PSYCHOPHYSIOLOGICAL RISKS OF EARLY PROFESSIONALIZING WHEN RECEIVING SECONDARY PROFESSIONAL EDUCATION ON THE BASIS OF HIGHER EDUCATION INSTITUTION


Cite item

Full Text

Abstract

Objective - to establish features of psychophysiological reactions, including, koping-strategy, in dynamics of daily activity at students of SPO studying in higher education institution of GPS Emercom of Russia for improvement of a system of medico-psychological maintenance. Materials and methods. The research is conducted on the basis of FGBOOU WAUGH of the GPS Emercom of Russia Ivanovo rescue and fire fighting academy, 10 students of the secondary professional education (SPE), average age - 18.1 ± 0.1 g are attracted. Were used a technique of “Koping-test Lazarus”. As external criterion tests Ravenna, “Reaction to a moving object”, “Bennet for GDZS” are used. The NS-Psikhotest complex was applied (Neyrosoft, Ivanovo). Results are processed by standard methods of medicobiological statistics for nonparametric distribution of selection. Level of reliability 0.05. The model is calculated with use of the IBM SPSS Statistics 23 program. Results of the study. Dezadaptivny koping at students of SPO on 3 professionally significant strategy are revealed: “Self-checking”, “Planning of a solution”, “Positive revaluation”. In the 2nd semester the level of tension of koping weakens, the revealed dezadaptivny strategy, “go” to an adaptive corridor of values. On 2 strategy (“Distancing” and “Flight/avoiding”) increase of koping is determined by absolute values. “Children's” ways of decrease in a stress are revealed: accepting liability for the account of decrease in self-checking, and “leaving from problems” - when planning a solution and positive revaluation. The significant force of correlation are defined for the Test Ravenna and koping of “Confrontation” (0.58 and 0.60 - in the 1 and 2 semester, respectively), “Search of social support” (0.66 and 0.06), “Planning of a solution” (0.37 and 0.44), “Positive revaluation” (0.36 and 0.37). Level of realization of mental abilities in 1 semester depends on opinion and social support of group, but in both semester is followed by formation of professionally significant competences - abilities to take positive experience, to plan efforts on the solution of the arising tasks, even due to opposition of to group. Conclusion. The revealed phenomena of koping-strategy allowed to offer design model of forecasting of risks of development the dezadaptivnykh of states in dynamics of training of students of SPO on the basis of higher education institution (3 figs, bibliography: 7 refs).

About the authors

S V Koroleva

Ivanovo Fire and Rescue Academy of the State Fire Service of the Ministry of the Russian Federation for Civil Defense

Ivanovo, Russia

References

  1. Бабарыкин И. А., Королева С. В., Мкртычан А. С., Петров Д. Л. Динамика копинг-стратегий у курсантов вузов ГПС МЧС России в процессе обучения. Актуальные проблемы военной и экстремальной медицины: Сб. научных статей 1-й интернет-конференции с международным участием. Гомель; 2013: 97-106.
  2. Folkman S., Lazarus R. S. Coping and emotion. In: Stress, Appraisal and Coping. New York; 1991: 207-27.
  3. Lazarus R. S., Folkman S. The concept of coping emotion. In: Stress, Appraisal and Coping. New York; 1991: 189-206.
  4. Kryukova T. L., Kuftyak E. V. Questionnaire of coping methods (adaptation of the WCQ technique). Zhurnal prakticheskogo psikhologa. 2007; 3: 93-112. @@Крюкова Т. Л., Куфтяк Е. В. Опросник способов совладания (адаптация методики WCQ). Журнал практического психолога. 2007; 3: 93-112.
  5. Kryukova T. L. Man as a subject of coping behavior. Psikhologicheskiy zhurnal. 2008; 29 (2): 88-95. @@Крюкова Т. Л. Человек, как субъект совладающего поведения. Психологический журнал. 2008; 29 (2): 88-95.
  6. Troitskaya E. A. Styles of coping behavior in adolescence. Vestnik moskovskogo gosudarstvennogo lingvisticheskogo universiteta. Obrazovaniye i pedagogicheskiye nauki. 2017; 785: 170-84. @@Троицкая Е. А. Стили совладающего поведения в юношеском возрасте. Вестник московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. 2017; 785: 170-84.
  7. Rybnikov V. Yu., Ashanina E. N. Psychology of coping behavior of specialists in dangerous professions. Monograph. Saint Petrsburg: Politekhnika servis Publisher; 2011. @@Рыбников В. Ю., Ашанина Е. Н. Психология копинг-поведения специалистов опасных профессий. Монография. СПб.: Политехника сервис; 2011.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2019 Koroleva S.V.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».