Media Studies of Regulatory Value of Healthy Lifestyle in English Media:  A Corpus-Based Approach

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

This study presents the findings of a corpus analysis regarding the media studies of the concept of a healthy lifestyle as a paramount regulatory value in contemporary society. The empirical foundation of the research is based on the British segment of the News on Web (NOW) corpus. Semantic categorization and quantification of collocations reveal that in the media narratives of British outlets, the value of a healthy lifestyle is increasingly framed within psychological and mental dimensions, reflecting shifting societal perceptions of its content. An interpretative analysis of contexts capturing behavioral types indicates that excesses in healthy lifestyle practices are met with disapproval. Concerns and anxieties are linked to mental health domains and psychologically healthy relationships. A critical stance is observed towards the most manipulable area of healthy eating. It has been established that media narratives politicize healthy lifestyle practices, associating the challenges of their implementation with economic issues as well as the phenomenon of psychological fatigue. Thematic modeling of discursive practices demonstrates the predominance of mental health topics in quality press, alongside rational discursive strategies grounded in scientific research findings. In popular media, emphasis is placed on appearance as a result of a healthy lifestyle, with extensive use of emotional appeal strategies referencing well-known personalities as role models.

About the authors

L. A. Kochetova

Volgograd State University

Email: kochetova@volsu.ru
ORCID iD: 0000-0002-5278-7373

I. V. Kononova

Saint Petersburg State Economic University

Email: ivkononova-unecon@yandex.ru
ORCID iD: 0000-0003-4903-5856

References

  1. Брушкова Л. А. Репрезентации ценностей здорового образа жизни в коммерческой рекламе в России / Л. А. Брушкова, Д. А. Косова // Народонаселение. — 2018. — Т. 21. — № 2. — С. 110—122. — doi: 10.26653/1561-7785-2018-21-2-09.
  2. Вигарелло Ж. История усталости от Средневековья до наших дней / Ж. Вигарелло. — Москва : Новое литературное обозрение, 2024. — 552 с. — ISBN 978-5-44482145-9.
  3. Губанова М. И. Медиатизация реальности : теоретический аспект / М. И. Губанова // Вестник Волжского университета имени В. Н. Татищева. — 2021. — № 2. — Т. 2. — С. 84—91. — doi: 10.51965/2076-7919-2021-2-2-84.
  4. Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика: теория, методы, направления / Т. Г. Добросклонская. —:, 2020. — 180 с. — ISBN 978-5-4498-5057-7.
  5. Ионова С. В. Медиатизация социально-медицинской сферы как фактор формирования образа пожилого человека / С. В. Ионова, Юйсинь Ма // Лингвистика и образование. — 2022. — Т. 2. — № 4 (8). — C. 42—53. — doi: 10.48612/astgmu/2022-2-4-42-53.
  6. Иссерс О. С. Грани “новой искренности” в современной политической коммуникации / О. С. Иссерс // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия : История, филология. — 2020. — Т. 19. — № 6. — С. 216—227. — doi: 10.25205/1818-7919-2020-19-6-216-227.
  7. Калугина О. А. Структура медиаконцепта DIGITAL ECONOMY в дискурсе англоязычных СМИ / О. А. Калугина // Филологические науки. Вопросы теории и практики. — 2024. — Т. 17. — Выпуск 2. — С. 551—556. — doi: 10.30853/phil20240079.
  8. Карасик В. И. Языковые мосты понимания / В. И. Карасик. — Москва : Дискурс, 2019. — 524 с. — ISBN 978-5-98424-239-4.
  9. Клушина Н. И. Медиастилистика / Н. И. Клушина. — Москва : Флинта, 2018. — 184 с. — ISBN 978-5-9765-3899-3.
  10. Клушина Н. И. Медиатизация: стилистический вектор / Н. И. Клушина, Д. О. Байгожина, С. Ш. Тахан // Верхневолжский филологический вестник. — 2019. — № 2 (17). — С. 57—62. — doi: 10.24411/2499-9679-2019-10386.
  11. Кондратьева О. Н. Стратегии медиатизации юридических концептов в российских массмедиа XXI века (на примере концепта ЛЕГИТИМНОСТЬ) / О. Н. Кондратьева, Ю. С. Игнатова // Научный диалог. — 2021. — № 3. — С. 69—85. — doi: 10.24224/2227-1295-2021-3-69-85.
  12. Кожарнович М. П. Медиатизация медицинского дискурса : способы, атрибуты и риски / М. П. Кожарнович // Медиалингвистика. — 2021. — Т. 8. — № 4. — С. 421— 437. — doi: 10.21638/spbu22.2021.408.
  13. Машлыкина Н. Д. Лингвопрагматические средства репрезентации ЗОЖ в англоязычных и русскоязычных гипертекстах (на материале текстов интернетсайтов фитнес-центров) / Н. Д. Машлыкина, И. Г. Сидорова // Филологические науки. Вопросы теории и практики. — 2019. — № 11. — С. 358—363. — doi: 10.30853/filnauki.2019.11.75.
  14. Орлова О. В. Жизненный цикл и микромоделирующий потенциял медиаконцепта / О. В. Орлова // Вестник Томского государственного педагогического университета. — 2010. — Выпуск 6 (96). — С. 78—83.
  15. Сидорова И. Г. Бренд Wellness: языковая репрезентация в медиадискурсе / И . Г. Сидорова // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. — 2023. — № 2. — С. 177—189. — doi: 10.29025/2079-6021-2023-2-177-189.
  16. Стеблецова А. О. Язык здорового образа жизни в британских и российских цифровых СМИ : сопоставительное исследование / А. О. Стеблецова, И. И. Торубарова, Т. Линакер // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2, Языкознание. — 2023. — Т. 22. — № 5. — С. 72—88. — doi: 10.15688/jvolsu2.2023.5.5.
  17. Чеметева Ю. В. Юридический медиадискурс как гибридный феномен / Ю. В. Чеметева // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2, Языкознание. — 2022. — Т. 21. — № 1. — С. 110—118. — DOI: https://doi.org/10.15688/jvolsu2.2022.1.9.
  18. Чернявская В. Е. Методологические возможности дискурсивного анализа в корпусной лингвистике / В. Е. Чернявская // Вестник Томского государственного университета. Филология. — 2017. — № 50. — C. 135—147. — doi: 10.17223/19986645/50/9.
  19. Andersen G. Using the corpus-driven method to chart discourse-pragmatic change / G. Andersen // Discourse-Pragmatic Variation and Change in English : New Methods and Insights / ed. H. Pilcher. — Cambridge : Cambridge University Press, 2016. — Pp. 21—40.
  20. Baker P. Using Corpora in Discourse Analysis / P. Baker. — London : Continuum, 2006. — 208 p. — doi: 10.1007/9781139764377.013.
  21. Bednarek M. The discourse of news values : How news organizations create newsworthiness / M. Bednarek, H. Caple. — New York : Oxford University Press, 2017. — 302 p. — ISBN 9780190653941.
  22. Brezina V. Statistical choices / V. Brezina. — Oxford : Routledge, 2018. — Pp. 259— 280. — ISBN 9781315179346.
  23. Brezina V. #LancsBox X/ V. Brezina, W. Platt. — Lancaster University, 2024. Access mode : http://lancsbox.lancs.ac.uk (accessed 23.04.2024).
  24. Culpeper J. Keyness : Words, parts-of-speech and semantic categories in the character-talk of Shakespeare’s Romeo and Juliet / J. Culpeper // International Journal of Corpus linguistics. — 2009. — № 14 (1). — Pp. 29—59. — doi: 10.1075/ijcl.14.1.03cul.
  25. Effective Headlines of Newspaper Articles in a Digital Environment / J. Kuiken, A. Schuth, M. Spitters, M. Marx // Digital Journalism. — 2017. — № 5 (10). — Pp. 1300— 1314. — doi: 10.1080/21670811.2017.1279978.
  26. Gerbig A. Key words and key phrases in a corpus of travel writing / A. Gerbig // Keyness in Texts. — Amsterdam : John Benjamins, 2010. — Pp. 147—168. — doi: 10.1075/scl.41.11ger.
  27. Hardie A. Log ratio — An informal introduction. Post on the website of the ESRC Centre for Corpus Approaches to Social Sciences CASS/ A.Hardie. — Access mode : http://cass.lancs.ac.uk/?p=11332014 (accessed 20.02.2024).
  28. Rayson P. From key words to key semantic domains / P. Rayson // International Journal of Corpus Linguistics. — 2008. — № 13 (4). — Pp. 519-549. — DOI: 10.1075/ ijcl.13.4.06ray.
  29. Scott M. PC analysis of key words — and key words / M. Scott // System. — 1997. — Vol. 25. — Iss. 2. — Pp. 233—245. — doi: 10.1016/S0346-251X(97)00011-0.
  30. Sinclair J. Corpus, concordance, collocation / J. Sinclair. — Oxford : Oxford University Press, 1991. — 200 p. — ISBN 9780194371445.
  31. Sinclair J. English Collocation Studies : The OSTI report / J. Sinclair, S. Jones, R. Daley; ed. R. Krishnamurthy. — London : Continuum, 2004. — 208 p. — ISBN 0-8264-7788-8.
  32. Stubbs M. Collocations and semantic profiles. On the cause of the trouble with quantitative studies / M. Stubbs // Functions of Language. — 1995. — № 2/1. — Pp. 23—55.
  33. Teubert W. Corpus Linguistics. A short introduction / W. Teubert, A. Cermakova. — London et al : Continuum, 2007. — 176 p. — ISBN 9780826494801.
  34. Thompson J. B. Mediated Interaction in the Digital Age / J. B. Thompson // Theory, Culture & Society. — 2018. — № 37 (1). — Pp. 3—28. — doi: 10.1177/0263276418808592.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2024 Kochetova L.A., Kononova I.V.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».