the historical conditions under which didactics emerged, when scientific explanation relied on mechanics and mathematics. These mathematical and mechanistic modes of understanding shaped J. Comenius’s design of a didactic system. From the broader rationalist tradition, we highlight G. Leibniz as an emblematic case of the claim that a mathematical calculus can organize reality. The resulting “mechanical order” and numeration informed the structuring of time and space in schools and underpinned school discipline. A synoptic account of disciplinary education is provided with reference to M. Foucault. The contrast between disciplinary pedagogy and humanistic pedagogy is framed as “mechanism vs. organism,” “mechanical aggregate vs. organic system,” drawing on arguments by the Russian philosopher and psychologist A. Arsenyev. We then consider school designs that treat the school as an organic system, using the cases of Moscow Experimental School No. 91 and the Univers School in Krasnoyarsk. To explain how education is organized in these schools, we use A. Tubelsky’s concept of the school’s uklad – rendered here as school ethos – and relates it to what English-language scholarship terms the hidden curriculum, that is, the formative influence of the school environment and informal life on students’ worldviews. The article concludes with a description of the project by I. Frumin and B. Elkonin implemented at Univers, titled the “School of Growing Up.” Its core idea is to differentiate age-bound and all-age spaces within the school. Agebounded space is organized around staged growing up; age features are reflected in the regulation of classes and in the architecture and design of learning spaces. All-age space is a shared arena for inter-age communication and encounter.

About the authors

Alexander Mikhailovich Medvedev

Moscow City University

Author for correspondence.
Email: al.medvedeff2009@yandex.ru
Moscow, Russian Federation

Irina Victorovna Zhulanova

Moscow City University

Email: irina.julanova2010@yandex.ru
Moscow, Russian Federation

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».