Teacher’s activity in the process of education

Cover Page

Cite item

Full Text

Open Access Open Access
Restricted Access Access granted
Restricted Access Subscription Access

Abstract

The article presents the activity of a teacher in the process of educating students of the 5th year of the medical and preventive faculty. The use of active methods of teaching a student (solving situational problems, business game) is effective, as it increases students ‘ academic performance, reveals their creative potential, teaches them to think independently and contributes to the development of moral consciousness in future doctors.

About the authors

Marina M. Khabibulina

Ural State Medical University

Author for correspondence.
Email: m.xabibiulina@mail.ru

Candidate of Medical Sciences, associate Professor of the Department of polyclinic therapy, ultrasound and functional diagnostics

Russian Federation, Yekaterinburg

References

  1. Borovskaya N.V., Rean A.A. Pedagogy: textbook. St. Petersburg: Peter, 2016: 304 с.
  2. Khabibulina M.M. Development of creative thinking in medical students. Bulletin of the Ural State Medical University. 2020. №4: 22–23.
  3. Glukhanyuk N.S., Semenova S.A., Pecherkina A.A. General psychology: textbook for universities. Moscow: Academic Project; Ekaterinburg Business Book, 2015. 3rd ed. 368 с.
  4. Khabibullina M.M. Professional-psychological and social characteristics of senior students of medical and preventive faculty as a basis for their preparation for professional activity. Bulletin of the Ural State Medical University. 2021. №3 (54): 39–41.
  5. Kudryavaya N.V. Psychology for physicians / Ed. by prof. Kudryavaya N.V. М.: GEOTAR-Media, 2007: 400 с.
  6. Reznik S.D. Teacher of the university: technology and organization of activities: Manual / Ed. by Prof. Reznik S.D. M.: INFRA, 2009: 389с.
  7. Pedagogics: personality in the humanistic theories and systems of education: manual for students of secondary and higher educational institutions, students of the IPK and FPC. - Rostov n / D.: Creative Center «Teacher,» 2009. - 562с.
  8. Borytko N.M., Kolesnikova I.A., Polyakov S.D. Educational activity of a teacher: textbook for students of higher educational institutions. M.: Academy, 2007: 336с.
  9. Gazman O.S. Non-classical Education: From authoritarian pedagogy to pedagogy of freedom. Moscow: Miros, 2002: 296с.
  10. Isaeva T.E. Changing the role of the teacher of higher education in modern society. Education Integration. Saransk, 2008. №1: 19–22.
  11. Grigoryeva A. I. Teacher as a professional educator: theory and technology to support the professional development of teachers. Tula: Institute for Professional Advancement and Retraining of teachers in Tula, 1999. 144 с.
  12. Development of personal and professional position of a teacher as an educator: collection of scientific works / Ed. by N. L. Selivanova, E. I. Sokolova. SPb., 2005. 236 с.
  13. Slastenin V. A. Pedagogy. A. Pedagogy. Moscow: Akademm. Book, 2002. 284 с.
  14. Slobodchikov V. I. Anthropology of education. Yekaterinburg, 2010. 210 с.
  15. Education strategy in the educational system of Russia: approaches and problems / ed. by Professor I.A. Zimneya. Ed. 2nd edition, updated and revised. M.: Agency «Publishing Service», 2004. 480 с.
  16. Khabibulina M.M. Lecturing students and testing their knowledge as a means of improving their learning. Bulletin of the Ural State Medical University. 2021. №4. (55): 35–37.
  17. Chernyadiev S.A., Ufimtseva M.A., Getmanova A.V., et al. The role of NEW MEDIA in the education of medical students. Modern science-intensive technologies. 2016. №2–3. С. 589–592.
  18. Khabibulina M.M. Interrelation of lecture attendance and students’ performance at the department of polyclinic therapy, ultrasound and functional diagnostics UGMU. Bulletin of the Ural State Medical University. 2020. №4: 21–22.
  19. Smirnov S.D. Pedagogy and psychology of higher education: from activity to personality. - Moscow: Aspect Press, 2005.
  20. Yakimanskaya I.S. Development of personality-centered education technology. Voprosy psychologii. - 2005. - №2. - С. 31-42.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML
2. Fig. 1

Download (82KB)

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».