Creolization: New Opportunities for Teaching Foreign Language Grammar
- 作者: Li Y.1, Vokhmina L.L.1
-
隶属关系:
- Pushkin State Russian Language Institute
- 期: 编号 2 (851) (2024)
- 页面: 60-66
- 栏目: Pedagogical Studies
- URL: https://journal-vniispk.ru/2500-3488/article/view/307299
- ID: 307299
如何引用文章
全文:
详细
The article is devoted to the problem of teaching foreign languages and Russian as a foreign language using creolized texts in the general context of informatization and computerization of modern education. The relationship between the verbal and non-verbal parts of such texts and the components included in the paralinguistic part are described; the role of creolization in teaching foreign languages is considered, the principles of selection and designing creolized texts are highlighted.
作者简介
Yang Li
Pushkin State Russian Language Institute
编辑信件的主要联系方式.
Email: liyang-0921@163.com
Post-graduate student, Department of Teaching Methods of Russian as a Foreign Language
Moscow, RussiaLiliya Vokhmina
Pushkin State Russian Language Institute
Email: llvokhmina@pushkin.institute
PhD in Pedagogy
emeritus professor
参考
- Артёмов В. А. Психология обучения иностранным языкам. М.: Просвещение, 1969.
- Оптимизация речевого воздействия / [Н. А. Безменова и др.]; отв. ред. Р. Г. Котов; АН СССР, Ин-т языкознания. М.: Наука, 1990.
- Ворошилова М. Б. Креолизованный текст: аспекты изучения // Политическая лингвистика: сборник научных трудов / Уральский государственный педагогический университет. Екатеринбург, 2007. Вып. (1) 21. С. 75-80.
- Анисимова Е. Е. Лингвистика текста и международная коммуникация (на материале креолизованных текстов): учебное пособие для студентов факультета иностранных языков вузов. М.: Academia, 2003.
- Бойко М. А. Функциональный анализ средств создания образа страны (на материале немецких политических креолизованных текстов) (10.02.04 - Германские языки): автореф. дис. … канд. пед. наук. Воронеж, 2006. EDN: ZNRAAT
- Большиянова Л. М. Вербальные сопровожление фотоизображения в современной британской прессе: Содержание и структура: автореф. дис. … канд. пед. наук. Ленинград, 1986. EDN: ZKLDZZ
- Кривенко О. Ф. Методический потенциал цифровых мультимодальных текстов в обучении РКИ: дис. … канд. пед. наук. М., 2022. EDN: ACCERX
- Мусохранова А. А., Крапивкина О. А. Типология креолизованных текстов // European Student Scientific Journal. 2014. Вып. 3. URL: https://sjes.esrae.ru/ru/article/view?id=279.
- Антонова В. Е. [и др.] Дорога в Россию: учебник русского языка (элементарный уровень) / В. Е. Антонова, М. М. Нахабина, М. В. Сафронова, А. А. Толстых. 6-е изд. СПб.: Златоуст; М.: ЦМО МГУ, 2010. EDN: QWCHHP
- Гез Н. И. Некоторые вопросы теории урока иностранного языка // Общая методика обучения иностранным языкам: хрестоматия / [сост. А. А. Леонтьев; редкол. И. Л. Бим и др.]. М.: Русский язык, 1991.
- Жинкин Н. И. Речь как проводник информации. М.: Наука, 1982.
- Головина Л. В. Влияние иконических и вербальных знаков при смысловом восприятии текста: автореф. дис.. канд. филол. наук. М, 1986.
- Вятютнев М. Н., Вохмина Л. Л., Кочеткова А. И. Русский язык - 1: Учебник для зарубежных школ. 5-е изд., стереотип. М.: Русский язык, 1988.
- Леонтьев А. Н. Деятельность, создание, личность. М.: Политиздат, 1975.
- Беликова Л. Г., Шутова Т. А., Ерофеева И. Н. Русский язык: первые шаги: учебное пособие: в 3 ч. СПб.: Златоуст, 2016. Ч. 1.
- Practical Russian Grammar 6: Verbs of motion ходить / идти conjugation. URL: https://www.youtube.com/watch?v=E4mwJOhzRnA.
- Вохмина Л. Л. Хочешь говорить - говори! М.: Русский язык, 1993.
- Moreno R., Mayer R. E. Engaging students in active learning: The case for personalized multimedia messages // Journal of educational psychology. 2000. Vol. 92. № 4. С. 724-733.
- Clark R. C., Nguyen F., Sweller J. Efficiency in learning: Evidence-based guidelines to manage cognitive load. John Wiley & Sons, 2011.
- Пассов Е. И., Кузовлева Н. Е. Основы коммуникативной теории и технологии иноязычного образования: методическое пособие для преподавателей русского языка как иностранного. М.: Русский язык. Курсы, 2010.
补充文件
