Engineering design as a general area of study of informatics at the school of International Baccalaureate

封面

如何引用文章

全文:

详细

Problem and goal. The features of the work of the direction of engineering design are revealed, taking into account the peculiarities of teaching under the International Baccalaureate program as part of the school curriculum to prepare students for the choice of a future profile of education in high school. Objectives: 1) to analyze the features of the work of this academic subject, taking into account the specifics of teaching the subject group “Design” within the framework of the International Baccalaureate program; 2) describe the features of this direction; 3) sum up the results of the work and development prospects of students studying according to the presented curriculum, taking into account the peculiarities of the implementation of this curriculum. Methodology. A set of research methods was used: analysis of regulatory documents, determination of priority tasks for teaching this area, work experience. Results . The experience of working with secondary school students within the framework of the presented direction is analyzed, features and opportunities for further work are identified. Conclusion. Education taking into account the implementation of the features of the International Baccalaureate program allows students to prepare for the choice of a future profile (future profession), get acquainted with information opportunities, and prove themselves when working with various information technologies at an early stage of education.

作者简介

Kristina Anikanova

School No 1575

编辑信件的主要联系方式.
Email: ms.kristina17@mail.ru
ORCID iD: 0000-0002-7840-2021

computer science teacher

23 Planetnaya St, Moscow, 125319, Russian Federation

参考

  1. Anikanova KI. International baccalaureate and informatics lessons in modern school. Innovations and Quality of Lyceum Education: Ideas, Experience, Practice: IX All-Russian Shamov Pedagogical Readings. Moscow: Moscow Pedagogical State University; 2017. p. 78. (In Russ.)
  2. Berdashevsky ME. Consultations: goal-setting and competence approach in the educational process. Pedagogical Technologies. 2009;(4):89-94. (In Russ.)
  3. Seksenbaev K, Sultanova BK, Kisina MK. Information technologies in the development of the modern information society. Young Scientist. 2015;(24(104)):191-194. (In Russ.)
  4. Gureeva MA. Terminology of the International Baccalaureate in the variological aspect. Bulletin of the Chelyabinsk State University. 2011;(24(239)):137-139. (In Russ.)
  5. Grinshkun VV, Kornilov VS, Zaslavskaya OYu, Azevich AI, Andreikina EK, Bazhenova SA, Bogdanova OA, Vasilevsky SA, Lvova OV, Rudakova DT, Fateev AM. Informatization of education: a new direction in the training of teachers, a new activity, a new department. Bulletin of the Moscow City Pedagogical University. Series: Computer Science and Informatization of Education. 2010;(2(20)):19-23. (In Russ.)
  6. Krasovskaya LV, Isabekova TI. Use of information technologies in education. Pedagogy and Psychology of Education. Moscow: Nauchnyi Resultat Publ.; 2017. (In Russ.)
  7. Ivshina GV. Development of electronic educational resources: quality monitoring and implementation. Kazan: KGU Publ.; 2008. (In Russ.)
  8. Lazarev VS. Project activity at school: unused opportunities. Educational Issues. 2015;(3):292-307. (In Russ.)
  9. Osipovskaya EA. Trends in educational technologies in Russia and the world in 2020: analysis of search queries in Google Trends. RUDN Journal of Informatization in Education. 2021;18(4):291-304. (In Russ.) http://doi.org/10.22363/2312-8631-2021-18-4-291-304
  10. Shneider MYa. Assessment of the quality of education in the schools of the International Baccalaureate. Educational Issues. 2005;(1):1-27. (In Russ.)
  11. Lifshits MA. Random processes - from theory to practice. St. Petersburg: Lan Publ.; 2016. (In Russ.)

补充文件

附件文件
动作
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».