Counterrail design with increased service life for advanced turnout switches
- Authors: Berezovskii M.E.1
-
Affiliations:
- Novosibirsk Switch Plant
- Issue: Vol 84, No 1 (2025)
- Pages: 42-50
- Section: TECHNICAL MEANS OF RAILWAY TRANSPORT
- URL: https://journal-vniispk.ru/2223-9731/article/view/290041
- EDN: https://elibrary.ru/lrlsas
- ID: 290041
Cite item
Full Text
Abstract
Introduction. Counterrail is one of the constructive elements of modern turnout switches, which requires increased service life. The impact of railway rolling stock wheels on the counterrails causes high bending stresses in the elements of attachment to the counterrail pads with stop blocks. The article is devoted to the currently ongoing design and development of counterrail support rail pads.
Materials and methods. The strength calculations of the rail pads are based on mathematical modelling. Verification of models is carried out by direct dynamic-strength tests in the way of counterrail linings in the operated cross-link railway track. The durability of the rail pads was determined by fatigue calculations and direct observation of rail pads in the turnout switches.
Results. The improved design of the support elements of the counterrail axles of the hinged linkage, such as rail pads with stop block was developed. The experimental samples of the backings are tested directly in combination with the turnout switches operating under increased loads of railway rolling stock. The test results showed good similarity of applied methods with the practice of operation and positive result of increase of service life of cross-link units.
Discussion and conclusion. The developed construction of the counterrails fastening to the rail guard support is proposed for use in the design of new samples of switch products. The approach and methodology of development is practical to use in the construction of elements of new turnout switches.
About the authors
Mikhail E. Berezovskii
Novosibirsk Switch Plant
Author for correspondence.
Email: berezovskii@bk.ru
ORCID iD: 0009-0009-1414-8376
Deputy General Director
Russian Federation, NovosibirskReferences
- Глюзберг Б. Э. Система критериев и требований, определяющих скорости движения подвижного состава по стрелочным переводам // Вестник Научно-исследовательского института железнодорожного транспорта (Вестник ВНИИЖТ). 2023. Т. 82, № 3. С. 198–211. EDN: https://elibrary.ru/fvoefa. Glyuzberg B. E. System of criteria and requirements that determine rolling stock velocities along railroad switches. Russian Railway Science Journal. 2023;82(3):198–211. (In Russ.). EDN: https://elibrary.ru/fvoefa.
- Глюзберг Б. Э., Титаренко М. И., Трегубчак П. В. Обеспечение перевозочного процесса при нагрузках на стрелочные переводы, превышающих проектные и нормативные критерии // Вестник Научно-исследовательского института железнодорожного транспорта (Вестник ВНИИЖТ). 2024. Т. 83, № 3. С. 205–214. EDN: https://elibrary.ru/pvmugq. Glyuzberg B. E. System of criteria and requirements that determine rolling stock velocities along railroad switches. Russian Railway Science Journal. 2023;82(3):205–214. (In Russ.). EDN: https://elibrary.ru/pvmugq.
- Королев В. В. Перспективные разработки стрелочных переводов для российских железных дорог // Современные проблемы проектирования, строительства и эксплуатации железнодорожного пути.: Москва, 05–06 апреля 2017 г.: сб. мат. XIV науч.-техн. конф. Москва: 2017. С. 193–194. EDN: https://elibrary.ru/xpqrdv. Korolev V.V. Promising developments of switch switches for Russian railways. Modern Problems Of Railway Track Design, Construction And Operation: Proceedings of the international conference, 05-06 April 2017, Moscow. Moscow: 2017. P. 193–194. (In Russ.). EDN: https://elibrary.ru/ xpqrdv.
- Титаренко М. И. Совершенствование конструкции стрелочных переводов // Путь и путевое хозяйство. 2002. № 9. С. 29–30. Titarenko M.I. Improving the design of turnout switches. Railway Track and Facilities. 2002;(9):29–30. (In Russ.).
- Глюзберг Б. Э., Королев В. В., Шишкина И. В. Новые конструк ции контррельса для увеличения безопасности движения по стрелочным переводам // История и перспективы развития транспорта на севере России. 2021. № 1. С. 38–41. EDN: https://elibrary.ru/dcetrk. Glyuzberg B. E., Korolev V. V., Shishkina I. V. New counter-rail designs to increase traffic safety on turnouts. History and prospects of transport development in the North of Russia: Materials of the proceedings of All-Russian scientific and practical conference. 2021;(1):38–41. (In Russ.). EDN: https://elibrary.ru/dcetrk.
- Королев В. В. Возможность изменения профиля контррельсового уголка СП-850 // Путь и путевое хозяйство. 2021. № 9. С. 29–31. EDN: https://elibrary.ru/hwgdov. Korolev V. V. Possibility to change the angle profile of the counterrail SP-850. Railway Track and Facilities. 2021;(9):29–31. (In Russ.). EDN: https://elibrary.ru/hwgdov.
- Королев В. В. Варианты изменения контррельсового профиля // Транспортное строительство. 2022. С. 69–80. EDN: https://elibrary.ru/ytjdvg. Korolev V. V. Options for changing the counter-rail profile. In: Transport construction: Proceedings of the third All-Russian scientific and technical conference, Moscow. Moscow: Pero; 2022. P. 69–80. (In Russ.). EDN: https://elibrary.ru/ytjdvg.
- Рихтер Е. Е. К вопросу увеличения ресурса контррельсовых подкладок // Путь и путевое хозяйство. 2024. № 6. С. 21–22. EDN: https://www.elibrary.ru/yzziib. Richter E. E. On the issue of increasing the resource of counter-rail linings. Railway Track and Facilities. 2024;(6):21–22. (In Russ.). EDN: https://www.elibrary.ru/yzziib.
- Рихтер Е. Е. Совершенствование конструкции подкладки контррельса стрелочного перевода // Вестник Уральского государственного университета путей сообщения. 2021. № 2 (50). C. 14–20. EDN: https://elibrary.ru/vfefoo. Richter E.E. Improvement of the switch counter-rail lining design. Vestnik UrGUPS. 2021;2(50):14–20. (In Russ.). EDN: https://elibrary.ru/ vfefoo.
- Подойников В. Г., Рихтер Е. Е., Проценко Г. Г. Разработка дискретной модели и расчетные исследования прочности конструкции подкладок контррельса // РСП-Эксперт. 2013. № 12. С. 20–22. Podoynikov V. G. Development of a discrete model and computational studies of the structural strength of counter-rail lining. RSP-Expert. 2013;(12):20–23. (In Russ.).
- Когаев В. П. Расчеты на прочность при напряжениях, переменных во времени. 2-е изд., перераб. и доп. М.: Машиностроение, 1993. 363 с. Kogaev V.P. Calculations for strength under time-varying stresses. 2nd ed., revision and additions. Moscow: Mashinostroenie; 1993. 363 p. (In Russ.).
- Капур К., Ламберсон Л. Надежность и проектирование систем. М.: Мир, 1980. 604 с. Kapur K., Lamberson L. Reliability and system design. Moscow: Mir, 1980. 604 p. (In Russ.).
- Гохфельд Д. А., Чернявский О. Ф. Несущая способность конструкций при повторных нагружениях. М.: Машиностроение, 1979. 263 с. Gohfeld D. A., Chernyavskiy O. F. Bearing capacity of structures under repeated loads. Moscow: Mashinostroenie; 1979. 263 p. (In Russ.).
- Коллинз Д. Повреждение материалов в конструкциях: анализ, предсказание, предотвращение. М.: Мир, 1984. 624 с. Collins D. A. Damage to materials in structures: analysis, prediction, prevention. Moscow: Mir; 1984. 624 p. (In Russ.).
- Розанов Ю. А. Случайные процессы. 2-е изд., перераб. и доп. М.: Наука, 1979. 183 с. Rozanov Yu. A. Random processes. 2nd ed., revision and additions. Moscow: Mir; 1979. 183 p. (In Russ.).
- Митропольский А. К. Техника статистических вычислений. 2-е изд., перераб. и доп. М.: Наука, 1971. 576 с. Mitropolskiy A.K. Statistical computing techniques. 2nd ed., revision and additions. Moscow: Nauka; 1971. 576 p. (In Russ.).
Supplementary files
