Interactive Organization of a Foreign Language Problem Lecture: Monitoring Students’ Multilevel Mental Actions in Small Groups
- Authors: Ryblova A.N.1
-
Affiliations:
- Moscow State Linguistic University
- Issue: No 3 (856) (2025)
- Pages: 65-71
- Section: Pedagogical Studies
- URL: https://journal-vniispk.ru/2500-3488/article/view/346936
- ID: 346936
Cite item
Full Text
Abstract
Technologically implemented multilevel training of specialists remains a pressing issue, its solution requires teaching students to pose and quickly and efficiently solve professional problems. Interactive organization of a foreign language problem lecture will ensure complete readiness of future specialists for foreign language professional activity due to varying models used for monitoring their multilevel mental actions in small groups in class and out of class.
About the authors
Alla Nikolaevna Ryblova
Moscow State Linguistic University
Author for correspondence.
Email: alla.r61@mail.ru
Doctor of Pedagogy (Dr. habil.), Professor
Professor of Foreign Language Teaching Department
The Maurice Thorez Institute of Foreign Languages
Moscow State Linguistic University
References
- Рыблова А. Н. Самостоятельная познавательная деятельность студентов: пути интенсификации и руководства (на примере гуманитарных дисциплин): дис. … канд. пед. наук. Саратов: Саратовский государственный университет им. Н. Г. Чернышевского, 1997.
- Андреев В. И. Педагогика: учебный курс для творческого саморазвития. Казань: Центр инновационных технологий, 2000.
- Вербицкий А. А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход. М.: Высшая школа, 1991.
- Ильина Т. А. Что такое современная лекция? Как ей придать проблемный характер? // Вестник высшей школы. 1984. № 9. С. 17.
- Кудрявцев Т. В. Проблемное обучение: истоки, сущность, перспективы. М.: Знание, 1991.
- Матюшкин А. М. Проблемные ситуации в мышлении и обучении. М.: Педагогика, 1972.
- Махмутов М. И. Методы проблемно-развивающего обучения: методические рекомендации. М.: Издательство АПН СССР, 1983.
- Мишле В. В. Педагогическая диагностика профессионального самоопределения обучающихся в системе «Лицей - колледж - вуз»: дис. … канд. пед. наук. Киров: Вятский государственный гуманитарный университет, 2009.
- Кузьмина Г. Ю. Мультимедийные средства индивидуализации профессиональной подготовки педагога-психолога в вузе: дис… канд. пед. наук. Киров: Вятский государственный гуманитарный университет, 2008.
- Кан Ц., Рыблова А. Н. Внеаудиторная индивидуализация научно-исследовательской деятельности иностранных магистров: тьюторская поддержка посредством информационных библиотечных ресурсов // Science for Education Today. 2020. № 2. С. 7-21.
Supplementary files


