Formation of positive professional motivation of bachelors of pedagogical education in the conditions of individualization of the educational process

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The relevance of the topic of the article is due to the undeniable importance of the formation of professional motivation for the academic achievements of future teachers in the process of studying in higher education, their successful professional adaptation, and self-realization in the teaching profession. Individualization of the educational process through students building an individual educational trajectory (IET) of personal and professional development and education acts as a key factor determining the development of positive professional motivation of future teachers (freedom of choice of training courses, sources of information, methods and means of independent work that satisfy the need in autonomy, competence, affiliation). One of the forms of individualization of professional training of future teachers - undergraduate students is the organization of the educational process according to the “2+2” or “2+3” scheme (with two profiles), providing applicants with the opportunity to enter an enlarged group of specialties/directions (UGSN) with subsequent choosing the direction of training and profiles of the educational program after the second year. The implementation of the “2+2(3)” training scheme at the Moscow City Pedagogical University revealed that students have difficulties associated with undeveloped skills of independent work, self-regulation of educational activities, responsibility for their professional choice, etc., which indicates the relationship between the success of training students in IET with the development of professional motivation of students (interest in teaching activities, awareness of its social significance, activity, perseverance, perseverance in achieving goals, etc.). Purpose of the study: to develop the structure and content of tutor support for bachelors of pedagogical education, including motivational support for the implementation of IOT. Research methods: analytical review of domestic and foreign scientific sources, comparative analysis, generalization of results, design. Results. The structure of tutor support is formed by four interconnected stages formed in the educational practice of universities (information-diagnostic, design, organizational-technological, evaluative-reflective). At each stage, the tutor, in the process of subject-subject interaction with the tutor, selectively influences his motivational states (desires, interests, aspirations, intentions, etc.), motivating, directing and supporting the tutor’s activities in the process of designing and implementing IOT.

About the authors

Aleksandr Pilyalovich Kaitov

Moscow City University

Email: kaitovap@mgpu.ru
Moscow, Russian Federation

References

  1. Гордеева Т. О., Сычев О. А. Мотивационные профили как предикторы саморегуляции и академической успешности студентов // Вестник Московского университета. Серия 14: Психология. 2017. № 1. С. 67–87.
  2. Ковалевич М. С. Индивидуализация образовательного процесса как условие проектирования профессиональной карьеры будущих специалистов // Ярославский педагогический вестник. 2020. № 2 (113). С. 41–49.
  3. Байбородова Л. В., Белкина В. Н., Груздев М. В., Гущина Т. Н. Ключевые идеи субъектно-ориентированной технологии индивидуализации образовательного процесса в педагогическом вузе // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. 2018. № 5 (8). С. 7–21.
  4. Graham M., Wayne I., Persutte-Manning S., Pergantis S., Vaughan A. Enhancing Student Outcomes: Peer Mentors and Student Transition // International Journal of Teaching and Learning in Higher Education. 2022. Vol. 34 (1). P. 1–14. URL: https://isetl.org/ijtlhe/pdf/IJTLHE4221.pdf (дата обращения: 12.06.2023).
  5. Морозова И. С., Бугрова Н. А., Крецан З. В., Евсеенкова Е. В. Выбор студентом индивидуальной образовательной траектории: субъектная позиция и стратегии выбора // Психологическая наука и образование. 2023. № 2 (28). C. 30–45.
  6. Карпова Е. В. Мотивационные и антимотивационные факторы «перевернутого обучения» // Ярославский педагогический вестник. 2020. № 4 (115). С. 8–16.
  7. Ryan R. M., Deci E. L. Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: definitions, theory, practices, and future directions // Contemporary Educational Psychology. 2020. Vol. 61. P. 1–11. doi: https://doi.org/10.1016/j.cedpsych
  8. Каитов А. П. Мотивационное обеспечение реализации индивидуальной образовательной траектории бакалавров педагогического образования // Общество: социология, психология, педагогика. 2022. № 3 (95). С. 118–123.
  9. Weiner B. Human motivation: Metaphors, theories, and research. Newbury Park, CA: SAGE Publications, 1992. 391 p. URL: https://archive.org/details/humanmotivationm0000wein (дата обращения: 21.06.2023).
  10. Sebesta A., Speth B. How Should I Study for the Exam? Self-Regulated Learning Strategies and Achievement in Introductory Biology // CBE – Life Sciences Education. 2017. Vol. 16 (2). P. 1–13. doi: 10.1187/cbe.16-09-0269
  11. Góes N., Boruchovitch E. Estratégias de aprendizagem: como promovê-las? Petrópolis, RJ: Vozes, 2020. 126 p. doi: 10.5585/eccos.n57.19890
  12. Higgins N., Frankland S., Rathner J. Self-Regulated Learning in Undergraduate Science // International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education. 2021. Vol. 29 (1). P. 58–70. doi: 10.30722/IJISME.29.01.005
  13. Essa E. K. Strategies for Self-regulated Learning and Associated Impact on Academic Achievement in an EFL Context // EduLine: Journal of Education and Learning Innovation. 2022. Vol. 2 (4). P. 533–540. doi: https://doi.org/10.35877/454RI.eduline1451
  14. Ekici F., Atasoy B. mplementation of Strategy Instruction to Promote Pre-Service Chemistry Teachers’ SelfRegulated Learning Skills // Shanlax International Journal of Education, 2023. Vol. 11 (1). P. 1–25. doi: 10.34293/education.v11iS1-Jan.5863
  15. Asyhari A., Islamia I. The Influence of Massive Open Online Courses (MOOCs) and Face-to-Face Learning on Motivation and Self-Regulated Learning (SRL) // Journal of Educational Online. 2023. Vol. 20 (1). P. 1–17. doi: 10.9743/JEO.2023.20.1.2
  16. Орлов Ю. М. Восхождение к индивидуальности: книга для учителя. М.: Просвещение, 1991. 286 с.
  17. Зеер Э. Ф., Степанова Л. Н. Портфолио как инструментальное средство самооценивания учебно-профессиональных достижений студентов // Образование и наука. 2018. № 6 (20). С. 139–157.
  18. Slepcevic-Zach P., Stock M. E-portfolio as a tool for reflection and self-reflection//Reflective Practice. 2018. Vol. 19 (2). P. 1–17. doi: 10.1080/14623943.2018.1437399

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML


Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».