PERSPECTIVE ON THE STRATEGY FOR TRANSFORMING HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN THE FIELD OF PHYSICAL CULTURE AND SPORTS INTO THE 'UNIVERSITY 3.0' MODEL
- Authors: Tyutyukov V.G.1, Borodin P.V.2
-
Affiliations:
- Far East State Academy of Physical Culture
- Far Eastern State Medical University
- Issue: No 7 (2025)
- Pages: 20-29
- Section: General pedagogy, history of pedagogy and education
- URL: https://journal-vniispk.ru/1994-4683/article/view/309598
- DOI: https://doi.org/10.5930/1994-4683-2025-20-29
- ID: 309598
Cite item
Full Text
Abstract
Research methods: qualitative analysis of information sources relevant to the studied issue.
Research results and conclusions. A brief description of modern university models is provided. Data is presented that leads to an understanding that, in addition to fulfilling the two classical missions inherent to higher education – educational and scientific – there is now a third mission related to its functioning as an entrepreneurial structure. A list of strategic activities has been defined for the areas of activity of universities with a physical education and sports profile (education, science, innovation, integration, personnel development), the implementation of which can predictively ensure their achievement of the format characteristic of the 'University 3.0' model.
About the authors
Vyacheslav Grigor'evich Tyutyukov
Far East State Academy of Physical Culture
Email: doctor_tyutyukov@mail.ru
Department of "Innovative Educational Technologies", professor 1997, doctor of pedagogical sciences 2005
Petr Vladimirovich Borodin
Far Eastern State Medical University
Email: Borodinpetr@mail.ru
Department of Physical Education and Health, docent 2021, candidate of pedagogical sciences 2017
References
- Германович Е. О. Университет 3.0. Фундаментальные и прикладные аспекты // Экономическая наука сегодня. 2024. Выпуск 19. С. 140–150. EDN: HOVYHI.
- Кларк Б. Р. Создание предпринимательских университетов: организационные направления трансформации. Москва : Изд. дом гос. университета «Высшая школа экономики», 2011. 240 с.
- Фадеев А. С., Змеев О. А., Газизов Т. Т. Модель университета 4.0. // Научно-педагогическое обозрение. Pedagogical Review. 2020. № 2 (30). С. 172–176. EDN: ZPILZH.
- Зиневич О. В., Балмасова Т. А. «Третья миссия» и социальная вовлеченность университетов // Власть. 2015. № 6. С. 67–72. EDN: UCTLVL.
- Карпов А. О. Возможен ли университет 3.0 в России // Социологические исследования. 2018. № 9. С. 59–70. EDN: VLCEE.
- Карпов А. О. Университет 3.0 – социальные миссии и реальности // Социологические исследования. 2017. № 9. С. 114–124. EDN: ZFTRPD.
- Рейтинг мониторинга эффективности вузов 2024. URL: https://msd-nica.ru/rankings/reyting-monitoringa-effektivnosti-vuzov (дата обращения: 24.03.2025).
- Ректор МИФИ призвал вузы переходить на модель университета 3.0. URL: https://dzen.ru/a/ZzYei7b1P3Oqe08k (дата обращения: 25.03.2025).
- Щастный А. Т., Коневалова Н. Ю., Городецкая И. В. Совершенствование системы обеспечение качества образовательного процесса на основе модели «Университет 3.0 // Сборник материалов международной научно-практической конференции «Медицинское образование XXI века: разработка модели «Университет 3.0» (Витебск, 01 ноября 2019 года). Витебск, 2019. С. 3–5. EDN: EZDPAF.
- Багрянцева Е. П. Белорусский торгово-экономический университет потребительской кооперации на пути к формату «Университет 3.0» // Потребительская кооперация. 2019. № 3 (56). С. 16–19. EDN: XUGASC.
- Мартыненко А. Вузы в России, какого типа они бывают. URL: https://univer.expert/vuzy-rossii-kakogo-tipa-oni-byvayut/ (дата обращения: 17.03.2025).
- Трансформация моделей университетов: анализ стратегий развития вузов мира / Штыхно Д. А., Константинова Л. В., Гагиев Н. Н., Смиронова Е. А., Никонова О. Д. // Высшее образование в России. 2022. № 6. С. 27–47. EDN: GXMFCY.
- Creativity and Higher Education: Report on the EUA Creativity Project 2006-2007. Brussels : European University Association, 2007.
- Кузьминов Я. И., Юдкевич М. М. Университеты в России. Как это работает. 2-е изд., перераб. и допол. Москва : Изд. дом ВШЭ, 2022. 616 с.
Supplementary files
